Fot. 1. Widok i przekrój sprzęgła ciągnionego
Sprzęgło ciągnione jest dosyć rzadko spotykane w samochodach osobowych i dostawczych. Jego montaż jest zdecydowanie bardziej skomplikowany w porównaniu do wersji pchanej. Z tego powodu stanowi ono wyzwanie dla warsztatu. Aby uniknąć problemów, mechanik musi zwrócić uwagę na kilka bardzo istotnych faktów, zarówno podczas montażu nowego, jak i oceny starego zestawu. Podstawową różnicą jest sposób działania. Łożysko oporowe jest trwale połączone ze sprężyną talerzową docisku, więc jego odciśnięcie w stronę skrzyni biegów powoduje rozłączenie układu.
Demontaż
Zanim zdejmiemy skrzynię biegów, konieczne jest rozłączenie układu wysprzęglania. Zgodnie z technologią obowiązkowe jest wyprasowanie trzpienia podtrzymującego widełki łożyska za pomocą specjalnego narzędzia. Niestety dość często dla ułatwienia procesu docisk odkręcany jest poprzez rewizję. Z tego powodu nie znamy stanu technicznego połączenia sworzniowego w układzie wysprzęglania, a to powoduje problemy z montażem nowego sprzęgła lub jego eksploatacją. Schaeffler rekomenduje wymianę widełek i trzpienia podczas każdej wymiany zestawu sprzęgła.
Diagnoza
Pozostawienie starych elementów powoduje problemy z zapięciem nowego łożyska oporowego w docisku, wyłamanie jednego z elementów nośnych łożyska (ucha) ze względu na nieliniowe prowadzenie widełek, które też ulegają zużyciu. Powstały w ten sposób luz w układzie wysprzęglania degraduje pierścień osadczy. Drgania w układzie powodują ocieranie sprężyny talerzowej o wieszaki docisku, co zwiększa opory na pedale sprzęgła. Dalsza eksploatacja prowadzi do przyspieszonej awarii w postaci rozpięcia się układu sprzęgła i kolejnego demontażu skrzyni biegów.
Jeśli łożysko oporowe ma plastikową tuleję prowadzącą, musi ona znajdować się na pierścieniu (może zsunąć się podczas transportu). Zatrzaśnięcie łożyska ze zsuniętą prowadnicą będzie niemożliwe. Nie wolno smarować pierścienia osadczego!
Po zamontowaniu skrzyni biegów zatrzaśnięcie łożyska odbywa się poprzez wypchnięcie widełek w stronę przeciwną do pracy siłownika. Charakterystyczny trzask potwierdza właściwe osadzenie współpracujących elementów.
Więcej praktycznych informacji dostępnych jest na portalu dla mechaników: www.repxpert.pl i na stronie www.schaeffler.pl.
Komentarze (0)