Kilkanaście prelekcji i paneli dyskusyjnych, kilkudziesięciu prelegentów oraz sesje pytań i merytorycznych odpowiedzi ze strony ekspertów oraz rozszerzona tematyka, to wynik dwudniowego, XIII Dyskusyjnego Forum Ubezpieczeń Komunikacyjnych. To coroczne wydarzenie, organizowane przez Polską Izbę Motoryzacji, obyło się w dniach 11-12 grudnia w Warszawie.
Tegoroczna odmiana Forum wynika zapewne z rozszerzonej tematyki, ale nadal skupionej na szerokorozumianej likwidacji szkód komunikacyjnych. Dużo uwagi poświęcono zagadnieniom prawnym, m.i.n projektowi ustawy o doradztwie odszkodowawczym, jako próbie usankcjonowania zaniżania wypłat odszkodowań metodą kosztorysową. Widać było, że większość przedstawicieli serwisów samochodowych niekoniecznie zdawało sobie sprawę z zagrożeń jakie niosło ze sobą ewentualnie wprowadzenie w życie tego aktu prawnego. Sama niemożność cesji wierzytelności przez poszkodowanego na osoby trzecie, w tym właśnie na serwisy, skutecznie zablokowałaby dochodzenie należnych środków finansowych na naprawy powypadkowe, a przede wszystkim obniżyłaby jakość wykonywanych usług naprawczych, co wymusiłoby ich wykonywanie niezgodnie z zaleceniami producenta pojazdu. Z kolei towarzystwom ubezpieczeniowym pozwoliłoby to na skutecznie zaniżanie wypłacanych odszkodowań. Dlatego bardzo istotne było wystąpienie mecenasa Aleksandra Daszewskiego z Biura Rzecznika Finansowego, który przedstawił stanowisko Rzecznika, dotyczące projektu regulacji kancelarii odszkodowawczych ze szczególnym uwzględnieniem niewłaściwego zakazu cesji oraz ostatniego wniosku RF do SN w sprawie pokrywania kosztów opinii rzeczoznawcy na etapie postępowania przedsądowego (likwidacyjnego).
Podczas Forum poruszano również takie zagadnienia jak:
- technologiczne i organizacyjne podstawy rekomendacji OMRT;
- jak wyliczyć i obronić stawkę roboczogodziny w sporach z ubezpieczycielami;
- kwota wypłacona, niedoszacowanie, pojazdy zastępcze, późniejsze kwoty i rzekomy wzrost składek. Przykłady korespondencji, opinii, odpowiedzi. Przypadki szczególne. Stawki prawników za obsługę prawną z tytułu roszczeń serwisów względem T.U.;
- analiza zapisów umów z ubezpieczycielami. Czy są dla nas korzystne?;
- zmiany w orzecznictwie, nowe działania ubezpieczycieli, nowe wyzwania i nowe problemy praktyczne. Niuanse kierowalności napraw.
Punktem kulminacyjnym było rozstrzygnięcie plebiscytów „Złoty Zderzak” i „Złota Lakiernia”.
W tym roku, w konkursie „Złoty Zderzak” dla najlepszego towarzystwa ubezpieczeniowego (w ocenie właścicieli warsztatów samochodowych) zdobyła po raz kolejny ERGO Hestia. Drugie miejsce zajęła firma Allianz a trzecie – PZU. Zatem zmian względem roku 2017 nie było. Z kolei „Złota Lakiernia” czyli konkurs dla najlepszego warsztatu wygrali: w kategorii warsztatów autoryzowanych – I miejsce Auto Special a II miejsce Porsche Inter Auto – Porsche Warszawa Okęcie. Natomiast wśród nieautoryzowanych - Auto Miras.
Tegoroczne Forum z pewnością zapamiętane zostanie przez uczestników jako tematycznie innowacyjne, z rozszerzoną tematyką, wieloma wątkami prawnymi oraz biznesowymi, które w przypadku niejasności i wątpliwości, dzięki obecności na sali ekspertów były niemalże natychmiast wyjaśniane. Właściciele serwisów blacharsko – lakierniczych otrzymali również wiele wskazówek w zakresie postępowania wobec „praktyk” stosowanych przez towarzystwa ubezpieczeniowe. Tych ostatnich natomiast zabrakło na Forum w charakterze czynnych uczestników, dyskutantów, panelistów. Byli ale rozmawiać nie chcieli. No ale cóż – lepiej chować głowę w piasek czy też jak kto woli - „nieobecni nie mają racji” - mówi Marcin Budziewski, kierownik biura prasowego Polskiej Izby Motoryzacji.
Komentarze (0)