Fot. archiwum
- Badania poziomu hałasu wytwarzanego przez silnik samochodu są dziś co do zasady dokonywane przez diagnostę "na słuch". Dopiero jeśli oceni on w ten sposób, że poziom hałasu może przekraczać dopuszczalną wartość, pojazd będzie poddany pomiarowi z użyciem miernika poziomu dźwięku - apeluje Rzecznik Praw Obywatelskich po doniesieniu jednego z obywateli. Pojawia się postulat, by kontrola hałasu za pomocą miernika była w trakcie badania technicznego obligatoryjna.
Sprawa dotyczy oczywiście przede wszystkim sytuacji, gdzie za zwiększony hałas silnika odpowiada nieszczelność układu wydechowego lub modyfikacje wprowadzone w fabrycznym samochodzie przez kierowcę. RPO informuje o skardze obywatelskiej dotyczącej tego, że władze państwowe nie podejmują skutecznych działań, aby kontrolować i eliminować z ruchu drogowego pojazdy niespełniające standardów co do emisji hałasu.
RPO przypomina, że według rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, poziom hałasu podczas postoju pojazdu nie powinien przekraczać w odniesieniu do:
- pojazdu, który był poddany badaniom homologacyjnym - wartości ustalonej w trakcie badań homologacyjnych o 5 dB,
- pozostałych pojazdów osobowych: 93 dB - w przypadku pojazdu wyposażonego w silnik z zapłonem iskrowym oraz 96 dB - w przypadku pojazdu wyposażonego w silnik z zapłonem samoczynnym.
- Wynika z tego, że dopuszczalny poziom hałasu jest zróżnicowany, bowiem jego wartość zależy od ustaleń w trakcie badań homologacyjnych, a w przypadku aut, które im nie podlegały - od rodzaju zapłonu. Diagnosta musi zatem uwzględniać różny poziom dopuszczalnego hałasu dla poszczególnych typów samochodów. Trudno przyjąć założenie, że może on ustalić w ten sposób, czy dany pojazd wytwarza hałas, którego poziom przekracza normy hałasu
Rzecznik konkluduje, że zasady kontroli stanu technicznego układu wydechowego aut, opartej na oględzinach diagnosty, nie dają gwarancji wychwycenia wszystkich przypadków, gdy poziom hałasu silnika przekracza normy.
na podstawie: RPO
Komentarze (0)