Części i regeneracja

Części i regeneracja

Artykuł sponsorowany

2 dni temu  04.03.2025, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Zawieszenia FAG. Zobaczcie test wytrzymałości

Linia zawieszeń FAG Steereing & Susspension jest dostępna na rynku już od długiego czasu. Wraz z wprowadzeniem oferty do Inter Cars  chcieliśmy zrobić test wytrzymałości naszych zestawów i sprawdzić jak sobie poradzą na polskich drogach. Rok temu zamontowaliśmy w samochodzie Volkswagen B5 Passat bardzo popularny na naszych drogach zestaw przedniego zawieszenia wielowahaczowego o nr 823 0002 30, który to zawiera wszystkie elementy tego dość skomplikowanego układu: wahacze poprzeczne, łączniki stabilizatora, końcówki drążka kierowniczego oraz wszystkie śruby montażowe i regulacyjne oraz nakrętki.

Fot. Elementy składowe zestawu zawieszenia 823 0036 30

MONTAŻ

Podczas montażu pamiętaliśmy o dwóch bardzo istotnych sprawach dotyczących tego typu zwieszenia, tj: krzywa zbieżności oraz odpowiednie ustawienie golenia amortyzatora na wahaczu nośnym poprzecznym dolnym. 

W tym rozwiązaniu zbieżność bardzo mocno zależy od ugięcia zawieszenia. Dlatego jej regulację należy wykonać po uniesieniu nadwozia i rozprzężeniu zawieszenia z użyciem narzędzi dedykowanych. 

Fot.  Regulacja zbieżności i ustawienia końcówki drążka kierowniczego w zwrotnicy

Jeżeli wymienialiśmy amortyzatory lub sprężyny to obowiązkowym punktem jest ustawienie amortyzatora pod kątem 11o do kierunku jazdy. Brak odpowiedniej regulacji spowoduje przyśpieszone rozerwanie tulei mocującej amortyzator w wahaczu dolnym poprzecznym.

Fot.  Ustawienie amortyzatora. A=11o

KONTROLA ZAWIESZENIA

Po roku czasu sprawdziliśmy ogólny stan zawieszenia, pod kątem luzów i uszkodzeń. Samochód w tym czasie przejechał nieco ponad 15 tys. km, co jest średnim wynikiem w naszym kraju, a zawieszenie nie wykazywało żadnych usterek. Samochód prowadził się neutralnie, a zawieszenie nie wydawało żadnych stuków. Za rok sprawdzimy ponownie jak się zmieniło i opiszemy to w drugiej części naszej relacji.

Tuleja mocująca goleń amortyzatora w stanie idealnym dzięki właściwym ustawieniom. Brak luzów na sworzniu wahacza 

Więcej praktycznych informacji dostępnych jest na portalu dla mechaników: WWW.REPXPERT.PL oraz na stronie WWW.SCHAEFFLER.PL

Kacper Zabłocki
Product Management & Technical Services Manager, Schaeffler Vehicle Lifetime Solutions Poland

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony