Wydarzenia

Wydarzenia

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Nowe autoryzacje serwisowe chce zdobyć 30% polskich ASO

W lipcu 2005 r. PIM – Consulting przeprowadził badania wśród autoryzowanych stacji obsługi mające na celu określenie skali zainteresowania pozyskiwaniem dodatkowych autoryzacji serwisowych przez istniejące na polskim rynku ASO.

Badania przeprowadzono na reprezentatywnej grupie liczącej 301 serwisów. Błąd pomiaru przy tak przyjętej grupie wynosi maksymalnie 0,5%. Wyniki badań są niezwykle interesujące. Okazało się, że aż 33% procent warsztatów planuje rozpocząć w najbliższych miesiącach starania o dodatkowe autoryzacje serwisowe. Dodatkowo prawie 6% warsztatów nie podjęło jeszcze decyzji w tej sprawie. Ciekawe, że podobne badania przeprowadzone w Niemczech i we Francji dały tylko kilkanaście procent odpowiedzi na tak. Zaprzeczałoby to powszechnie panującej wśród polskich warsztatów autoryzowanych opinii, że autoryzacja przynosi niewiele dodatkowych profitów i serwisy będą raczej z niej rezygnować, niż się o nią starać. Z drugiej jednak strony trudno ocenić, ile spośród tych 33% rzeczywiście zdecyduje się na podjęcie konkretnych kroków w celu spełnienia swoich deklaracji.

Spośród serwisów zainteresowanych pozyskaniem nowych autoryzacji dokładnie połowa nie podjęła jeszcze decyzji dotyczącej wyboru marki. Tak duża skala niezdecydowania może wynikać przede wszystkim z braku wiedzy dotyczącej sposobów i kosztów rozszerzenia autoryzacji, jak i braku wiedzy na temat potrzeb lokalnego rynku w tym zakresie. Ciekawie wygląda rozkład preferencji wśród serwisów, które zadeklarowały w badaniu wybór konkretnej marki. Zdecydowanie na czele znalazły się dwie marki z grupy VW: Skoda (19,57% wskazań) i Volkswagen (17,39% wskazań). Taki wynik wynika w pierwszym przypadku z ogromnej popularności tej marki w ostatnich latach na polskim rynku sprzedaży samochodów nowych, w drugim przypadku najprawdopodobniej z preferencji Polaków w imporcie samochodów używanych, gdzie VW jest zdecydowanym liderem. Kolejne miejsca w “rankingu popularności” zajęły Ford i Mazda, a w dalszej kolejności Opel i Toyota. Ciekawa jest zwłaszcza popularność Mazdy, która jest na naszym rynku marką niszową. Niewątpliwie wpłynęły na to pojawiające się od pewnego czasu zapowiedzi o tworzeniu zupełnie nowej sieci tej marki w Polsce. Równie ciekawy i zaskakujący jest rozkład deklaracji spośród serwisów poszczególnych marek samochodów. Najwyższy wskaźnik deklaracji na tak zanotowano wśród serwisów Forda (ponad 53%) i Peugeota (ponad 42%). Kolejne miejsca zajęły serwisy VW i Skody, gdzie około 40% serwisów pragnie rozszerzyć autoryzację serwisową o nową markę. I to w większości jest oczywiście Skoda i VW, co wynika z bardzo podobnych procesów technicznych i narzędzi przy naprawach obu brandów koncernu VW. Najbardziej zaskakujące są deklaracje serwisów Daewoo i Fiata. W obu tych przypadkach tylko co 4-5 serwis pragnie zdobyć jakąś dodatkową autoryzację. Jest to i zaskakujące, zważywszy na fakt gwałtownie zmniejszającego się wolumenu udziału rynku tych marek w ostatnich latach, ale i oczywiste, biorąc pod uwagę fatalną kondycję finansową tych serwisów, dominujących kiedyś na polskim rynku. Największe zainteresowanie pozyskaniem autoryzacji serwisowej, pomimo znacznych kosztów związanych z dostosowaniem obiektów do wymogów wielomarkowości, widoczne jest wśród warsztatów zlokalizowanych w największych miastach. Jednak o wiele bardziej liniowo przebiega zależność pomiędzy decyzjami negatywnymi, a wielkością miejscowości, w której siedzibę ma stacja serwisowa. Czym mniejsza miejscowość, tym ASO mniej chętnie myślą o rozszerzeniu zakresu autoryzacji. W badaniu zapytano także ankietowanych o czas, w jakim rozpoczną starania o pozyskanie nowej autoryzacji serwisowej. Ponad 60% wskazało okres pomiędzy 6 a 24 miesiące, co mogłoby świadczyć o tym, że wśród ASO panuje jeszcze atmosfera wyczekiwania, co będzie się działo na rynku napraw samochodów i kiedy sytuacja w kwestiach stosowania zapisów rozporządzenia GVO osiągnie wreszcie pewną jasność i stabilizację. Wskazuje to także, że w roku 2006 powinno nas czekać zdecydowanie więcej działań ze strony ASO mających na celu pozyskanie nowej autoryzacji niż dotychczas.

Jak zdobyć nową autoryzację serwisową?
Autoryzowane stacje serwisowe prawie wszystkich marek samochodów w Europie działają w oparciu o system dystrybucji selektywnej jakościowej. Oznacza to, że autoryzację powinny otrzymać wszystkie warsztaty, które się o nią starają, jeśli spełniają wszystkie standardy serwisowe wyznaczone przez daną markę. Pierwsze kilka miesięcy funkcjonowania przepisów GVO w Polsce przyniosło więcej rezygnacji z autoryzacji serwisowych, niż poważnych starań o ich pozyskanie. Ale wyniki przedstawionych badań wskazują na coraz większe zainteresowanie uzyskiwaniem kolejnych, dodatkowych autoryzacji przez serwisy autoryzowane. Sprawne przeprowadzenie procesu zdobycia autoryzacji wymaga doświadczenia, znajomości prawa i stanowczości, nie licząc oczywiście nakładów finansowych. Dlatego PIM – Consulting (AAP) uruchomił od czerwca nową usługę obejmującą wszelką pomoc doradczą w procesie kontaktów z koncernami motoryzacyjnymi w sprawie przyznania autoryzacji serwisowej dowolnej marki w Polsce. Wyjątkiem jest jedynie autoryzacja serwisowa Fiat Auto Poland. Wynika to z faktu, że koncern ten wybrał dla swojej sieci system selektywny ilościowy.
Schemat działania w sprawie pozyskania autoryzacji serwisowej wygląda następująco:
1. Oficjalne wystąpienie do importera/ producenta o przesłanie standardów serwisowych (formularze standardów serwisowych w zależności od marki są przesyłane bezpłatnie lub za odpłatnością).
2. Wycena standardów, tzn. określenie, jakich inwestycji wymaga ich spełnienie (w zależności od marki jest to szacunkowo suma od około 200 do ponad 800 tysięcy złotych).
3. Działania inwestycyjne w celu spełnienia standardów producenta/importera.
4. Przeprowadzenie audytu wewnętrznego, tzn. sprawdzenie standardów przez sam serwis.
5. Wprowadzenie ewentualnych poprawek i ulepszeń.
6. Oficjalne wystąpienie serwisu do producenta/importera o kontrolę audytową standardów i nadanie autoryzacji serwisowej.
7. Audyt kontrolny przeprowadzony przez producenta/importera (w zależności od marki koszt audytu wynosi od 0 do kilku tysięcy złotych).
8. W przypadku odstępstw od standardów wprowadza się ewentualne poprawki.
9. Po pozytywnym audycie następuje oficjalne wystąpienie o autoryzację.
10. Nadanie autoryzacji serwisowej i podpisanie umowy serwisowej.
Oferta PIM – Consulting (AAP) obejmuje pełny zakres doradztwa w zakresie wszystkich opisanych wyżej pozycji, w tym przygotowywanie wszelkich pism do producentów/importerów i bezpośredni kontakt z ich przedstawicielami oraz udział w pierwszym audycie producenta/importera.
Kontakt w sprawie pomocy w pozyskiwaniu autoryzacji serwisowych:

Elżbieta Seredyńska,
tel. (022) 845 01 40
ela.seredynska@automotiveadvisers.pl
Polska Izba Motoryzacji – Consulting,
ul. Grażyny 15, 02- 548 Warszawa


Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony