Diagnostyka

Diagnostyka

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Obsługa wtryskiwaczy silników diesla (8) - naprawa wtryskiwaczy

Wymontowany z silnika wtryskiwacz, po umyciu jego zewnętrznych powierzchni i po kontroli działania na próbniku, mocuje się w miękkich szczękach imadła lub w specjalnym przyrządzie montażowym w celu dokonania jego rozbiórki.
We wtryskiwaczach z regulacją ciśnienia za pomocą śruby regulacyjnej demontaż zaczyna się od śruby regulacyjnej. Po wyjęciu sprężyny wtryskiwacza następuje odciążenie nakrętki rozpylacza i można wtedy ją łatwo odkręcić. Zdejmując rozpylacz należy uważać, aby igła nie wypadła z korpusu rozpylacza.

Rys. 1. Przyrząd do montażu wtryskiwaczy z regulacją ciśnienia za pomocą podkładek:
Faza 1 – włożyć wtryskiwacz (5) w przyrząd (1) mocowany w imadle (2);
Faza 2 – ścisnąć rozpylacz, przekładkę i korpus wtryskiwacza za pomocą pokrętła przyrządu (3); Faza 3 – dokręcić luźno osadzoną nakrętkę rozpylacza; (4) – kulka zapobiegająca powstawaniu momentu tarcia podczas dokręcania nakrętki rozpylacza.
(dystrybutor: Diesel Centrum-Polska)


Wtryskiwacz z regulacją ciśnienia za pomocą podkładek należy zamocować w specjalnym przyrządzie. Przez naciśnięcie rozpylacza z odpowiednią siłą uzyskuje się odciążenie nakrętki od docisku sprężyny i wtedy można przystąpić do zluzowania nakrętki rozpylacza. Następnie wyjmujemy wtryskiwacz z przyrządu, odkręcamy całkowicie nakrętkę rozpylacza i usuwamy kolejno: przekładkę, miseczkę, sprężynę i podkładki regulacyjne. Części myjemy i sprawdzamy pod kątem możliwości ponownego zastosowania, naprawy lub wymiany. Z korpusu wtryskiwacza wyjmujemy kołki i sprawdzamy przede wszystkim stan powierzchni czołowej stykającej się z rozpylaczem, czy nie występują wgłębienia od uderzeń igły. Jakość czoła korpusu oceniamy porównując ją z powierzchnią nowego rozpylacza – powierzchnię niespełniającą wymagań naprawiamy przez dotarcie na płycie żeliwnej przy zastosowaniu drobnoziarnistej pasty.

Rys. 2. Uchwyt do mocowania wtryskiwacza podczas jego demontażu i montażu. (dystrybutor: Diesel Centrum-Polska).

Jeżeli wgłębienia przekraczają 0,05 mm, to korpus wtryskiwacza kwalifikuje się do wymiany lub naprawy poprzez szlifowanie powierzchni, a następnie dotarcie na płycie żeliwnej. Czoło należy szlifować po wkręceniu korpusu w specjalną oprawkę, gwarantującą utrzymanie odpowiedniej prostopadłości powierzchni czołowej korpusu do osi jego gwintu (dopuszczalne bicie – max 0,05 mm).

Rys. 3. Kaseta z narzędziami do czyszczenia rozpylaczy zawierająca: drucianą, mosiężną szczotkę do usuwania nagaru, mosiężne skrobaki do czyszczenia wewnętrznych powierzchni w korpusie rozpylacza, pręcik do czyszczenia kanałów paliwowych w korpusie rozpylacza oraz druciki stalowe do czyszczenia otworków rozpylających wraz ze specjalnym uchwytem.

W nakrętce rozpylacza sprawdza się stan powierzchni stykającej się z rozpylaczem – czy nie ma nagaru i czy nie występują wgniecenia, które ewentualnie można usunąć specjalnym frezem.
Czoła przekładki powinny być idealnie płaskie, gładkie i wzajemnie równoległe. Naprawa przekładki jest pracochłonna i wymaga doświadczenia, stąd najczęściej ją się wymienia. Czoła przekładki można dotrzeć w ten sam sposób jak czoło korpusu wtryskiwacza.

Rys. 5. Sprawdzanie lekkości ruchu igły w korpusie rozpylacza czopikowego – igła wyciągnięta w jednej trzeciej z korpusu rozpylacza pochylonego pod kątem 60o.

Stan techniczny rozpylacza sprawdza się za pomocą lupki z podświetlaczem, obserwując gniazdo stożkowe i powierzchnię prowadzącą korpusu rozpylacza – czy nie ma nagaru, wgnieceń, rys oraz wbitych w gniazdo wiórków metalowych.
Sprawdza się lekkość ruchu igły w korpusie rozpylacza – igła wyciągnięta w jednej trzeciej z korpusu rozpylacza, pochylonego pod kątem 600, powinna opaść pod własnym ciężarem (po uprzednim zwilżeniu powierzchni olejem napędowym).
Próbę należy powtórzyć kilkakrotnie przy różnych położeniach kątowych igły.

Rys. 4. Czyszczenie rozpylacza:
(1) usuwanie nagaru (koksu) z zewnętrznych powierzchni rozpylacza za pomocą drucianej szczotki,
(2) czyszczenie kanałów paliwowych za pomocą specjalnego pręcika,
(3) czyszczenie komory w korpusie rozpylacza otworowego,
(4) czyszczenie otworków rozpylających za pomocą drucików stalowych.


W celu usunięcia nagaru z powierzchni rozpylacza oraz przetkania otworków rozpylających stosuje się specjalne narzędzia do czyszczenia rozpylaczy otworowych. Do mycia części rozpylacza stosuje się najczęściej naftę lub benzynę ekstrakcyjną. Po umyciu części przedmuchuje się sprężonym powietrzem. Części wtryskiwacza, nowe lub po naprawie, użyte do montażu powinny być dokładnie umyte w przefiltrowanym oleju napędowym lub probierczym. Rozkonserwowanie rozpylacza wykonuje się poprzez umycie go w nafcie, względnie zanurzenie w podgrzanym oleju napędowym. Przed montażem we wtryskiwaczu rozpylacz powinien być przemyty olejem probierczym. Zaleca się podczas każdej wymiany rozpylacza wymieniać również zużytą przekładkę, drążek (miseczkę) wtryskiwacza oraz nakrętkę rozpylacza.


Montaż wtryskiwacza z regulacją ciśnienia za pomocą podkładek przeprowadza się w specjalnym przyrządzie, aby możliwe było ściśnięcie sprężyny wtryskiwacza przed dokręceniem nakrętki rozpylacza. W ten sposób zapobiega się skrzywieniu lub złamaniu kołków ustalających i wystąpieniu nieszczelności między powierzchniami korpusu wtryskiwacza, przekładki oraz korpusu rozpylacza. Ponadto znacznie ułatwiona jest regulacja ciśnienia otwarcia. Nakrętkę rozpylacza, włożoną luźno na rozpylacz, dokręca się kluczem dynamometrycznym dopiero po wyregulowaniu ciśnienia otwarcia.
Podczas montażu wtryskiwacza należy pamiętać o prawidłowym osadzeniu filtra szczelinowego w korpusie wtryskiwacza, bowiem obluzowany filtr może być przyczyną dławienia dopływu paliwa do rozpylacza. Należy zmierzyć głębokość wciśnięcia filtru w korpus wtryskiwacza, która powinna wynosić 5,0 +-0,3 mm.
Podczas montażu wtryskiwacza należy bezwzględnie stosować dopuszczalne momenty dokręcania połączeń gwintowych, w tym przede wszystkim:
• nakrętki rozpylacza (5-7 kGm) oraz
• nakrętki przewodu wysokiego ciśnienia (1,5-2,5 kGm).
Po zmontowaniu należy wtryskiwacz sprawdzić na próbniku do wtryskiwaczy.

Demontaż i montaż wtryskiwaczy dwusprężynowych oraz typu Common Rail
Przy rozbiórce oraz montażu wtryskiwaczy dwusprężynowych oraz typu Common Rail należy posługiwać się specjalnym przyrządem zabezpieczającym wtryskiwacz przed obrotem podczas dokręcania nakrętki rozpylacza oraz zapewniającym współosiowe ułożenie rozpylacza we wtryskiwaczu podczas montażu.

Rys. 6. Przyrząd do demontażu i montażu wtryskiwaczy dwusprężynowych oraz typu Common Rail:
1 – goniometr,
2 – wkładka mocująca obsadę rozpylacza,
3 – tulejka prowadząca rozpylacz,
4 – pokrętło,
5 – wtryskiwacz Common Rail,
(dystrybutor: Diesel Centrum – Polska)

Przyrząd ten wyposażony jest w goniometr (urządzenie do mierzenia kątów, składające się z dwóch walców, jeden nad drugim, z których dolny nieruchomy walec ma podziałkę kątową, a drugi ruchomy – wskaźnik). Po zamontowaniu wtryskiwacza w przyrządzie (przy użyciu odpowiedniej wkładki mocującej obsadę rozpylacza oraz tulejki prowadzącej, różnej dla rozpylaczy wielkości S i P), obracamy pokrętłem do momentu zetknięcia się tulejki prowadzącej z rozpylaczem (zerowy skok przy docisku zerowym). Następnie obracamy górny walec ze strzałką o 900, co odpowiada maksymalnemu dociskowi rozpylacza do obsady. Po wykonaniu tych czynności przystępujemy do demontażu bądź montażu wtryskiwacza.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony