Wyposażenie warsztatu

Wydarzenia

3 dni temu  12.12.2024, ~ Michał Żak - ,   Czas czytania 3 minuty

SAAB Automobile wyprzedaje park maszynowy

W wyniku zamknięcia szwedzkiego zakładu na rynek trafiło wiele maszyn, które znajdują się jeszcze w dobrym stanie i mogą być doskonałym uzupełnieniem wyposażenia innych zakładów. Prasy mają status jednych z najważniejszych maszyn w branży motoryzacyjnej. Czy warto je kupić?

W zakładzie zlokalizowanym w szwedzkim Trollhättan od 1947 r. odbywała się produkcja samochodów. Szwedzka spółka SAAB Automobile, pierwotnie firma z branży lotniczej, poza wersjami specjalnymi na przestrzeni lat produkowała 14 głównych modeli samochodów. W wyniku upadłości w 2011 r. firma została sprzedana na rzecz chińskiego przedsiębiorstwa NEVS (National Electric Vehicle Sweden). Na bazie modeli SAAB miały być produkowane pojazdy elektryczne. Z powodu różnych problemów i wyzwań nie udało się zorganizować produkcji seryjnej pojazdów elektrycznych. W 2023 r. ogłoszono oficjalną decyzję o zamknięciu zakładu NEVS.

Nowa szansa dla maszyn używanych

Firma Surplex z siedzibą w Düsseldorfie (Niemcy) specjalizuje się w wycenie i sprzedaży maszyn używanych. Sprzedawane maszyny wyróżniają się długą żywotnością i jakością. Nowe maszyny tych rozmiarów i o określonych wymaganiach często wiążą się z wysokimi kosztami i długimi czasami oczekiwania. Dlatego też aukcja stanowi doskonałą okazję, by rozbudować swój park maszyn. Te maszyny używane są dostępne w krótkim czasie i ograniczają ryzyko inwestycyjne w porównaniu z nabyciem nowych maszyn.

Prasy są jednymi z kluczowych maszyn w przemyśle motoryzacyjnym. Po zamknięciu fabryki SAAB w Trollhättan w Szwecji, wysokiej jakości prasy są teraz dostępne na sprzedaż razem z różnymi zakładami produkcyjnymi.

Do najważniejszych maszyn wykorzystywanych w branży motoryzacyjnej należą prasy w najróżniejszych wersjach. Podobnie jak większość gałęzi przemysłu, branża motoryzacyjna mierzy się z dużymi wyzwaniami: mowa o problemach z łańcuchami dostaw, wysokich kosztach energii i dążeniu do bardziej zrównoważonej działalności. Dopełnieniem tego obrazu jest niepewna sytuacja gospodarcza cechująca się wysoką inflacją, która wpływa na rynek zbytu nowych samochodów.

Aby osiągnąć cele z zakresu emisji CO2, branża przechodzi na bardziej ekologiczne rozwiązania technologiczne. Dlatego od kilku lat centralnym punktem zainteresowania branży jest odejście od silników spalinowych na rzecz napędów elektrycznych. Rozwój sytuacji na tym rynku rodzi wymogi restrukturyzacji w niektórych zakładach i zmusza do postawienia pytania, jakie samochody i w jakiej ilości będą produkowane w przyszłości.

Niezależnie od wyboru napędu, producenci skupiają się na możliwie wydajnych, efektywnych energetycznie, a jednocześnie ekonomicznych maszynach. Do najczęściej wykorzystywanych maszyn, poza robotami do prac spawalniczych i montażowych, należą różnego rodzaju prasy.

Prasy – rdzeń produkcji motoryzacyjnej

Prasy są nieodzownym elementem linii produkcyjnej samochodów. Zapewniają nie tylko precyzyjną i szybką produkcję, ale także mają centralne znaczenie w kontekście wytwarzania elementów karoserii, takich jak drzwi czy maski, a także elementów wnętrza jak stelaże siedzeń. Przy pomocy pras produkowane są także części konstrukcyjne. Zapewniają one stabilność i bezpieczeństwo pojazdu poprzez części ramy czy wzmocnienia. Ponadto prasy umożliwiają zachowanie niezmiennej jakości, co sprawia, że doskonale sprawdzają się przy produkcji masowej.

Z myślą o różnych wymogach i rodzajach prac dostępne są różne typy pras. Oto trzy najczęściej spotykane. Prasa hydrauliczna wykorzystuje ciśnienie cieczy do równomiernego przenoszenia siły. Tego typu prasa jest idealna do precyzyjnego formowania i obróbki części metalowych o szczególnej grubości lub skomplikowanym kształcie. Prasa mimośrodowa to prędkość i precyzja. Dzięki temu można masowo produkować małe i średnie elementy. Z kolei prasa transferowa to różne kształty i rodzaje obróbki w ramach jednej maszyny. Ta prasa idealnie sprawdza się przy produkcji większych, bardziej złożonych elementów i pozwala na efektywne połączenie różnych etapów obróbki.

Fot. Surplex

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony