Uszczelki gumowe zniszczone przez olej. Fot. Mahle
W przypadku obecności oleju, osadów lub ciał obcych w płynie chłodzącym należy nie tylko usunąć przyczynę, ale również dokładnie oczyścić układ chłodzenia.
Zanieczyszczenia i nieszczelności to najczęstsze rodzaje uszkodzeń w układzie chłodzenia. W przypadku wycieków na zewnątrz źródło usterki można zlokalizować stosunkowo szybko i łatwo. Jeśli wycieki występują do wewnątrz, np. w przypadku nieszczelnej chłodnicy oleju chłodzonej chłodziwem, wyszukiwanie usterek jest znacznie bardziej złożone i czasochłonne. Po usunięciu przyczyny usterki – szczególnie jeśli doszło do zmieszania oleju i chłodziwa – ważne jest staranne oczyszczenie układu chłodzenia.
Olej w układzie chłodzenia
Wymieszanie się obu płynów eksploatacyjnych w układzie chłodzenia może być przyczyną uszkodzenia, a nawet rozpadu uszczelek gumowych i innych elementów konstrukcyjnych wykonanych z elastomerów. W niektórych chłodnicach chłodziwa może to spowodować np. pęcznienie uszczelki plastikowej obudowy zbiornika na chłodziwo i rozszczelnienie chłodnicy.
Osady w układzie chłodzenia
Przyczyną uszkodzenia elementów konstrukcyjnych układu chłodzenia mogą być również osady i zanieczyszczenia, takie jak korozja, kamień, środki uszczelniające czy inne ciała obce. Substancje obce mogą blokować cienkie rurki w chłodnicy, powodować uszkodzenia chemicznie materiałów lub zwiększone zużycie, np. uszczelnienia ślizgowego pompy chłodziwa.
Prawidłowe płukanie
Osady takie jak rdza, kamień, środki uszczelniające oraz inne ciała obce powodują zatory i zmniejszają wydajność chłodzenia
Ważne! Po oczyszczeniu układu chłodzenia system należy ponownie napełnić świeżym chłodziwem o prawidłowych proporcjach wody i środka przeciwko zamarzaniu. Najskuteczniejszym sposobem jest zastosowanie próżniowego urządzenia do odpowietrzania, które dodatkowo niezawodnie zapobiega powstawaniu pęcherzyków powietrza.
Komentarze (0)