Autodata, wiodący dostawca informacji technicznych w branży motoryzacyjnej, udostępnia sprawdzone przez producentów rozwiązania częstych problemów występujących w pojazdach. Odwiedź www.autodata-group.com, aby dowiedzieć się więcej o tym narzędziu online dla warsztatów samochodowych. Autodata należy do grupy Solera.
Fiat 500X
Odgłos pisku z przednich hamulców podczas hamowania przy niskim zakresie prędkości lub podczas zatrzymywania
Pytanie: Jeden z naszych klientów skarży się na odgłos pisku dochodzący z przednich hamulców w samochodzie marki Fiat 500X. Pojawia się on przy jeździe z niską prędkością podczas hamowania przy lekkim skręcie kierownicy lub podczas zatrzymywania. Odgłos słyszeliśmy podczas jazdy próbnej, sprawdziliśmy klocki i tarcze hamulcowe – wydają się działać prawidłowo. Co może być przyczyną występowania tych odgłosów?
Odpowiedź: Mieliśmy już do czynienia z opisaną usterką występującą w modelach 500X z numerem VIN do P318018. Problemem jest nadmierna ilość środka zabezpieczającego do gwintów, który przelewa się pomiędzy wspornikiem zacisku hamulca a przednią zwrotnicą osi, co sprawia, że nie łączą się ze sobą prawidłowo (fot. 1.1). Wykręć i zutylizuj śruby mocujące wspornika zacisku hamulcowego. Dokładnie oczyść powierzchnie styku wspornika zacisku hamulcowego i przedniej zwrotnicy osi. Wkręć nowe śruby mocujące, dostępne w dziale części Fiat. Przed zamontowaniem posmaruj je środkiem zabezpieczającym do gwintów. Śruby mocujące wspornika zacisku hamulcowego dokręć w dwóch etapach – etap 1: 5 Nm, etap 2: 165 Nm. Czynności te należy powtórzyć dla elementu znajdującego się po drugiej stronie. Po zakończeniu naprawy powinno się wykonać jazdę próbną, aby sprawdzić, czy usterka została naprawiona.
Ograniczone działanie układu klimatyzacji
Pytanie: Nasz klient posiada Mazdę MX-5 z 2015 roku. W pojeździe występuje problem z układem klimatyzacji, który nie wydmuchuje zimnego powietrza. Wymieniliśmy uszczelkę na przewodzie wysokiego ciśnienia płynu chłodzącego w miejscu, gdzie łączy się ze sprężarką klimatyzacji, gdyż wydawało się, że wycieka tam środek chłodniczy. Po zaledwie kilku miesiącach samochód wrócił do warsztatu z tym samym problemem.
Odpowiedź: Opisany problem występuje w modelach MX-5 wyprodukowanych między 14.05.2015 a 19.06.2018. Sprawdź przewód wysokiego ciśnienia płynu chłodzącego w miejscu, gdzie łączy się ze sprężarką układu klimatyzacji. Przy dokładniejszych oględzinach zauważysz włoskowate pęknięcie na przewodzie wysokiego ciśnienia płynu chłodzącego (fot. 2.1). Uszkodzenie tego przewodu spowodowane jest ruchem silnika. Zamontuj nową wersję przewodu wysokiego ciśnienia płynu chłodzącego, dostępną w dziale części Mazda. Napełnij układ klimatyzacji prawidłową ilością płynu chłodzącego. Powinno to zaradzić usterce
Range Rover Evoque
Nieprawidłowe działanie przełączania biegów i nietypowe odgłosy dochodzące z przekładni
Pytanie: Jeden z naszych klientów, któy posiada auto marki Range Rover Evoque z 2015 roku, skarży się na nieprawidłowe działanie przełączania biegów i nietypowe odgłosy dochodzące z przekładni. W czasie oględzin pojazdu zauważyliśmy niski poziom oleju przekładniowego, co wydaje się być spowodowane dużym wyciekiem. W warsztacie nie udało nam się określić przyczyny wycieku oleju.
Odpowiedź: Mieliśmy już do czynienia z opisaną usterką, która dotyczy modeli Range Rover Evoque z kodem przekładni 9HP48 wyprodukowanych po roku 2014. Przeciek jest spowodowany wadliwą konstrukcją uszczelki kanału olejowego przekładni. Wymontuj i zutylizuj uszczelkę i śruby mocujące płyty kanału olejowego przekładni. Dokładnie oczyść wszystkie powierzchnie dociskowe. Zamontuj nową wersję uszczelki płyty kanału olejowego przekładni, dostępną w dziale części Land Rover. Ponownie zamontuj płytę kanału olejowego za pomocą nowych śrub mocujących i dokręć śruby mocujące odpowiednim momentem (10 Nm). Zwróć uwagę na kolejność dokręcania śrub mocujących płyty kanału olejowego przekładni (fot. 3). W razie potrzeby uzupełnij olej w przekładni. Po zakończeniu naprawy wykonaj jazdę próbną, aby sprawdzić, czy usterka została usunięta
Kia Sorento
Odgłosy stukania z przodu pojazdu podczas ruszania lub zmiany kierunku jazdy na cofanie
Pytanie: Mamy problem z ustaleniem przyczyny występowania odgłosu stukania podczas ruszania lub zmiany kierunku jazdy na cofanie w Kii Sorento z 2011 roku. Słyszeliśmy go kilkakrotnie, ale w warsztacie nie możemy zlokalizować źródła usterki.
Odpowiedź: Znana jest nam opisana usterka występująca w modelach Sorento wyprodukowanych przed 10.05.2012. Przyczyną występowania odgłosu jest nadmierny luz pomiędzy piastą przedniego koła a łożyskiem przedniego koła. Aby pozbyć się problemu, należy wymontować wałek napędowy z piasty przedniego koła. Wymontuj i zutylizuj plastikową podkładkę (jeżeli występuje) pomiędzy piastą i łożyskiem przedniego koła (fot. 4.2). Oczyść gruntownie powierzchnię. Zamontuj nową metalową podkładkę, dostępną w dziale części Kia, na piastę przedniego koła (fot. 4.1). Zamontuj wałek napędowy. Czynności te należy powtórzyć dla elementu znajdującego się po drugiej stronie. Wykonaj manewry pojazdem, aby sprawdzić, czy usterka została naprawiona.
Komentarze (0)