W tym przypadku nie było ładowania. Podejrzane elementy to: alternator, okablowanie, sterownik silnika decydujący o wzbudzeniu alternatora albo... zastosowanie innej części, niepasującej do tego modelu pojazdu
Zauważmy, że doświadczenie nas uczy. Często w warsztacie najpierw jest doświadczenie, a potem teoria. Na przykład tak jest z programowaniem sterowników różnymi programami zakupionymi w internecie, a nawet drogimi skanerami.
Kupujemy używany sterownik (na przykład silnika albo tak zwany BCM, czyli główny sterownik skupiający różne sieci cyfrowe) i dopasowujemy do danego samochodu. Na początku nie zawsze potrafimy zrozumieć, na czym to polega. W jaki sposób jest przepisywany kod, z którego miejsca. Dopiero doświadczenie podpowiada, uczy nas. Powinniśmy jednak wejść w część teoretyczną, rysując na kartce sterowniki, połączenia między nimi i drogę komunikacji. Następnie trzeba zanotować to, co wykonuje dany program i w którym sterowniku. W ten sposób możemy rozszyfrować cały proces wprogramowywnia używanych sterowników. Z praktyki wynika, że te osoby, które prowadziły takie notatki, o wiele szybciej poznawały procedury programowania, były szybsze i skuteczniejsze. Przecież takich czynności nie wykonujemy raz, najprawdopodobniej po pewnym czasie znowu będziemy mieli podobny przypadek. I lepiej jest dla nas, jak wrócimy do notatek, a nie z uporem będziemy tracić czas na usilne przypomnienie sobie, jak to było kilka miesięcy temu.
Nasza dociekliwość zawsze popłaca, niezależnie od stopnia zaawansowania w elektronice. Przykładem może być ABS, w którym zastosowany jest czujnik ciśnienia płynu hamulcowego. Każdy z nas wie, że są firmy wyspecjalizowane w naprawie takich układów. Ale jak zostają nam uszkodzone części, to powinniśmy je rozbierać i zbadać, aby zdobyć cenne doświadczenie. Do firm naprawiających te rzeczy odsyłamy układy, z którymi sami nic nie możemy zrobić. A przecież wiele jest układów ABS, w których czujnik ciśnienia jest umiejscowiony w części hydraulicznej. Wystarczy wymienić tę część mechaniczną i skontrolować, ewentualnie naprawić styki elektryczne, które przekazują informacje do sterownika. Musimy pamiętać o tym, aby nie zapowietrzyć układu, ewentualnie odpowietrzyć po naprawie.
Stanisław Mikołaj Słupski
Komentarze (2)