Pod przekaźnikami i bezpiecznikami kryją się skomplikowane układy mikroprocesorowe
Jak optymalnie programować sterowniki?
Są też takie przypadki, kiedy musimy wymienić moduł elektroniczny. Poza poszukaniem modułu używanego, musimy go jeszcze zaprogramować. Do programowania sterowników nie wystarczy odpowiedni skaner, potrzebne są także umiejętności. Na pewno spotkaliśmy się z takimi sytuacjami, że nawet osoby pracujące w autoryzowanych serwisach nie zawsze potrafią optymalnie zaprogramować nowy (czyli od innego samochodu) sterownik. Pod pojęciem „optymalne programowanie” rozumiemy takie czynności, które doprowadzą do skonfigurowania sterownika w naprawianym samochodzie przy minimalnych kosztach. W efekcie sterownik nie będzie wpisywał błędów i będzie współpracował z innymi sterownikami. Nierzadko musi mieć też wpisany numer VIN z samochodu. To wszystko może się wydawać logiczne i proste, ale przystępując do programowania, okazuje się, że wcale nie jest to takie łatwe. W skanerze przeważnie nie ma takich prostych funkcji, jak „wprogramowanie nowego sterownika”. Trzeba odszukać (w skanerze), z którego miejsca przeprowadza się programowanie, a także znać warunki, jakie trzeba spełnić, na przykład wyzerowanie (wyczyszczenie) sterownika. I tu potrzebne jest doświadczenie. Można nawet stwierdzić, że jest to pewnego rodzaju sztuka optymalnego programowania. Przykładem może być programowanie sterowników, w których jest zakodowany immobiliser. Jeden diagnosta potrafi wpisać nowy sterownik bez wymiany transponderów w kluczykach, a inny, pomimo wieloletniego posługiwania się skanerem, tego nie potrafi, upierając się, że trzeba kupić nowe transpondery, aby programowanie zakończyło się sukcesem.
Poświęcenie kilkunastu minut na uporządkowanie części elektronicznych jest bardzo ważne, bo zazwyczaj czynności te zajmą nam o wiele więcej czasu.
Stanisław Mikołaj Słupski
Komentarze (0)