Trigon 648 - Urządzenie do geometrii. Fot. TIPTOPOL
Klienci kupują coraz droższe pojazdy, o które wyraźnie dbają, co nie jest często proste biorąc pod uwagę stan naszych dróg szczególnie po zimie. Dlatego coraz częściej z zapytaniem o badanie geometrii do warsztatów oponiarskich zgłaszają się klienci, licząc na fachową i szybką obsługę.
Inwestycja w urządzenie do geometrii kół nie należy do najtańszych. Podstawowy zakup to oczywiście urządzenie do pomiaru i regulacji geometrii pojazdów osobowych, jak i dostawczych. Należy mieć również przygotowane stanowisko w postaci kanału lub podnośnika. Najważniejszy jest jednak w tym wszystkim pomysł na wykorzystanie nowego potencjału. Sama inwestycja to za mało. Musi się zwrócić i przynieść warsztatowi zyski.
Autorami poniższej porady są eksperci TIPTOPOL.
1. Urządzenie
Koszt urządzenia jest bardzo różny i uzależniony od technologii, jaka będzie zastosowana w warsztacie. W tym wypadku dużo zależy od zasobności Państwa portfela. Najtańsze urządzenia to wydatek rzędu 15 tys. zł netto, a najdroższe to koszt powyżej 100 tys. zł netto. Widać więc, że rozpiętość jest bardzo duża. Najtańsze modele to urządzenia wykorzystujące technologię laserową, gdzie mechanik mierzy każdą z osi osobno. Brak w tym wypadku komputera, który podpowiedziałby jakie wartości są wskazane przez producenta i jak należy regulować.
Następnym krokiem w technologii, a co za tym idzie i w wydatkach są urządzenia w przedziale 20-30tys. zł netto . W tej kwocie możemy zakupić urządzenie w technologii podczerwieni (CCD), która w połączeniu z komputerem oferuje nam szybki i sprawny pomiar obu osi pojazdu. Komputer zawiera dane producenta z wartościami kątów. Atutem tego urządzenia w porównaniu do technologii laserowej jest odniesienie wyników tylnej osi na przednią. Unikamy przez to powrotów klienta z reklamacją krzywej kierownicy. Dodatkowo cały pomiar i regulacja trwa o wiele szybciej i wygląda bardziej profesjonalnie w oczach klienta.
Inną technologią używaną w geometrii jest technologia 3D. Koszt takich urządzeń to wydatek od 30 tys. do 80 tys. zł netto. Przewagą technologii 3D jest szybkość i bardzo szeroki zakres pomiarów i regulacji, które oferuje nam urządzenie. Często dodatkowym atutem produktu jest możliwość wykorzystania go w reklamie swego warsztatu, gdzie zapewne będzie działało to jako magnes na klientów.
2. Stanowisko
Miejsce, gdzie będzie stało urządzenie warunkuje w wielu wypadkach typ sprzętu, jaki możemy zakupić. Geometrię możemy zbadać i wyregulować na trzech typach stanowisk: kanał, podnośnik 4-kolumnowy lub nożycowy. W wielu warsztatach kanał istnieje już na tzw. wyposażeniu i ich właściciele decydują się zastosować urządzenie na tym właśnie stanowisku. Nie jest to najwygodniejsze miejsce do regulacji zawieszenia. Najwygodniejszym, ale co za tym idzie najdroższym miejscem jest podnośnik nożycowy. Pośrodku cenowo plasuje się podnośnik 4-kolumnowy. Jednak, aby zainstalować go w warsztacie wymagana jest spora ilość miejsca, gdyż rozstawienie kolumn jest dość szerokie.
3. Pomysł na biznes
Mimo, iż temat ten poruszamy na końcu, powinien być przemyślany i przeanalizowany na początku całej tej inwestycji. Pomysłem stosowanym już z powodzeniem w niektórych warsztatach jest powiązanie usługi sprzedaży opon wraz z pomiarem geometrii w pojeździe. Klient decydujący się na zakup opon otrzymuje „gratis” sprawdzenie stanu (tylko pomiar) geometrii w pojeździe. Rzadko, który klient kupujący - nie najtańsze często - opony zrezygnuje z takiej „gratisowej okazji”. Na dziesięciu klientów, którzy wjadą na pomiar geometrii statystycznie ok. 6-7 ma jakieś problemy z zawieszeniem, czy to wymagające wymiany jakiś elementów zawieszenia, czy tylko drobnych korekt w kątach. Klient, którego pojazd posiada problemy z zawieszeniem nie zrezygnuje dopóki ich nie naprawi, czy to zlecając też usługę od razu, czy przyjeżdżając w późniejszym terminie. „Wabikiem” w tym wypadku ma być darmowe sprawdzenie stanu zawieszenia, a wszelkie czynności są już dodatkowo płatne według Państwa cennika. Po zakupie drogich opon nie pozwoli sobie, aby zużyły się one w wyniku jego zaniedbania.
Bazą do wyliczenia tzw. biznes planu niech będzie dla Państwa liczba klientów, którzy zakupili w danym sezonie opony. Przyjmując, iż ok. 60% będzie wykonywać u Państwa usługę regulacji/naprawy zawieszenia w stosunkowo łatwy sposób można wyliczyć jaka to będzie grupa i ile pieniędzy może u Państwa „zostawić”.
Co daje warsztatowi takie powiązanie usług? Przede wszystkim pełne wykorzystanie stanowiska do geometrii, które będzie miało zdecydowanie więcej pracy niż w przypadku tylko oczekiwania na klienta „z ulicy”. Klienci często nie są świadomi problemów jakie mają z zawieszeniem i do momentu aż ich o tym nie uświadomimy zapraszając ich na darmowy pomiar, to sami z własnej woli nie pojawią się u nas ciągle odkładając tę usługę. Warsztat zyskuje również renomę jako miejsce kompleksowej obsługi klienta. Jest to w dzisiejszych czasach wartość dodana oferowana klientom, a szanują oni nie tylko swe pieniądze, ale i czas. Niewątpliwie te dwa aspekty przyczynią się do zwiększenia obrotu i renomy Państwa warsztatu przynosząc finalnie zysk.
Autorami porady są eksperci TIPTOPOL.
Komentarze (0)