Części i regeneracja

Części i regeneracja

5 miesięcy temu  26.06.2024, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Wymiana płynu hamulcowego

Wymiana płynu hamulcowego w samochodzie powinna odbywać się co dwa lata. Bezwzlędnie należy przestrzegać wytycznych producenta pojazdu, ponieważ występują odmienności klas: DOT3, 4, 5 i 5.1, a te różnią się przede wszystkim temperaturą wrzenia i lepkością. DOT3, 4, 4LV i 5.1 produkowane są na bazie glikolu, DOT5 na bazie silikonu. Ten ostatni opracowany został głównie dla potrzeb militarnych, nie miesza się z wodą. Im wyższa klasa DOT, tym większa temperatura wrzenia suchego płynu, czyli nowego płynu, który nie zawiera wody, i temperatura wrzenia mokrego, czyli takiego, który zaabsorbował już pewną ilość wilgoci. Jakość płynu jest kluczowa dla sprawnego funkcjonowania układu hamulcowego.

Płyn hamulcowy. Rola w układzie, sposób działania

Płyn hamulcowy jest istotnym elementem całego układu hamulcowego, jednego z najważniejszych dla bezpieczeństwa na drodze. Płyn hamulcowy jest higroskopijny, to znaczy, że pochłania wilgoć z otoczenia. Maksymalne dopuszczalne stężenie wody w płynie – mierzone w zbiorniku wyrównawczym – nie może przekroczyć 3%. Należy wspomnieć, że w przewodach hamulcowych wody może być jeszcze więcej, dlatego nie warto odkładać wymiany płynu zbyt długo. Znajdująca się w nim woda obniża maksymalną temperaturę wrzenia płynu. Jest to niebezpieczne w sytuacji długotrwałego używania hamulca, np. podczas zjazdu ze wzniesienia, gdy płyn osiąga wysoką temperaturę, wysokie stężenie wody może spowodować jego „zagotowanie”, a tym samym drastyczne zmniejszenie skuteczności działania układu hamulcowego. Z tego względu płyn ten, jak każda ciecz robocza, podlega okresowej wymianie.

Wymiana płynu hamulcowego - kiedy trzeba to zrobić?

Niższa skuteczność hamowania jest jednym z głównych objawów zaniedbań w temacie płynu hamulcowego. Wynikać może bowiem np. z wysokiej zawartości wody w płynie. Stężenie wody można zweryfikować np. za pomocą refraktometru optycznego (glikometr), pobierając próbkę płynu ze zbiornika wyrównawczego i określając temperaturę wrzenia. Możemy posłużyć się również specjalistycznym testerem, który kontroluje przewodnictwo elektryczne płynu – wzrasta ono wraz ze zwiększeniem ilości H2O. Płyn hamulcowy ma silne właściwości rozpuszczające, dlatego należy obchodzić się z nim ostrożnie.

Jak prawidłowo przeprowadzić wymianę płynu hamulcowego?

– Najlepszym sposobem wymiany płynu hamulcowego będzie zastosowanie urządzenia wytwarzającego podciśnienie – mówi Wojciech Sokołowski, trener techniczny oddziału TMD Friction Services w Polsce. - Zestaw potrzebny do tej czynności serwisowej składa się z pojemnika na zużyty płyn, którego przewód podłączamy do kompresora, gumowej rurki i zbiornika, którym uzupełniamy nowy płyn. Tak jak w przypadku manualnej wymiany płynu, na odpowietrznik zakładamy gumowy przewód połączony z pojemnikiem. Jeśli poziom cieczy w zbiorniczku przy pompie hamulcowej jest wystarczający, odkręcamy odpowietrznik i za pomocą podciśnienia wysysamy stary płyn, który jest samoczynnie uzupełniany, zachowując odpowiedni poziom w zbiorniczku wyrównawczym. Powtarzamy te czynności przy każdym kole do czasu, aż płyn pojawiający się w gumowej rurce będzie czysty i pozbawiony pęcherzyków powietrza. To metoda znacznie efektywniejsza niż manualna wymiana płynu, która wymaga pomocy drugiej osoby.

Procedurę należy rozpocząć od koła będącego najbliżej pompy ABS. Zapłon powinien być włączony, aby pompa była zasilana. W kwestii doboru odpowiedniego płynu, oprócz zaleceń producenta, bardzo często informację możemy znaleźć na zbiorniku wyrównawczym płynu hamulcowego. To o tyle ważne, że lepkość płynu ma wpływ na szybkość jego przemieszczania się w układzie hamulcowym – im jest mniejsza, tym lepszy czas reakcji.

Przykładem płynu o zmniejszonej lepkości jest DOT4 LV. W temperaturze -40°C osiąga on lepkość na poziomie ok. 750 mm2/s, podczas gdy zwykły płyn DOT4 ok. 1800 mm2/s. Płyn o niższej lepkości ma zastosowanie w wielu pojazdach wyposażonych w układ ABS/ESP. Z uwagi na różne temperatury wrzenia płynów DOT3, DOT4 i DOT5.1 nie zaleca się mieszania ich. - Przed przystąpieniem do procedury wymiany płynu należy sprawdzić stan techniczny wszystkich elementów układu hamulcowego, w szczególności elastycznych łączników i uszczelek – dodaje Wojciech Sokołowski.  – Każda nieszczelność może być powodem zapowietrzenia układu, dlatego należy ją wyeliminować.

Płyn hamulcowy kluczowy dla bezpieczeństwa

O układzie hamulcowym mówi się, że jest tak skuteczny, jak jego najsłabszy element. Regulanie wymieniamy klocki hamulcowe i tarcze, pamiętajmy także o płynie i przewodach hamulcowych. To niestety dość często pomijane elementy przy serwisie układu hamulcowego.

Na podstawie danych Textar
Artykuł aktualizowany 20.06.2024

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony