Wyposażenie warsztatu

Wyposażenie warsztatu

25 dni temu  04.04.2024, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Czym różni się serwis samochodu elektrycznego od serwisu samochodu spalinowego?

VW e-UP. Fot. Piotr Łukaszewicz

Strona 1 z 2

Wraz ze wzrostem liczby samochodów elektrycznych na rynku, warsztaty i stacje diagnostyczne muszą przystosować się do obsługi pojazdów tego typu. Oto krótkie porównanie serwisu samochodu elektrycznego i spalinowego.  

Adaptacja do nowej rzeczywistości jest nie tylko kwestią utrzymania konkurencyjności na rynku, ale także sposobnością do wykorzystania rosnącego popytu na specjalistyczne usługi serwisowe. 

Podstawowe różnice między pojazdami elektrycznymi a spalinowymi

Pojazdy elektryczne (EV) i pojazdy spalinowe (ICE) różnią się znacząco pod względem konstrukcji, co ma istotny wpływ na ich działanie, utrzymanie oraz ogólną charakterystykę eksploatacji. Oto kluczowe różnice konstrukcyjne:

  • Układ napędowy: W EV sercem jest silnik elektryczny, który napędza koła za pomocą energii elektrycznej zmagazynowanej w bateriach. W samochodach spalinowych napęd zapewnia silnik spalinowy, gdzie energia mechaniczna jest generowana przez spalanie paliwa. Ta fundamentalna różnica wpływa na całą konstrukcję pojazdu, od układu przeniesienia napędu po wymagania termiczne.
  • Skrzynia biegów: Samochody elektryczne nie posiadają tradycyjnej skrzyni biegów, wykorzystując zamiast tego prostszy układ redukcyjny. Taki system wynika z charakterystyki pracy silnika elektrycznego, który może efektywnie pracować w szerokim zakresie obrotów. Natomiast samochody spalinowe najczęściej wykorzystują skomplikowane skrzynie biegów do optymalizacji efektywności i mocy w różnych zakresach prędkości.
  • System chłodzenia: Samochody elektryczne wymagają systemu chłodzenia do utrzymania optymalnej temperatury baterii i elektroniki, natomiast systemy chłodzenia w pojazdach spalinowych muszą radzić sobie z wysokimi temperaturami spalania.
  • Zasilanie i paliwo: EV są zasilane energią elektryczną, magazynowaną w akumulatorach. Do ich naładowania niezbędna jest ładowarka EV, czy stacja ładowania podłączona do sieci. Pojazdy z silnikiem spalinowym wymagają tankowania paliw kopalnych, co wymusza zastosowanie zbiorników paliwa, układów paliwowych, a także wydechowych.
  • Konserwacja i serwis: Znacznie prostsza budowa samochodów elektrycznych oznacza, że wymagają one mniej regularnej konserwacji mechanicznej niż pojazdy spalinowe. Brak tradycyjnych elementów jak olej silnikowy, filtry, układ wydechowy, czy wielu części ruchomych skutkuje mniejszą liczbą potencjalnych awarii i interwencji serwisowych.
  • Masa i rozkład masy: Baterie w elektrykach są ciężkie, co ma wpływ na ogólną masę pojazdu i jego rozkład. Producenci EV muszą inteligentnie projektować układ baterii i konstrukcję pojazdów, aby zapewnić optymalne właściwości jezdne. W samochodach spalinowych rozkład masy i jego wpływ na prowadzenie również są ważne, ale brak ciężkiego pakietu baterii pozwala na inne rozwiązania konstrukcyjne.

Zakres serwisu dla samochodów spalinowych

Na początek przypomnijmy pokrótce zakres serwisu dla samochodów spalinowych. Obejmuje on szereg czynności konserwacyjnych i naprawczych, które są kluczowe dla utrzymania ich efektywności, bezpieczeństwa i niezawodności. Do najważniejszych obszarów serwisowych należą regularne wymiany oleju silnikowego i filtrów (oleju, powietrza, paliwa), konserwacja układu napędowego, w tym serwis skrzyni biegów, oraz kontrola i naprawa układów wydechowego i paliwowego.

Zakres serwisu dla samochodów elektrycznych

Choć może się to wydawać nieoczywiste, budowa samochodu elektrycznego jest mniej skomplikowana od pojazdu spalinowego. Przekłada się to również na zakres czynności wykonywany w trakcie prac serwisowych. Niemniej bez problemu można dostrzec wiele punktów zbieżnych z tradycyjnym serwisem aut spalinowych. W elektrykach elementy takie jak hamulce, zawieszenie, opony, klimatyzacja i układ kierowniczy wymagają regularnych przeglądów w celu zapewnienia bezpiecznej i komfortowej jazdy. Choć warto zaznaczyć, że niektóre komponenty mogą służyć dłużej np. klocki hamulcowe wystarczają zazwyczaj aż na 100 tys. km.

W przeciwieństwie do pojazdów spalinowych EV wykorzystują silniki elektryczne, które charakteryzują się mniejszą liczbą ruchomych części. Choć redukuje to potrzebę regularnej konserwacji, nadal konieczne jest sprawdzanie układu napędowego pod kątem ewentualnych uszkodzeń mechanicznych czy problemów z oprogramowaniem. 

Przejdźmy do meritum. Centralnym elementem każdego samochodu elektrycznego jest jego pakiet baterii i związane z nim systemy. Konserwacja tych komponentów obejmuje regularne sprawdzanie stanu baterii, w tym pojemności, napięcia oraz temperatury pracy. Koniecznością jest również np. wymiana płynu chłodzącego baterie (z częstotliwością zgodną z zaleceniami producenta). Ponadto ważne jest także monitorowanie oprogramowania zarządzającego baterią, które może wymagać aktualizacji w celu optymalizacji wydajności i żywotności baterii. 

Do najbardziej wymagających i skomplikowanych napraw z pewnością można zaliczyć te związane z awarią baterii. Zarówno jej naprawa jak i wymiana wiąże się z dużymi kosztami i wymaga specjalistycznej wiedzy. Ale to nie wszystko. Bardzo istotne są również kwestie związane z bezpieczeństwem. 

Bezpieczeństwo

Komentarze (1)

dodaj komentarz
  • ~ Samochody Elektryczne 1 25 dni temu czyli czas się przekwalifikować, bo za chwilę mechanicy nie będą mieć roboty...
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
do góry strony