Na stosowanie ww. urządzeń w każdych warunkach technicznego wyposażenia warsztatu pozwala ręczny napęd pomp hydraulicznych.
Dźwignik składa się z trzech podstawowych elementów:
- wózka głównego wyposażonego w koła jezdne, które umożliwiają przetaczanie go po obrzeżu kanału,
- siłownika hydraulicznego napędzanego zespołem pomp ręcznych i zawieszonego obrotowo w wózku poprzecznym,
- wózka poprzecznego, który umożliwia ruch poprzeczny.
Krzyżowy układ wózków pozwala na przemieszczanie siłownika zarówno wzdłuż, jak i w poprzek kanału. Wózek główny wykonany jest z dwóch belek nośnych zaopatrzonych w koła osadzone na półosi o regulowanym w zakresie 100 mm rozstawie. Wózki główne wykonywane są w trzech wersjach wysokościowych, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie pułapu pracy urządzenia do warunków lokalnych stacji obsługi (Fot. 4).
Siłownik posiada jednostopniowe tłoczysko wyposażone w śrubę dobiegową, która pozwala na zbliżenie nasady do podnoszonego elementu podwozia pojazdu. Tłoczysko pokryte jest warstwą chromu technicznego grubości 20-25 mikronów.
W celu ułatwienia manewrowania wózkiem w kanale na ścianach obydwu belek nośnych umieszczone są uchwyty. Wózek poprzeczny ma od spodu przykręcone dwie wykonane z kątownika listwy, które zabezpieczają przed przechyleniem się siłownika (Fot. 3).
Siłownik posiada dwie pompki o różnej średnicy tłoczków. Pompka z tłokiem o większej średnicy umieszczona jest z lewej strony korpusu, a umożliwia przyśpieszony ruch jałowy tłoczyska przy zbliżaniu go do podnoszonego elementu. Nie należy podnosić pełnego ciężaru przy pomocy tej pompy, gdyż ma ona wbudowany zawór bezpieczeństwa otwierający się przy obciążeniu ok. 3 t. Nominalny ciężar należy podnosić przy pomocy pompy siłowej umieszczonej z prawej strony korpusu.
Siłownik zawieszony jest w wózku poprzecznym, ustalany przez cztery kostki dociskowe i nakrętki M-12, po których poluzowaniu można siłownik obracać, co pozwala na jego obsługę z obydwu stron kanału.
Komentarze (0)