Pomimo, że 16 grudnia 2011 r. Komisja Europejska rozpoczęła postępowanie antymonopolowe ws. porozumień pomiędzy Honeywell i DuPont odnośnie opracowania nowego czynnika chłodniczego do układów klimatyzacji w samochodach, wprowadzenie nowego czynnika stało się faktem - na rynku pojawiły się już pierwsze samochody z nowym czynnikiem w układzie (np. Mazda BT-50, SUZUKI Swift Sport).
Pojawienie się na rynku pierwszych aut z nowym czynnikiem idzie w parze z pojawieniem się urządzeń do ich serwisowania. Jedną z pierwszych na świecie firm, które zaprezentowały nowe urządzenie do serwisowania klimatyzacji z nowym czynnikiem HFO1234yf, była firma Robinair (prototyp swojego urządzenia AC1234 zaprezentowała pod koniec 2010 r.). W lipcu 2011 roku urządzenie to otrzymało certyfikat organizacji TÜV Rheinland w imieniu VDA (niemieckiego stowarzyszenia przemysłu samochodowego) i zostało oficjalnie dopuszczone do sprzedaży.
Jako pierwszy aprobaty nowego urządzenia dla swoich aut udzielił OPEL oraz CHEVROLET (jeszcze w sierpniu 2011 roku). W kolejnych miesiącach urządzenie AC1234 zatwierdziły: JAGUAR, LAND ROVER, HYUNDAI, KIA, FORD, RENAULT, TOYOTA, MITSUBISHI, VOLKSWAGEN, AUDI, SEAT, SKODA, SUBARU, rekomendując je swoim autoryzowanym serwisom. Akceptację pozostałych producentów urządzenia marki Robinair powinny uzyskać w roku bieżącym.
Tomasz Gawrylczyk
Komentarze (0)