Chociaż na pierwszy rzut oka większość filtrów wygląda podobnie, to w rzeczywistości wydajność każdego z nich jest inna, ponieważ producenci stosują własne rozwiązania i materiały różnej jakości. Równie ważna jest właściwa wymiana, ponieważ nie przestrzeganie procedur serwisowych sugerowanych przez producenta, jest częstą przyczyną nieprawidłowego działania, a nawet może doprowadzić do poważnych awarii. Przy montażu ważne jest, aby używać odpowiednich narzędzi i prawidłowo ustawić moment obrotowy. Natomiast przy wymianie filtra należy dokładnie oczyścić obudowę i ostrożnie nałożyć uszczelkę O-ring. W przypadku jej zgniecenie mogłoby dojść do wycieku oleju z silnika.
Standardową procedurę wymiany filtra oleju można wyjaśnić na przykładzie Fiata Punto 1.3. Po podniesieniu maski samochodu należy otworzyć opaskę mocującą tuleję airboxa, odłączyć czujnik i otworzyć pokrywę. Cała procedura na poniższym filmie.
W ciągu ostatnich lat rosnące zapotrzebowanie na zwiększoną filtrację oleju, związane z wprowadzeniem olejów syntetycznych i dążeniem do zmniejszenia rozmiarów silnika, wpłynęło na rozwój technologiczny na takich obszarach jak zaawansowane media filtracyjne, konstrukcja filtrów, a także integracja wielu funkcji w jednym module. Wychodząc naprzeciw tym zmianom wielu producentów zaczęło wprowadzać innowacyjne rozwiązania, aby zagwarantować prawidłową i bezpieczną pracę silnika. Przykładem tego jest stosowanie w mediach filtracyjnych materiałów kompozytowych zawierających warstwy włókien syntetycznych lub szklanych, które są cieńsze i tworzą gładsze powierzchnie.
Jednym ze światowych liderów w dziedzinie filtracji i zarządzania termicznego jest włoska firma UFI Filters, której systemy filtracji oleju zostały w ubiegłym roku wybrane przez BMW dla drugiej generacji 6-cylindrowego silnika wysokoprężnego B57 o pojemności 3,0 litrów. Opracowane przez nią materiały podnoszą wydajność filtracyjne nawet do 50% dla cząsteczek do 13µ, dzięki czemu silnik spełnia normę emisji spalin Euro 6. Moduł olejowy wyposażony jest w wymiennik ciepła i szereg zaworów, które pozwalają na optymalne zarządzanie olejem i gwarantują najwyższe osiągi. UFI Filters jest również dostawcą modułu olejowego na pierwszy montaż do silników z serii EA288 evo o pojemności 2,0 litrów z systemem mild hybrid produkowanych przez Grupę Volkswagen. W porównaniu z poprzednią wersją pozwalają one zredukować emisję CO2 nawet o 10 g/km. Przyczynia się do tego również innowacyjny produkt UFI Filters, który efektywnie zarządza termiczne układem smarowania i chłodzenia, a jego zoptymalizowana konstrukcja redukuje spadki ciśnienia. Kompletny filtr z przyjaznym dla środowiska wkładem zapewnia 99% skuteczność filtrowania cząstek do 40 µ. Popularny silnik EA288 evo jest obecnie montowany w samochodach marki Volkswagen Golf i Passat, Škoda Octavia i SEAT Leon.
Komentarze (0)