Części i regeneracja

Części i regeneracja

9 godzin temu  06.03.2025, ~ Administrator - ,   Czas czytania 9 minut

Wymiana zużytych części

W warsztatach samochodowych mamy do czynienia nie tylko z dostawą części. Miejsce naszej pracy generuje też odpady. W wyniku świadczenia usług powstają także części uznane za nienadające się do ponownego użycia

Strona 2 z 2

Same Day Delivery 
Przesyłki na tzw. ostatniej mili przewożone są samochodami kurierskimi, których dmc nie przekracza 3,5 t. Każda zmiana środka transportu to oczywiście operacja rozładunku/załadunku. W transporcie towarów udział biorą także samochody LNH, czyli ciągniki siodłowe z naczepami, potocznie nazywane TIR-ami. Przewożą one przesyłki między oddziałami a centralnymi sortowniami. I coraz częściej zaopatrujący warsztaty muszą bacznie kalkulować, w jaki sposób wozić możliwie tyle samo towaru jak przed latami. O czym mowa? Przybierające na wymiarach i wadze pojazdy to zjawisko dotyczące seryjnie produkowanych aut osobowych. 
Średnio co 2 lata samochody stają się o 1 cm szersze, a ponad połowa nie mieści się już na standardowych miejscach parkingowych – wynika z badań przeprowadzonych przez organizację Transport&Environment. Ten palący problem dostrzegli eksperci z European Transport Safety Council, skoro już roku temu wystosowali apel, by dokonać rewizji dyrektywy 96/53/WE w sprawie maksymalnych dopuszczalnych wag oraz wymiarów w ruchu krajowym i międzynarodowym. Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu (ETSC) jest ważnym organem opiniotwórczym, dostarcza porad w kwestiach bezpieczeństwa transportu dla Komisji Europejskiej i Parlamentu Europejskiego, więc sprawa nie jest wcale błaha. Otóż okazuje się, że już połowa nowych sprzedawanych samochodów osobowych jest zbyt szeroka, aby zaparkować wzdłuż chodników.
Jeszcze w połowie lat 80. minionego wieku największy segment aut osobowych produkowanych w Europie nie miał nadwozi szerszych niż 180 cm, a dokładnie tak szczupłe miejsca parkingowe są codziennością dużych miast. Wśród 100 najlepiej sprzedających się w 2023 r. modeli 52% było zbyt szerokich w stosunku do minimalnej szerokości miejsca parkingowego na ulicy. Statystycznie rzecz ujmując, na przestrzeni dwóch dekad (od 2000 do 2020 r.) nadwozie przeciętnego auta osobowego w UE „spuchło” niebagatelnie – z 170,5 cm do 180,2 cm. Tylko w ciągu 5 ostatnich lat średnia szerokość wypuszczanych na rynek samochodów wzrosła o 2,5 cm – z 177,8 cm w 2018 r. do 180,3 cm w roku 2023. Spory w tym udział zyskującego na popularności segmentu aut typu SUV, które osiągają bez mała 200 cm. Ów problem doskonale widać na przykładzie dostaw opon.


Tak jak samochód złożony jest z tysięcy części, tak rynek niezależnych warsztatów to ekosystem z dużą liczbą dostawców – zwłaszcza w przypadku wielomarkowego profilu działalności firmy

Transport opon a optymalizacja kosztów logistycznych
Kiedyś na naczepę o długości 13,6 m wchodziło do 1300 opon, królowały wtedy 14-calowe i mniejsze. Dziś, kiedy trzeba załadować 17-calowe, zmieści się do 1000 sztuk, a coraz częściej jeszcze mniej. Przemysł motoryzacyjny skoncentrowany jest na felgach 18-calowych i większych. Z obsługą wciąż cięższych kół wiąże się wielokrotne dźwiganie ciężarów. Średnią ważoną w segmencie ogumienia dla aut osobowych mocno podbijają SUV-y. Skądinąd opony są jedną z popularniejszych kategorii produktów w e-commerce. Nabywcy chętnie dokonują zakupów ogumienia w sieci, ponieważ komplet jest ciężki i nieporęczny (warto zatem otrzymać paczkę pod wskazany adres). I akurat w przypadku tego typu części praktycznie nie istnieje ryzyko pomyłki w zamówieniu. A trzeba wiedzieć, że zanim opony zostaną rozdysponowane do magazynów importerów na terenie różnych krajów, zanim zostaną kupione przez lokalnych hurtowników, a następnie rozesłane do sklepów i klientów indywidualnych, mijają miesiące. Czasem więcej niż kilka kwartałów. W przypadku opon wyprodukowanych na Dalekim Wschodzie dochodzą transport morski i procedury celne.
Od rutynowej konserwacji po skomplikowane naprawy – warsztaty samochodowe świadczą usługi polegające na wymianie zużytych części. I ta na pozór rutynowa czynność wymaga coraz większej gimnastyki i lepszego planowania pracy. A skoro o kosztach mowa, to poprzestańmy na wspomnieniu kolejnych danin. Od 1 stycznia 2025 r. w wielu gminach w Polsce obowiązywać będzie nowa – wyższa – stawka podatku od nieruchomości. Nowelizacja ma na celu doprecyzowanie definicji budynku i budowli. Nowe przepisy przewidują m.in. zrównanie opodatkowania garaży oraz wprowadzenie nowych definicji „budynków” i „budowli”, co doprowadzi do zmiany podatkowego statusu takich pomieszczeń. Generalnie projekt noweli przewiduje objęcie podatkiem od nieruchomości także urządzeń, które mogą być traktowane jako budowle. W trakcie konsultacji społecznych sporo kontrowersji pojawiło się w związku z załącznikiem nr 4 do ustawy, gdzie wymienia się: place postojowe, podjazdy, obiekt kontenerowy trwale związany z gruntem, wagę samochodową, kanał technologiczny, przykrycie namiotowe. Nawet fundamenty pod maszyny i urządzenia techniczne, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową – o ile są wzniesione w wyniku robót budowlanych – miałyby zostać objęte podatkiem, o czym szeroko dyskutowano w ramach posiedzenia Zespołu Roboczego ds. Podatków i danin quasi-podatkowych.

Rafał Dobrowolski
Fot. R. Dobrowolski i materiały firm: ILS, Volkswagen
 

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony