Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  04.12.2020, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Zerwanie łańcucha rozrządu – przyczyny i konsekwencje dla silnika

Zerwanie łańcucha rozrządu może doprowadzić do zniszczenia zaworów, tłoków, wykrzywienia prowadnic, korbowodów, wałków rozrządu, a nawet uszkodzenia głowicy silnika

Jednym z rodzajów napędu rozrządu w silnikach spalinowych jest łańcuch, który porusza się po kole zębatym wału korbowego, wprawiając w ruch koła wałków rozrządu. Zerwanie łańcucha, w zależności od rodzaju silnika i zestawu zmiennych np. prędkości obrotowej, może mieć bardzo poważne konsekwencje dla jednostki napędowej, na czele z jej nieodwracalnym zniszczeniem.

W przypadku napędu łańcuchowego dodatkowymi elementami odpowiadającymi za prawidłową pracę napędu są prowadnice i napinacze hydrauliczne. Mają one poprawiać kulturę pracy silnika i – do pewnego stopnia – eliminować skutki zużycia łańcucha, np. pogłębianie luzu zaworowego. Układ rozrządu to sieć naczyń połączonych, dlatego awaria jednej części może być bardzo niebezpieczna i pociągnąć za sobą usterki kolejnych. W przeciwieństwie do paska rozrządu, który niewymieniony w terminie przewidzianym przez producenta pojazdu może „strzelić” bez ostrzeżenia, usterka łańcucha daje o sobie znać znacznie wcześniej.

– Zerwanie łańcucha rozrządu może doprowadzić do zniszczenia zaworów, tłoków, wykrzywienia prowadnic, korbowodów, wałków rozrządu, a nawet uszkodzenia głowicy silnika. Wszystko zależy od tego, czy silnik jest kolizyjny, czy bezkolizyjny – bezkolizyjność oznacza sytuację, w której brak synchronizacji w pracy rozrządu nie doprowadzi do zderzenia tłoka z zaworem. Rozmiar szkód zależy zatem od konstrukcji jednostki, ale także od prędkości obrotowej silnika w momencie zerwania napędu rozrządu. Z reguły im jest ona większa, tym poważniejsze są zniszczenia – tłumaczy Tomasz Ochman z firmy SKF.

Zerwanie łańcucha – o ile nie wynika z wady fabrycznej – poprzedzone jest jego nadmiernym zużyciem. Efekty tego zjawiska rozpoznamy przede wszystkim po zbyt głośnej pracy rozrządu na nierozgrzanym silniku. Dźwięk, jaki towarzyszy pracy silnika w tym przypadku, przypomina terkotanie lub stukanie, którego przyczyną jest zazwyczaj nieprawidłowo działający napinacz lub nadmierne rozciągnięcie łańcucha, którego prawidłowo działający napinacz nie jest w stanie skompensować. Zjawisko to może powodować uderzanie łańcucha o obudowę, która go osłania, lub jego prowadnicę. Częstotliwość terkotania będzie wzrastać wraz ze wzrostem prędkości obrotowej silnika, dlatego warto przekonać się o tym poprzez kilkukrotne dodanie gazu. Po rozgrzaniu jednostki do temperatury roboczej dźwięk może ulec nieznacznemu wyciszeniu.

Wyciągnięcie się łańcucha może spowodować także delikatne przesunięcie faz rozrządu, co objawia się nierówną pracą silnika, słabą reakcją na dodawanie gazu i wyższym niż normalnie zużyciem paliwa. Zerwanie wyeksploatowanego łańcucha odbywa się zazwyczaj w momencie jego naprężenia, np. gdy pojazd podjeżdża pod wzniesienie i kierowca potrzebuje zwiększyć prędkość obrotową. Inny przykład to ciągnięcie przyczepy o dużej masie, która znacznie obciąża silnik oraz układ przeniesienia napędu. Jak zatem dbać o napęd łańcuchowy, by uniknąć takiej sytuacji?

Jeśli chodzi o montaż, warsztaty samochodowe powinny pamiętać, by stosować blokady rozrządu przeznaczone dla danego silnika. Niezastosowanie blokady może doprowadzić do przestawienia faz rozrządu i wygenerowania w pamięci ECU błędów związanych z położeniem wałków rozrządu oraz wału korbowego. W takiej sytuacji silnik nie będzie pracował poprawnie, a łańcuch zużyje się znacznie szybciej.

– Większość łańcuchów rozrządu wymaga nieustannego smarowania, gdyż poruszają się w oleju silnikowym, który zasila także napinacze hydrauliczne. Z tego względu wysoka jakość i czystość oleju są absolutnie konieczne, by zachować rozrząd w dobrej kondycji. Kolejna fundamentalna sprawa to stosowanie sprawdzonych części. Przykładem tego są produkty SKF – w skład naszych zestawów wchodzą łańcuch, napinacze, prowadnice, koła pasowe, ślizgi oraz wszelkie uszczelki i nakrętki, co pozwala na kompleksową wymianę w obrębie jednej marki, bez konieczności zamawiania dodatkowych elementów – podsumowuje Ochman.

Komentarze (1)

dodaj komentarz
  • ~ Mech1 1 ponad rok temu Momentami piszecie głupoty. I jeszcze jedno- skoro produkty SKF są "w obrębie jednej marki" to co robią w ich zestawach uszczelki Victor Reinz (wczoraj np. montowałem zestaw VKML85000) ? Co oczywiście nie zmienia faktu że zestawy do wymiany napędu rozrządu firmy SKF uważam za bardzo dobre i polecam je wszystkim klientom.
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
do góry strony