Napędzane silnikiem 1.8T (ARZ) Audi A3 to samochód niezwykle popularny. Połączenie klasycznego hatchbacka, zawierającego nowoczesne rozwiązania, ze 150-konnym silnikiem 1.8T czyni go niezwykle żwawym „przyjacielem” o umiarkowanym apetycie na paliwo.
Napęd rozrządu w opisywanym silniku realizowany jest za pomocą paska rozrządu, podczas wymiany którego mogą zaistnieć istotne błędy wynikające z nieprawidłowego montażu. Aby operacja ta przebiegła bezproblemowo, eksperci ContiTech Power Transmission Group przygotowali szczegółową instrukcję, w której krok po kroku wyjaśniają procedurę prawidłowej wymiany paska. Czas trwania procedury: 2,2 godziny.
Dodajmy, że producent zaleca wymianę paska rozrządu oraz rolki napinającej co 180 000 km lub przed upływem 5 lat. Wskazówka: pasek wielorowkowy powinien być wymieniony w tym samym czasie co pasek rozrządu. Konieczna jest zatem wymiana paska wielorowkowego jako części zestawu w celu uniknięcia późniejszych awarii, które wiążą się z niepotrzebnymi kosztami.
Prawidłowy montaż wymaga zastosowania następujących narzędzi specjalnych:
- pin blokujący (T40011),
- śruba ustawienia rolki napinającej (T10092),
- belka do podwieszania silnika (10-222A).
Prace przygotowawcze:
- zidentyfikować pojazd przy użyciu kodu silnika,
- odłączyć akumulator,
- nie obracać wału korbowego lub wałka rozrządu, gdy pasek rozrządu został ściągnięty,
- obracać silnik w normalnym kierunku obrotów (w prawo),
- obracać silnik TYLKO kołem zębatym wału korbowego, a nie innymi kołami zębatymi,
- zwrócić uwagę na wszystkie momenty dokręcania,
- podnieść pojazd i podeprzeć silnik lub zamontować belkę do podwieszania silnika tak, aby odprężyć przednie mocowanie (poduszkę) silnika.
Zdemontować: osłonę silnika, zbiorniczek płynu wspomagania układu kierowniczego (nie odłączać przewodów), pasek układu pomocniczego i napinacz paska, zbiorniczek płynu chłodzącego (węże nie muszą być odłączone), górną, środkową i dolną pokrywę rozrządu, rozłączyć przewody paliwowe, zdemontować wtyczkę z czujnika Halla, wąż pomiędzy rurą powietrza doładowanego a chłodnicą, dolną osłonę silnika, koło pasowe wałka korbowego i przednią poduszkę silnika, podeprzeć silnik lub zamontować belkę do podwieszania silnika.
Demontaż
1. Ustawić znaki odniesienia w położenie GMP 1 cylindra.
2. Znak (nacięcie) na kole wałka rozrządu musi się pokryć ze znakiem (nacięciem) na tylnej osłonie paska rozrządu (fot. 1).
3. Sprawdzić ustawienie znaku na wale korbowym. Aby to zrobić, należy wyjąć gumową zatyczkę z obudowy skrzyni biegów (fot. 2, 3, 4). Znak (nacięcie) na kole zamachowym musi pokryć się ze znakiem (grotem) w otworze (fot. 5).
4. Wkręcić śrubę ustawienia rolki napinającej (T10092) w tłumik hydrauliczny i powoli zwalniać napięcie paska rozrządu/napinacza, obracając śrubą ustawienia rolki napinającej (T10092) (fot. 6, 7, 8a, 9), do momentu aż pin blokujący (T40011) będzie można włożyć w mały otwór tłumika hydraulicznego (fot. 8b, 9).
5. Zdemontować pasek rozrządu (fot. 10).
Montaż
1. Wkręcić śrubę ustawienia rolki napinającej (T10092) w nowy tłumik hydrauliczny (fot. 11).
2. Założyć nową rolkę napinającą (27 Nm), nowy tłumik hydrauliczny (15 Nm) i dokręcić śrubę ustawienia rolki napinającej (T10092) tak, aby pin blokujący mógł być później łatwo usunięty z nowego tłumika hydraulicznego (fot. 12). Nie usuwać pinu blokującego, dopóki pasek rozrządu i rolka napinająca nie będą prawidłowo zamontowane! Tłumik hydrauliczny może być uruchamiany tylko za pomocą śruby ustawienia rolki napinającej. Nacisk imadłem lub szczypcami może go uszkodzić.
3. Zamontować pasek rozrządu na koło zębate wału korbowego zgodnie z ruchem wskazówek zegara. W czasie montażu należy upewnić się, czy pasek rozrządu nie jest zagięty! Pasek rozrządu musi być napięty pomiędzy kołami zębatymi!
4. Napiąć pasek rozrządu poprzez usunięcie pinu blokującego z tłumika hydraulicznego i zdemontować śrubę ustawienia rolki napinającej (T10092). Napięcie jest ustawiane poprzez tłumik hydrauliczny. Na rolce napinającej nie ma żadnych innych oznaczeń.
5. Obrócić dwukrotnie silnikiem w kierunku zgodnym z kierunkiem pracy silnika. Ustawić silnik w położeniu GMP 1 cylindra. Sprawdzić i jeżeli jest to konieczne, poprawić ustawienie.
6. Zamontować koło pasowe wału korbowego. Aby to zrobić, należy przytrzymać śrubę centralną kluczem lub za pomocą uchwytu koła pasowego. Następnie dokręcić śruby odpowiednim momentem (kategoria wytrzymałości M8 8.8 – 10 Nm + 90°, M8 10.9 – 40 Nm).
7. Zamontować pozostałe elementy w kolejności odwrotnej do demontażu: górną i dolną osłonę paska rozrządu (10 Nm) – użyć kleju do śrub, pasek napędu pomocniczego i rolkę napinającą (23 Nm). Śruby mocowania silnika i mocowanie silnika (wspornik silnika do bloku cylindrów 45 Nm), mocowanie łącznika nadwozie/silnik (25 Nm), mocowanie silnika do nadwozia (40 Nm +90° – użyć nowych śrub). Wąż pomiędzy rurą powietrza doładowanego a chłodnicą, zbiorniczek płynu wspomagania układu kierowniczego i zbiorniczek płynu chłodzącego, połączyć ponownie przewody paliwowe i wtyczkę czujnika Halla. Zamontować pokrywę silnika i osłonę dolną silnika.
8. Zapisać wymianę oryginalnego paska rozrządu ContiTech na dostarczonej naklejce (fot. 13) i umieść ją w komorze silnika.
9. Uruchomić silnik lub wykonać jazdę próbną.
Komentarze (0)