Zarówno w silnikach o zapłonie iskrowym, jak i w jednostkach wysokoprężnych prawidłowa wartość ciśnienia oleju w układzie smarowania jest dokładnie określona przez producenta pojazdu
Spalinowy silnik samochodowy w czasie eksploatacji narażony jest na szereg niekorzystnych czynników, takich jak tarcie, chemiczne oddziaływanie gazów czy ekstremalnie wysokie temperatury. Elementy zespołu korbowo-tłokowego i układu rozrządu stopniowo się zużywają, co objawia się przede wszystkim spadkiem kompresji oraz utratą szczelności cylindrów. To początek łańcucha przyczynowo-skutkowego.
Obniżenie ciśnienia sprężania w cylindrach i pogorszenie stopnia ich napełniania prowadzi w rezultacie do wzrostu zużycia oleju oraz paliwa. Odczuwalny staje się spadek mocy silnika. Wtedy właśnie przychodzi czas na diagnostykę jednostki napędowej.
Pomiar kompresji na cylindrach
Pierwszym krokiem w celu ustalenia kondycji silnika jest pomiar kompresji na cylindrach. W zależności od tego, czy mamy do czynienia z silnikiem o zapłonie iskrowym, czy samoczynnym, dobieramy odpowiednie narzędzie z szerokiej gamy produktów Yato.
Do jednostek spalinowych o zapłonie iskrowym polecanym produktem jest miernik ciśnienia sprężania o indeksie YT-7302. Zestaw zawiera miernik wyskalowany do 21 barów na elastycznym przewodzie, końcówki gwintowane M14 i M18 oraz króciec zakończony stożkową gumą. Ta konfiguracja sprawia, że pasuje do wszystkich gniazd świec iskrowych.
Do jednostek z zapłonem samoczynnym polecany jest miernik o indeksie katalogowym YT-7307. Decydując się na ten produkt, otrzymujemy miernik wyskalowany do 70 barów wraz z kompletem odpowiednio dobranych adapterów. Cały zestaw zawierający 16 elementów zapakowany jest w wytrzymałą i praktyczną walizkę.
Wyniki pomiarów uzyskanych na poszczególnych cylindrach dają nam wiedzę o kondycji danej jednostki napędowej i pomagają podjąć trafną decyzję dotyczącą skali i przebiegu ewentualnej naprawy.
Pomiar ciśnienia oleju
Kolejnym krokiem w prawidłowej diagnostyce jednostki spalinowej jest pomiar ciśnienia oleju. Zarówno w silnikach o zapłonie iskrowym, jak i w jednostkach wysokoprężnych prawidłowa wartość ciśnienia oleju w układzie smarowania jest dokładnie określona przez producenta pojazdu. Odchylenia w badanej jednostce napędowej świadczą o jej kondycji oraz o potencjalnym zakresie napraw.
Narzędziem diagnostycznym przeznaczonym do tego celu jest miernik ciśnienia oleju. W zestawie Yato YT-73030 znajdziemy manometr wyskalowany do 35 barów na długim, aż 1850-milimetrowym elastycznym przewodzie. W zestawie znajdziemy ponadto 11 gwintowanych redukcji umożliwiających podpięcie urządzenia do wszystkich typów i modeli silników.
Diagnostyka układu zasilania
Jeżeli wyniki pomiarów kompresji na poszczególnych cylindrach oraz ciśnienia oleju w układzie smarowania nie wzbudzają zastrzeżeń, a mimo tego silnik nie pracuje właściwie, kolejnym krokiem powinna być diagnostyka układu zasilania. Do tego celu używamy odpowiednio dobranych zestawów diagnostycznych.
We współczesnych silnikach benzynowych za przygotowanie mieszanki paliwowo-powietrznej odpowiedzialne są wtryskiwacze oraz pompa doprowadzająca do nich paliwo pod odpowiednim ciśnieniem. Wraz z przebytymi kilometrami spada sprawność tego układu, a co za tym idzie – silnik nie osiąga pełnej mocy lub też zużywa wyraźnie większe ilości paliwa.
Do prawidłowej diagnostyki układu zasilania w silnikach z zapłonem iskrowym służy zestaw Yato YT-0670. Odpowiednio wyskalowany manometr wraz z zestawem przyłączy na elastycznych przewodach pozwala na precyzyjne określenie ciśnienia wtryskiwanego paliwa. Dzięki odpowiednim redukcjom możemy podpiąć zestaw Yato zarówno do silników pracujących w systemie wtrysku jednopunktowego, jak i wielopunktowego. Uzyskane w ten sposób wyniki należy skonfrontować z danymi technicznymi producenta silnika.
Współczesne silniki wysokoprężne coraz częściej zasilane są wtryskiwaczami pracującymi w systemie common rail. Oznacza to zasilanie ich paliwem pod wysokim ciśnieniem ze wspólnej szyny głównej. Najczęstszą przyczyną niedomagania zasilania w tych jednostkach są nieprawidłowo działające wtryskiwacze. W celu uzyskania rzetelnej diagnozy tych elementów należy użyć zestawu przelewowego Yato YT-7306. Produkt ten umożliwia testowanie do sześciu wtryskiwaczy, a szereg odpowiednich przyłączy pasuje do większości systemów wtrysków (Bosch, Simens, Denso i Delphi). Różnica w ilości podawanego na wtryskiwacze paliwa świadczy jednoznacznie o wadliwym działaniu układu. Dzięki wykryciu usterki możemy podjąć decyzję o ewentualnej regeneracji wtryskiwacza bądź o jego wymianie.
Systemy pomocnicze
Podczas diagnozy silnika spalinowego warto również sprawdzić systemy pomocnicze. W dobie wszechobecnej komputeryzacji postęp technologiczny nie ominął również motoryzacji – każda nowoczesna jednostka napędowa do prawidłowego działania potrzebuje przepływu odpowiednich informacji od czujników do jednostki sterującej. Część z nich mierzy ciśnienia i podciśnienia w układach pomocniczych. Prawidłowe wartości przekazywane przez te czujniki są niezbędne do właściwego przygotowania cyklu spalania.
Systemy pomocnicze sprawdzimy, używając zestawu Yato YT-0674. Jest to specjalnie zaprojektowana pompa ciśnieniowo-podciśnieniowa z manometrem. Dzięki dołączonym do pompy przewodom i gumowym przyłączom możemy bezpiecznie testować takie czujniki, jak: systemy recyrkulacji EGR, czujniki MAP czy systemy PVC. Możliwe jest również diagnozowanie prawidłowości działania systemów wyprzedzenia zapłonu. Zestaw znajdzie także zastosowanie przy sprawdzaniu działania układów hamulcowych czy klimatyzacji.
Diagnostyka układu chłodzenia
Kolejnym układem, który dość często przysparza problemów z prawidłową diagnozą, jest chłodzenie. Współczesne silniki, zarówno z zapłonem iskrowym, jak i samoczynnym, wymagają odpowiedniego odprowadzenia ciepła. Niewykryte w porę ubytki czynnika chłodzącego prowadzą do przegrzania jednostki, a co za tym idzie – do kosztownej naprawy. Płyn uchodzący z układu przy ciepłym silniku momentalnie paruje, utrudniając znalezienie źródła wycieku.
Przeznaczony do diagnostyki układu chłodzenia zestaw Yato YT-0672 zawiera pompkę ciśnieniową z manometrem oraz 12 korków umożliwiających szczelne połączenie z układem większości produkowanych pojazdów. Wytwarzając odpowiednie ciśnienie w układzie, możemy sprawdzić wielkość spadku ciśnienia oraz zdiagnozować miejsce wycieku.
Komentarze (0)