Jedną z najczęstszych przyczyn wibracji na kierownicy są koła, a konkretnie ich niewyważenie. Może się zdarzyć, że z felgi odpadnie źle przymocowany odważnik lub zakład wulkanizacyjny popełni błąd np. wyważając koło z oponą, która ma w bieżniku kamień.
Z tego względu zawsze należy pamiętać, by przed przystąpieniem do procedury wyważenia dokładnie oczyścić koło, a z opony pozbyć się wszelkich pozostałości po jej użytkowaniu w warunkach drogowych. Inną przyczyną może być punktowe uszkodzenie opony, czyli jej wybrzuszenie lub nierównomierne zużycie, które również może powodować drgania odczuwalne na kole kierownicy. Możliwe jest również skrzywienie felgi, co w skrajnym przypadku uniemożliwi poprawne wyważenie koła. Jeśli nie da się jej wyprostować, czeka nas zakup nowej.
W kwestii wibracji oprócz kół, należy zwrócić uwagę na układ napędowy samochodu. Chodzi przede wszystkim o półosie napędowe, przeguby wewnętrzne i zewnętrzne oraz ich osłony. Wibracje może powodować uszkodzenie przegubu wewnętrznego. Oprócz wibracji odczuwalnych na kierownicy podczas skręcania lub ruszania, może on stukać przy wyższych prędkościach. Do uszkodzenia przegubów dochodzi często na skutek przerwania jego gumowej osłony i poddawania samochodu dużym przeciążeniom. Czasem wystarczy wymienić tylko osłonę, ale coraz częściej warsztaty decydują się na wymianę całego przegubu, aby zminimalizować ryzyko wtórnej usterki. W przypadku SKF dostępne są zarówno zestawy zawierające wszystkie elementy półosi napędowej, jak też pojedyncze części. Zależy to od konstrukcji samochodu (w niektórych autach francuskich występują jedynie kompletne półosie napędowe) lub zakresu powstałych uszkodzeń – tłumaczy Tomasz Ochman, Technical Support Provider w firmie SKF.
Kolejną przyczyną wibracji na kole kierownicy są zużyte poduszki silnika lub skrzyni biegów. Mają one za zadanie niwelować ruchy wzdłużne i poprzeczne tych elementów.
Usterka poduszki będzie najbardziej uciążliwa podczas pracy silnika na biegu jałowym, gdy samochód stoi w miejscu i nie występują dodatkowe wibracje związane z samą jazdą. Koszt wymiany poduszek związany jest z tym, jak trudny jest do nich dostęp oraz typem poduszki, gdyż w niektórych samochodach marek premium – w celu zwiększenia komfortu jazdy - stosuje się rozwiązania hydrauliczne o zmiennej charakterystyce tłumienia. Oznacza to, że poduszka silnika posiada system kanałów, umożliwiających przepływ oleju między komorami. Zmienność tłumienia może być także regulowana za pomocą siłownika elektromagnetycznego.
Inną przyczyną wibracji na kierownicy są skrzywione tarcze hamulcowe. Takie drgania będą odczuwalne przede wszystkim podczas hamowania z dużych prędkości.
Kierownica będzie wtedy „dudnić” nam w rękach, od strony kół słyszalny będzie hałas, a całe zjawisko ustąpi wraz z odpuszczeniem pedału hamulca. Najczęstszymi powodami „bicia” tarcz są: niefachowy montaż (np. dokręcenie śrub niezgodnie z momentem zalecanym przez producenta pojazdu) lub niedokładne oczyszczenie piasty, przez co tarcza nie przylega do niej równomiernie. Objawy podobne do skrzywienia tarcz hamulcowych mogą dawać luzy na połączeniach metalowo-gumowych zawieszenia, dlatego zjawisko to zawsze powinno być poddane szczegółowej weryfikacji. Oprócz upewnienia się, że powierzchnie zostały dobrze oczyszczone, dobrą praktyką będzie zastosowanie czujnika zegarowego w celu zmierzenia bicia tarczy i piasty koła. Dopuszczalna różnica grubości części roboczej tarczy hamulcowej wynosi 0,01 do 0,02 mm.
Obok niefachowego montażu, częstym powodem występowania wszelkiego rodzaju wibracji jest stosowanie części niskiej jakości, które szybko ulegają zużyciu. Czasem nie zapewniają one odpowiedniej niwelacji drgań już na samym początku, dlatego kierowca może odnieść mylne wrażenie, że to nie ten element był przyczyną jego problemów z nadmiernymi wibracjami na kierownicy. SKF jako firma współpracująca bezpośrednio z producentami samochodów daje gwarancję, że wszelkie podzespoły zawieszenia czy układu napędowego będą prawidłowo spełniać swoje funkcje – podsumowuje Tomasz Ochman.
Komentarze (0)