Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  25.05.2018, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Wyzwania związane z czyszczeniem filtrów DPF

Seria urządzeń DPF 300 Master nie tylko redukuje wpływ cząstek stałych na organizm ludzki, ale pomaga również warsztatom pracować możliwie najszybciej

Bardzo łatwo jest przeoczyć fakt, że sadza i popiół uwięzione w filtrze cząstek stałych to toksyczny koktajl „materii”, który celowo został tam umieszczony, aby nie dostał się do atmosfery wraz ze spalinami z silników Diesla. Skoro ważnym wymogiem prawnym dla producentów pojazdów jest ochrona społeczeństwa przed wdychaniem cząstek stałych (PM), to równie ważne jest dbanie o to w przypadku pracowników warsztatu podczas opróżniania filtra DPF.

Śmiertelna mieszanina
Kalifornijska rada ds. zasobów powietrza (CARB) w USA jako pierwsza globalnie podeszła do tematu. Kalifornia była pierwszym stanem – jeszcze przed regulacjami federalnego rządu USA – który wprowadził program dotyczący filtrów DPF po badaniach przeprowadzonych w 1998 roku, które określiły cząstki stałe jako toksyczne. W 2012 roku na podstawie badań nad wpływem cząstek stałych na zdrowie populacji w Kalifornii ustalono, że około 70% zagrożeń związanych z nowotworami można przypisać spalinom z silników Diesla. Międzynarodowa Agencja Badań nad Rakiem (IARC) określiła cząstki stałe pochodzące z emisji spalin z silników Diesla jako kancerogenne.
Istnieją filmy w sieci, które pokazują czyszczenie filtra DPF za pomocą strug powietrza i wody pod wysokim ciśnieniem. Niestety, pokazy te odbywają się bez żadnego zabezpieczenia przed zanieczyszczeniem, a operator wystawiony jest na wysokie poziomy emisji. Po usunięciu cząstek stałych do bezpiecznego pojemnika bardzo łatwo doprowadzić do tego, że będą się one unosić, gdyż są mikroskopijnych rozmiarów. Ponieważ są wprowadzane do środowiska, to powinny podlegać przepisom dotyczącym zanieczyszczeń, biorąc pod uwagę poważne implikacje dla zdrowia człowieka.

Dbaj o zachowanie ostrożności w warsztacie
Podczas gdy technologia redukcji gazów spalinowych skutkuje poprawą jakości ich emisji, to niewiele mówi się o zagrożeniach związanych ze zdrowiem i bezpieczeństwem dotyczącym pracy przy filtrach DPF. Istotą efektywnego działania filtra DPF jest usuwanie sadzy i popiołu, które gromadzą się i z czasem mogą doprowadzić do przedwczesnego uszkodzenia filtra DPF.
Skoro serwis i naprawa filtra DPF musi być wykonywana, to środki zapobiegawcze w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa związane z nimi można połączyć z danym zadaniem w warsztacie. Amerykańska Agencja Ochrony Środowiska (EPA) stwierdziła, że każde działanie związane z usuwaniem cząstek stałych z filtra DPF jest określane jako generujące niebezpieczne odpady i w takim przypadku należy podjąć środki zaradcze.
W Wielkiej Brytanii czy UE nie istnieje prawodawstwo dotyczące ochrony zdrowia i zasad bezpieczeństwa przy pracy z filtrami DPF, uznaje się jednak, że każdy biznes, który wystawia pracowników na kontakt z filtrami cząstek stałych, musi podjąć odpowiednie kroki zapobiegawcze i traktować je tak jak substancje niebezpieczne, które należy utylizować i minimalizować ich wpływ na pracowników. Ponieważ są to cząstki lotne, mogą długo pozostawać w powietrzu i stanowić zagrożenie dla środowiska pracy, chyba że użyje się odpowiedniego wyposażenia ochrony osobistej (PPE). W ogólnym wyobrażeniu oznacza to rękawice i maski ochronne na twarz dla pracowników warsztatu, gdzie cząstki stałe mogą przedostać się do atmosfery, odpowiednie zabezpieczenie dla składowanych cząstek stałych usuniętych z filtra DPF i ich właściwą utylizację jako środków niebezpiecznych.

Wyzwania związane z czyszczeniem filtrów DPF
Metoda czyszczenia filtrów DPF wiąże się z wyzwaniami. Wiadomo, że używanie sprężonego powietrza do wydmuchiwania cząstek stałych jest bardzo skuteczne i wydajne. Jest to metoda popierana przez większość producentów pojazdów i filtrów DPF na pierwsze wyposażenie, gdyż nie niszczy podłoża tak jak inne metody, np. czyszczenie chemiczne, które może zerwać specjalne powłoki z komórek filtra. Oczywiście biorąc pod uwagę szkodliwą naturę cząstek stałych po dostaniu się do atmosfery, to ta metoda jest bardzo niebezpieczna dla warsztatu, a podchodzenie do zadania bez odpowiednich zabezpieczeń byłoby po prostu niemądre.
Chociaż rozważania dotyczące zdrowia i bezpieczeństwa są najważniejsze, każdy sprzęt do czyszczenia filtrów DPF musi spełniać warsztatowe wymagania, jeśli chodzi o cenę i funkcjonalność, aby mógł oferować szybki i wydajny serwis.
Można sobie wyobrazić idealny system czyszczenia filtrów DPF, który byłby maksymalnie zautomatyzowany, żeby zredukować wpływ cząstek stałych na organizm ludzki oraz pomóc warsztatom pracować efektywnie i szybko. Takim rozwiązaniem jest widoczna na zdjęciu seria urządzeń DPF 300 Master firmy Hartridge, które zapewniają bezpieczeństwo warsztatu, automatyzację produktywności i pełną elastyczność przy czyszczeniu lub pełny cykl termiczny w zależności od stanu filtra DPF.

Źródło: J.R. Motor Services G.B.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony