Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  24.06.2022, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Wymiana szpilek przy serwisie rozrządu? Odpowiedzialność przeniesiona na mechanika

Chętnie przeczytałbym więcej o wymianie szpilek. Wiem, że te z zestawów wielokrotnie potrafiły pękać. Dylemat dla serwisu - wymieniać szpilki czy nie?

To pytanie jednego z naszych Czytelników pod artykułem dotyczącym serwisowania układu rozrządu, przygotowanym przez ekspertów Continental. Artykuł ten znajdziecie tutaj - Paskowy napęd rozrządu. Co każdy kierowca wiedzieć powinien?

Odpowiedzi na pytanie dotyczące wymiany szpilek udziela Roman Boluk, ekspert techniczny Continental.

Ad. 1. Generalną zasadą dotyczącą elementów montażowych (śruby, nakrętki, podkładki, szpilki itp.), stosowanych przy wymianie układów rozrządu, jest stosowanie się do zaleceń producenta samochodu. Jednak od pewnego czasu niektórzy producenci samochodów przestali umieszczać w swoich instrukcjach wymiany informację o konieczności wymiany np. szpilek. Coraz częściej albo nie ma żadnej wzmianki na ten temat, albo zastrzeżenie „sprawdzić i w przypadku uszkodzenia wymienić". Tak jest np. w niektórych silnikach grupy VW (szczególnie nowsze TDI CR). Oznacza to, że przenoszą odpowiedzialność na mechanika za taką wymianę. Co ciekawsze, w zestawach naprawczych oferowanych w serwisach autoryzowanych, także nie ma szpilek. Można je dokupić oddzielnie. Jednak, jak każdy element w układzie, także i szpilki ulegają zużyciu. Dlatego wg mojej opinii powinno się je także wymieniać. Ale każdy mechanik musi decyzję o wymianie podjąć samodzielnie, mając ten silnik przed sobą i widząc w jakim jest on stanie. Oceniając przy tym jakie jest ryzyko uszkodzenia np. gwintu w głowicy przy wykręcaniu starej szpilki (o którym klienta warto zawczasu poinformować).

Pod wspomnianym artykułem pojawiło się też pytanie dotyczące pasków, które pracują w oleju z Grupy PSA. Ten temat ekspert Continental również omówił.

Ad. 2. Paski rozrządu olejoodporne (Belt in Oil), stosowane w silnikach grupy PSA, Ford czy VW, należy traktować podobnie jak zwykłe paski w zakresie czasookresów wymiany (czas lub przebieg). Czyli także pamiętamy, że zakresy „od wymiany do wymiany" są tylko pewną nieprzekraczalną granicą, przy której zawsze obowiązkowo należy wymienić układ. Oczywiście optymalna wartość uzależniona jest od stylu i warunków jazdy. W przypadku pasków olejoodpornych duży wpływ na żywotność paska ma także jakość i częstotliwość wymiany oleju silnikowego. Olej zabrudzony, przepracowany, wymieszany z np. paliwem lub cieczą chłodzącą ma destrukcyjny wpływ na gumę paska lub inne elementy układu (wariatory faz rozrządu, napinacze). Dlatego zaleca się dodatkowo częstszą wymianę oleju silnikowego, który spełnia wymagania producenta samochodu dla tego konkretnego model silnika, aby przez przypadek nie spowodować także uszkodzenia paska.

Komentarze (8)

dodaj komentarz
  • ~ Ab 8 ponad rok temuocena: 0%  Ja nigdy nie zmieniałem i nic się nie działo
    oceń komentarz 0 1 zgłoś do moderacji
  • ~ Blondyn 7 ponad rok temuocena: 50%  Dlatego ja w 2.0 16v zawsze zmieniam szpilkę na tą z 1.9. Robię nowy gwint pod szpilkę m10 która przechodzi na m8. Długość ta sama a gwin nigdy nie puścił. I robię to zawsze bo to 10 min pracy a głowa spokojna
    oceń komentarz 1 1 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Moris 6 ponad rok temu Jeżeli odkręcasz napinacz to w tym momencie luzuje się szpilka więc należy ją wykręcić i zastąpić nową. Oczywiście nic na siłę tylko z czuciem.
    oceń komentarz 0 0 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ malik 5 ponad rok temuocena: 100%  szpilki spokojnie wytrzymują gwint w aluminium puszcza bo jest za płytki Co z tego że dasznowa szpilkę która trzyma w momencie montażu skoro pomału wychodzi i napinacz sie luzuje
    oceń komentarz 1 0 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Dexsio 4 ponad rok temuocena: 100%  Nie zalecają wymiany szpilek bo obrabiają się gwinty np wsilnikach tdi pd 16v szpilka ma krótki gwint i tam bardzo łatwo przekręcić gwint w aluminiowej głowicy dokręcając odpowiednim momentem
    oceń komentarz 1 0 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Wrc_____ 3 ponad rok temuocena: 100%  Dziękuje za odp dotycząca pasków w oleju, jednak z doswiadczenia jakie z nimi mam zalecam bardzo mocna skracać interwał wymian, a bynajmniej kontrolować czy nie jest spękany po zew stronie( np. przez korek wlewu oleju) Bardzo często z tego powodu dochodzi do utraty ciśnienia oleju ( zatkanie smoka pompy oleju) a co z tym idzie poważnej awarii silnika.
    oceń komentarz 2 0 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Carat 2 ponad rok temuocena: 67%  Do Gienek: To są odpowiedzi na pytania, które czytelnicy zadali po przeczytaniu artykułu. Proszę żebyś przeczytał cały artykuł i wtedy możemy podyskutować, czy wnosi on to czy tamto. :)
    oceń komentarz 2 1 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Gienek 1 ponad rok temuocena: 57%  Gówno wnosi ten artykół
    oceń komentarz 4 3 komentarz zgłoszony do moderacji
do góry strony