Popularne niegdyś stwierdzenie, że „diesel musi dymić”, przy obecnych systemach wysokiego ciśnienia słyszane jest coraz rzadziej, chyba że w układzie wydechowym usunięto (co jest niezgodne z prawem) filtr cząstek stałych
tzw. DPF. Bardzo dobra atomizacja paliwa w komorach spalania, wynikająca z coraz większych ciśnień panujących w komponentach układów paliwowych, a także wzbogacanie układów wydechowych dodatkowymi elementami, jak filtry cząstek stałych czy systemy AdBlue sprawiają, że stwierdzenie to jest już nieaktualne i bezzasadne. Aby utrzymać układ zasilania w dobrej kondycji, należy go raz na jakiś czas sprawdzić w autoryzowanym serwisie diesla.
Na zdj. Tricky-Tec (III stopień naprawy wtryskiwaczy CR).
Niekiedy drobne naprawy bieżące pozwolą nie dopuścić do poważnych awarii i napraw kompleksowych. Każdy warsztat powinien posiadać urządzenie do tzw. naprawy III – stopnia wtryskiwaczy Common-Rail, które umożliwia wykonanie następujących testów:
- Pomiar skoku iglicy wtryskiwacza.
- Pomiar siły docisku sprężyny iglicy.
- Pomiar skoku kulki - elektryczny i mechaniczny.
- Pomiar elektryczny skoku zaworu.
- Pomiar elektryczny szczelności elektrycznej.
- Pomiar szczeliny powietrznej AIR GAP – RLS.
- Pomiar OVER LIFT.
Urządzenie umożliwia wykonanie prawie każdej naprawy lub regulacji wtryskiwaczy Common-Rail, wymianę
wszystkich części oraz pomiar parametrów działania i stopniowy jego montaż.
Kolejne urządzenie niezbędne do naprawy wtryskiwaczy Common-Rail to ERAGON zamontowany na stole
probierczym EDX611D.
Specjalistyczny system ERAGON umożliwia:
- Testowanie wtryskiwaczy pod ciśnieniem do ponad 2500 bar, zgodnie z wymogami pomp i wtryskiwaczy
najnowszej generacji.
- Dokładniejszą kontrolę ciśnienia docelowego i prędkości obrotowej, dzięki nowej funkcji automatycznej
„PDI”.
- Większa pojemność oleju probierczego w szynie (Rail) daje możliwość badania wtryskiwaczy takich jak L’Orange, MTU, Scania, Cummins, Caterpillar/Perkins, itp.
- Nowy system mocowania testowanych wtryskiwaczy, z możliwością regulacji pozycji i przeciwciśnienia
u podstawy wtryskiwacza, podobnie jak w przypadku mocowania w silniku.
- Smart-drive – system inteligentnego sterownika, umożliwiający testowanie wtryskiwaczy różnych typów
przy takim samym profilu prądowym jak w pojeździe. Dostępny również dla nowych wtryskiwaczy,
które pojawią się na rynku w niedalekiej przyszłości.
- Możliwość testowania wtryskiwaczy dwucewkowych firmy Bosch najnowszej generacji (CR4.2.) stosowanych w ciężarówkach Mercedes.
- Nowy, czytelny interfejs graficzny, z obsługą wielu języków. Raporty PDF z możliwością wydruku.
- W połączeniu z “Totemem” - ciągłym pomiarem dawki - pozwala na pracę w pełni zautomatyzowaną,
bez udziału operatora, aż do etapu raportu końcowego.
- Możliwość sprawdzenia dokładnego punktu zamknięcia rozpylacza przed następnym wtryskiem we
wtryskiwaczach typu Multijet.
- Nadawanie kodów po naprawie wtryskiwaczy Delphi C3I, Denso (30-znakowe IMA), Bosch, piezo
Bosch oraz Siemens.
- Odczyt czasu reakcji dla każdego typu wtryskiwacza.
- Zmienna częstotliwość impulsów umożliwia testowanie wtryskiwaczy pojedynczo, unikając ich przegrzania.
- Możliwość sprawdzania pomp stopniowych, takich jak: Denso HP0 oraz Caterpillar/Perkins.
Stół probierczy EDX611D włoskiej firmy Nova Ditex jest uniwersalnym stanowiskiem probierczym do sprawdzania pomp wtryskowych rzędowych, rotacyjnych oraz najnowszych generacji, który posiada zamontowaną przystawkę TOTEM – elektroniczny system do ciągłego pomiaru dawki.
Zaletą ciągłego pomiaru dawki jest:
- Ograniczenie mgły i oparów oleju probierczego podczas testów.
- Powtarzalność wyników badań kontrolowanej jednostki
- Szybki wynik pomiarów prezentowany na monitorze LCD
- EDX611D posiada system samodiagnozy pokazujący niezbędną wymianę filtrów oraz wyświetlanie
terminów przeglądów okresowych. Całkowitą ochronę dla operatora podczas testów zapewniają przesuwne drzwi wykonane z poliwęglanu.
Fot. GEA (samodzielne zautomatyzowane stanowisko probiercze do badania wysokociśnieniowych
pomp wtryskowych CR).
W obecnej sytuacji niezależnie od wielkości warsztatu naprawczego istnieje pewne minimalne wyposażenie warunkujące możliwość wykonywania prawidłowo napraw. Każdy warsztat wykonujący naprawy aparatury paliwowej powinien posiadać:
- Stanowisko probiercze do sprawdzania i regulacji pomp wysokiego ciśnienia.
- Stanowisko do sprawdzania i regulacji wtryskiwaczy.
- Urządzenie do III-stopnia naprawy wtryskiwaczy Common-Rail
- Komplet specjalnych narzędzi oraz przyrządów pomiarowo-kontrolnych zalecanych przez dokumentację
naprawczą przez producenta aparatury paliwowej.
- Wanny i myjnie do mycia części, podzespołów i zespołów naprawianej aparatury wtryskowej.
Komentarze (0)