Otarcia główki tłoka w silniku wysokoprężnym
- Ograniczone miejscowo otarcia, głównie na progu ogniowym.
- Powierzchnia otarć chropowata, zdarta, niekiedy wyrwane większe części materiału.
Wskutek wady wtryskiwacza nierozpylone paliwo pryskało na ściankę cylindra, gdzie naruszało film olejowy i ostatecznie doprowadzało do całkowitego braku smarowania. Spowodowało to tak silne otarcie progu ogniowego, że stopił się on tymczasowo ze ścianką cylindra. Stopienie to doprowadziło do wyrwania kawałków materiału z główki tłoka.
Możliwe przyczyny
- Nieszczelne, kapiące, zanieczyszczone albo nieprawidłowe wtryskiwacze.
- Zakleszczone wskutek deformacji korpusu iglice wtryskiwaczy (nieprawidłowy moment dokręcający).
- Nieprawidłowy moment wtrysku (początek tłoczenia).
Otarcia spowodowane niedostatecznym smarowaniem wskutek wypalenia pierścieni tłokowych
- Blizny i nadpalenia na bieżniach pierścieni tłokowych (Rys. 1 i 2).
- Podłużne blizny w otworach cylindrów (bez ilustracji).
- W stadium początkowym: pierwsze nadtarcia na progu ogniowym (Rys. 3 – u góry z prawej).
- W stadium zaawansowanym: zatarcia rozmieszczone na całym tłoku (Rys. 4).
Takie uszkodzenia występują przeważnie w fazie docierania silnika pod dużym obciążeniem, kiedy pierścienie tłokowe ze względu na niedostateczne dotarcie nie zapewniają jeszcze pełnego uszczelnienia (dotyczy to przeważnie tłoków silników wysokoprężnych). Spaliny przepływające przez pierścienie tłokowe przegrzewają te pierścienie, film olejowy ulega zerwaniu.
Możliwe przyczyny
- Przeciążenie silnika w fazie docierania.
- Nieoptymalna, niezapewniająca dobrej adhezji oleju silnikowego struktura wyhonowanej powierzchni cylindra (zmiażdżenie żył grafitu, płaszcz blaszany, za niska szorstkość i/albo nieprawidłowy kąt honowania).
- Nieodpowiedni olej smarny (nieprawidłowa jakość i lepkość oleju).
- Za wysoka temperatura gładzi cylindrów (wadliwa praca układu chłodzenia albo osady w otaczających zespół kanałach chłodzących).
- Nadmierna, spowodowana przez zakłócenia procesu spalania temperatura podczas spalania (uboga mieszanka, spalanie żarzeniowe, kapiące lub nieszczelne wtryskiwacze).
- Niedostateczny dopływ oleju do gładzi cylindrów wskutek niedoboru rozpryskiwanego oleju z łożysk korbowodów i wału korbowego.
Komentarze (0)