Diagnostyka

Diagnostyka

ponad rok temu  14.03.2021, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

O sieciach cyfrowych – porady fachowca

Przy okazji naprawy ESP poprawiono instalację od świateł dziennych

Strona 2 z 2

Kwestia rozumienia sieci cyfrowej, czyli tego, jak jest zbudowana, jak jest połączona, co możemy odpiąć bez zmian w obwodzie, a co spowoduje przerwę w komunikacji z innymi sterownikami, jest w pracy diagnostycznej niezwykle istotna. Dlatego warto to wszystko mieć na kartce papieru, na której możemy rysować i prowadzić własne notatki. Potem może okazać się, że nasze notatki zawierają o wiele więcej informacji niż dokumentacje od firm czy z internetu.

Powrócimy do przyholowanego samochodu. W naszym przypadku po odłączeniu sterownika ABS mieliśmy komunikację ze sterownikiem silnika, modułem CIM i oczywiście silnik normalnie pracował. Winny był ABS, który blokował całą szybką sieć CAN. Diagnostyka przebiegła błyskawicznie, ale dlatego że przygotowaliśmy się teoretycznie i podeszliśmy do samochodu z kartką pełną informacji. Nie szukaliśmy usterki w „całym samochodzie”, ale zawęziliśmy obszar poszukiwań. Praca przebiegała od skanera do dokumentacji, plus własne notatki. Potem nastąpiło odłączanie sterowników i wskazanie winnego elementu.

Celem takich rozważań jest porządkowanie naszych wiadomości, które na pewno mamy, ale nie są do końca uporządkowane. W pracy dążymy do szybkiej diagnostyki, do wykrycia usterki, aby można było ocenić koszty i przeprowadzić naprawę. Diagnostykę dobrze zacząć od przygotowania teoretycznego, od rozrysowania na kartce obwodu, który badamy. Skupiamy się na tym, co mamy badać – na rozpracowaniu danego układu. Bez takiego przygotowania zazwyczaj błądzimy, badamy coś, co jest nieistotne,a dojście do usterki zajmuje dużo czasu.

Stanisław Mikołaj Słupski
Artykuł pochodzi z numeru 10/2020 Nowoczesnego Warsztatu

GALERIA ZDJĘĆ

Mercedes 500 klasy S. Nie było komunikacji z modułem ESP. Powodem był brak zasilania, a to dlatego, że ktoś włożył wtyczkę w niewłaściwe gniazdo w skrzynce z bezpiecznikami. Najprawdopodobniej podczas montażu świateł dziennych

Komentarze (3)

dodaj komentarz
do góry strony