Wyposażenie warsztatu

Wyposażenie warsztatu

4 miesiące temu  10.07.2024, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Wybieramy podnośnik dwukolumnowy do warsztatu

Gdyby się zastanowić, można dojść do wniosku, że podnośnik dwukolumnowy jest jednym z najbardziej uniwersalnych urządzeń w serwisie samochodowym. Warto zatem odpowiednio podejść do wyboru takiego sprzętu.

Podnośnik dwukolumnowy – jaki wybrać?
Najważniejszym parametrem podnośnika jest udźwig. Powinien on być dobrany w oparciu o rodzaj aut, jakie najczęściej obsługujesz w warsztacie. Podział jest dosyć prosty:

  • udźwig do 2500 kg – taki sprzęt podniesie większość samochodów osobowych,
  • udźwig w zakresie 2500-6000 kg – jak wyżej + większość aut dostawczych,
  • udźwig ponad 6000 kg – opcja do wyboru, gdy prowadzisz serwis pojazdów ciężarowych.

Rodzaj łączenia
Wybrać podnośnik z łączeniem górnym czy dolnym? Różnica pomiędzy tymi typami urządzeń jest prosta – urządzenie z łączeniem dolnym znacznie łatwiej zamontować w praktycznie dowolnym warsztacie, a urządzenie z łączeniem górnym wymaga co najmniej 4-5 m odległości od podłogi. Najłatwiej będzie to wytłumaczyć na przykładzie.
Podnosząc średnie auto o wysokości 160 cm, potrzebujemy min. 350 cm wysokości. Gdy na warsztat wjedzie SUV czy mniejszy bus, wysokość do sufitu musi być większa.
Podnośnik z łączeniem górnym:

  • do obsługi aut z niskim prześwitem,
  • do postawienia nad kanałem z możliwością użytkowania kanału w pełnej jego formie,
  • idealny na stanowisko przejazdowe.
  • Podnośnik z łączeniem dolnym: do obsługi wysokich aut (np. dostawcze).

Podnośnik dwukolumnowy na ramie?
Na rynku znaleźć można podnośniki wyposażone w tak zwaną ramę. To element, który zapewnia dodatkową stabilizację. Dzięki temu w miejscu jego montażu wystarczy beton o grubości min. 20 cm. Oznacza to nie tylko oszczędność na wylewce. Wybierając podnośnik z ramą, masz też znacznie większe pole manewru w zakresie wyboru nowego pomieszczenia – nie musisz już szukać lokalu ze specjalnie przygotowaną podłogą.
Jeżeli chcesz używać podnośnika do obsługi aut klientów, pamiętaj o zarejestrowaniu go w Urzędzie Dozoru Technicznego. Poniżej przeczytasz, jak szybko i łatwo dopełnisz procedury.

Niezbędne dokumenty
Aby zgłosić podnośnik do UDT, musisz mieć następujące dokumenty:

1. Dokumenty z instalacji:

  • protokół montażu podnośnika,
  • protokół z przeprowadzonych prób urządzenia (potwierdzenie, że montaż odbył się zgodnie z instrukcją eksploatacji).

2. Dokumenty budowlane:

  • szkic sytuacyjny miejsca montażu,
  • rysunek zestawieniowy – rzut poziomy i pionowy,
  • protokół z pomiarów elektrycznych oraz struktura zasilania podnośnika wykonane przez elektryka posiadającego uprawnienia SEP,
  • schemat zasilania pneumatycznego lub hydraulicznego (jeżeli występuje) + protokół z pomiarów,
  • potwierdzenie klasy betonu w wykonanej posadzce.

3. Dokumenty od producenta:

  • deklaracja zgodności,
  • instrukcja eksploatacji.

4. Dokumenty które wypełniasz samodzielnie:

  • wniosek o wykonanie badania technicznego – wzór do pobrania ze strony UDT.

Po zebraniu dokumentów przekaż je do wydziału UDT odpowiedniego dla siedziby twojego warsztatu. Jeżeli dokumentacja będzie kompletna, to maksymalnie w ciągu miesiąca inspektor UDT umówi się na badanie odbiorcze. Pozytywny wynik takiego badania umożliwia pełne korzystanie z podnośnika przez kolejne 12 miesięcy od daty odbioru.
Podnośnik do UDT zgłasza właściciel lub użytkownik.

Które podnośniki podlegają przeglądom?
Regularnym badaniom technicznym podlegają wszystkie podnośniki zamontowane na stałe w warsztacie, posiadające zasilanie pneumatyczne lub elektryczne. Dotyczy to następujących produktów:

  • podnośniki kolumnowe,
  • podnośniki płytowe,
  • podnośniki nożycowe.

Więcej na ten temat znaleźć można na stronie Urzędu Dozoru Technicznego.

Ile kosztuje odbiór wstępny?
Za odbiór wstępny podnośnika zapłacisz co najmniej 105 zł – to minimalny koszt roboczogodziny inspektora z uprawnieniami UDT. Kwota ta obejmuje także wydanie decyzji i księgi rewizyjnej oraz cenę dojazdu.

Kto uczestniczy w badaniu?
W trakcie odbioru technicznego podnośnika powinny być obecne następujące osoby:

  • właściciel/użytkownik podnośnika,
  • inspektor upoważniony przez UDT, posiadający uprawnienia SEP,
  • konserwator z uprawnieniami UTB.

Dowiedz się więcej na www.sklep.redats.pl.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony