Do montażu haka holowniczego niezbędna jest wiązka elektryczna, która zapewni zasilanie holowanej przyczepie lub bagażnikowi rowerowemu z własną tablicą rejestracyjną. Rynek wiązek elektrycznych oferuje wiele rozwiązań w tym zakresie, spośród których należy wyróżnić: wiązki uniwersalne, uniwersalne z modułem elektronicznym oraz dedykowane dla danego pojazdu. Jakie są pomiędzy nimi różnice oraz jak przeprowadzić ich poprawną diagnostykę?
Wiązki uniwersalne mają zastosowanie w starszych samochodach, gdzie instalacja do poprawnego funkcjonowania nie wymaga dodatkowego modułu. Można je z powodzeniem użyć w pojazdach bez magistrali CAN-BUS, komputera pokładowego, oświetlenia Multipleks / PWM, oświetlenia LED oraz systemu Check-Control. Wyróżniamy wiązki uniwersalne z gniazdem 7 i 13 –PIN o różnych długościach przewodów dostosowanych do potrzeb montażu. Nieco większe wymagania stawiają samochody wyposażone w nowoczesne systemy elektroniki pokładowej. W ich przypadku niezbędny jest specjalny moduł elektroniczny.
- Jeśli samochód posiada elektroniczny system kontroli świateł (tzw. Check-Control) lub jego elektryka zbudowana jest w oparciu o magistralę CAN-BUS, zastosowanie wiązki z modułem jest obowiązkowe. Z racji zasilania napięciem 12V z akumulatora auta, co odpowiada za całkowite oświetlenie przyczepy, występuje znikome obciążenie prądowe systemów oświetlenia samochodu. Dzięki temu komputer auta nie widzi błędów. Zainstalowanie wiązki bez modułu w samochodzie, który tego wymaga w najlepszym wypadku może zakończyć się brakiem oświetlenia na przyczepie lub platformie rowerowej, w najgorszym - poważnym uszkodzeniem elektryki pojazdu – tłumaczy Franciszek Niemiec, kierownik serwisu Steinhof.
- Uszkodzenie wiązki do haka należy do rzadkości, ale jeśli już wystąpi, diagnostyka podzielona jest na dwa etapy. Pierwszy z nich to oględziny wzrokowe, które pozwalają wychwycić, czy przyczyną usterki nie jest np. uszkodzony kabel, który powoduje zwarcie. Kabel może się „przetrzeć” w wyniku nieprawidłowego montażu i to jest najczęstsza przyczyna braku zasilania. Drugi etap to pomiar rezystancji za pomocą miernika cyfrowego, który umożliwia sprawdzenie, czy wiązka przewodzi prąd. Należy także zwrócić uwagę na kostki oraz złącza, które w starszych autach w wyniku przedostania się wilgoci mogą korodować. Często niewiele daje skanowanie testerem diagnostycznym, gdyż montaż haka nie jest funkcjonalnie powiązany z żadnym sterownikiem samochodu. W przypadku uszkodzenia wiązki elektrycznej należy po prostu wymienić ją na nową, niezależnie od jej rodzaju – podsumowuje Franciszek Niemiec.
Komentarze (0)