Diagnostyka

Diagnostyka

ponad rok temu  02.06.2022, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Miernik wysokiego napięcia MT-HV - jak działa?

W erze dynamicznej elektryfikacji segmentu samochodów osobowych, rozważania czy auto elektryczne jest przyszłością czy nie - możemy odstawić na boczny tor. Według PZPM w 2021 roku liczba zarejestrowanych samochodów elektrycznych (BEV) i z napędem hybrydowym plug-in (PHEV) wzrosła o 93% w stosunku do roku 2020. Łącznie 38 tyś aut z układami wysokiego napięcia przybyło na polskich drogach. Faktem jest, że liczba nowych aut z napędem elektrycznym lub hybrydowym stale wzrasta a co za tym idzie wzrasta też zapotrzebowanie na ich serwisowanie. 

Zapewne każdy warsztat spoglądający w przyszłość wie już wszystko o procedurach bezpieczeństwa w pracach z pojazdami wyposażonymi w układy wysokonapięciowe, lub intensywnie się w tej materii szkoli. Wraz z wiedzą niezbędną do obsługi tego typu pojazdów pojawia się zapotrzebowanie na specjalistyczne narzędzia, które pozwolą mechanikowi w sposób bezpieczny i efektywny przeprowadzić wszystkie niezbędne czynności serwisowe. Oczywistym jest potrzeba posiadania środków ochrony osobistej jak rękawice, buty czy przyłbica, również potrzeba używania izolowanych narzędzi nie budzi wątpliwości, wszak porażenie prądem może skończyć się nawet śmiercią. Z całej gamy narzędzi specjalistycznych niezbędnych do pracy z „elektrykami” skupmy się na urządzeniu, które w sposób jednoznaczny może potwierdzić, że pracujemy bezpiecznie. 

Miernik wysokiego napięcia, bo o nim mowa jest narzędziem niezbędnym zarówno z praktycznego punktu widzenia jak i z powodów proceduralnych, których musimy przestrzegać w pracy z układami WN (wysokiego napięcia). MT-HV Hella Gutmann  jest urządzeniem zaprojektowanym specjalnie do pracy z samochodami elektrycznymi i hybrydowymi. Jako kompletny system MT-HV może nie tylko dokonywać i rejestrować pomiary wysokiego napięcia do 1kV, ale także rezystancji izolacji, potencjałów elektrycznych połączeń wyrównawczych na elementach WN i pomiarów rezystancji na złączach serwisowych. Wraz z miernikiem MT-HV współpracującym z urządzeniem diagnostycznym mega macs X otrzymujemy dostęp do instrukcji pomiarowych dla ponad 160 modeli pojazdów (baza danych jest cały czas poszerzana) co czyni całość kompletnym systemem pomiarowym z możliwością prowadzenia dokumentacji elektronicznej wykonanych kroków procedury bezpiecznego odłączenia układu wysokiego napięcia. MT-HV w wersji PRO oferuje również zaawansowany oscyloskop wraz z funkcją pomiarów wspieranych niskiego napięcia.

Wróćmy jednak do tematu samochodów elektrycznych i pomiarów WN. Procedura bezpiecznego odłączenia wysokiego napięcia w samochodzie elektrycznym zawiera zazwyczaj jedynie instrukcję sprawdzenia za pomocą miernika czy nie występuje ono na konkretnych zaciskach pomiarowych w samochodzie. Obsługując tego typu pojazd pamiętajmy, że układ WN jest również elementem samochodu i jak każdy inny wymaga dokonania odpowiednich prac serwisowych. Ważne zatem jest, aby nasze urządzenia specjalistyczne oferowały również funkcje pomiaru rezystancji, rezystancji izolacji i pomiarów potencjałów elektrycznych połączeń wyrównawczych, dzięki czemu warsztat będzie w stanie poszerzyć zakres oferowanych usług.

Pamiętajmy, że żadne narzędzie czy urządzenie specjalistyczne nie może być wykorzystywane przez osoby do tego nie przeszkolone. Nawet system MT-HV wraz mega macs X wspomagający wykonywanie pomiarów nie może być obsługiwany przez osoby bez odpowiednich uprawnień, wiedzy i poczucia odpowiedzialności. Systemy wysokonapięciowe w samochodach elektrycznych zasilane są napięciem stałym 400V – 800V, natomiast według polskiej normy napięcie bezpieczne w warunkach szczególnych (a do takich zaliczane są warsztaty samochodowe) dla prądu stałego wynosi 25V. Prace z systemami powyżej tej wartości napięcia powinny więc wykonywać jedynie osoby z odpowiednimi uprawnieniami.  

Miernik wysokiego napięcia MT-HV wraz z urządzeniem diagnostycznym mega macx X od Hella Gutmann to duet, który doskonale sprawdzi się w każdym warsztacie, zapewniając bezpieczeństwo i precyzyjne pomiary.

Materiał nadesłany

Komentarze (1)

dodaj komentarz
  • ~ Dawid 1 ponad rok temu Chyba trochę wartości napięcia bezpiecznego w warunkach warsztatowych wam się pomyliły
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
do góry strony