Polscy producenci części i akcesoriów motoryzacyjnych dysponują dużą wiedzą, nowoczesnym zapleczem i sztabem świetnie wykwalifikowanych pracowników. Jednak w pojedynkę trudno jest wykorzystać cały swój potencjał – podejmowanie wspólnych działań pozwala osiągnąć najlepsze efekty.
Co kwartał Polska Grupa Motoryzacyjna (PGM) organizuje dla swoich członków formę „wizyt studyjnych”. Za każdym razem miejscem spotkania jest inna firma, co przede wszystkim pozwala na wzajemne i lepsze poznanie, a tym samym utrwalenie idei powstania i działania PGM. Uczestniczą w nich przedstawiciele na szczeblu decyzyjnym zrzeszonych podmiotów oraz zaproszeni goście. Wśród nich są również ci zainteresowani przystąpieniem do PGM, jak i zewnętrzni eksperci prowadzący panele tematyczne i dyskusyjne.
W Polsce działa blisko 1000 krajowych producentów części i akcesoriów motoryzacyjnych, którzy świetnie sobie radzą, z powodzeniem eksportując swoje towary. Jednak w dobie globalizacji muszą stawiać czoła coraz większej konkurencji. Nie od dziś wiadomo, że większy potencjał leży w połączeniu sił i wzajemnej współpracy. Stąd pomysł na stworzenie Polskiej Grupy Motoryzacyjnej, która nie tylko zrzesza, ale też stwarza okazje do spotkań, dyskusji, inspiracji, pomysłów, podejmowania wspólnych działań. Forma wizyt studyjnych nie jest przypadkowa, bo takie aktywności najlepiej sprawdzają się w terenie, w otoczeniu biznesowym - mówi Bartosz Mielecki, dyrektor zarządzający Polskiej Grupy Motoryzacyjnej.
Siódma już wizyta studyjna Polskiej Grupy Motoryzacyjnej miała miejsce w dniach 4-5 marca w Jędrzejowie koło Kielc. Tym razem gospodarzem była firma Vanstar, należąca do Pawła Szostaka.
Spotkanie podzielono na dwa dni. Pierwszego odbył się cykl paneli tematycznych i warsztatów – od sprawozdania z bieżącej działalności PGM, poprzez prezentację firm gospodarza, po szkolenia i warsztaty z zakresu pozyskiwania funduszy oraz nowych, wysoce wykwalifikowanych pracowników do działów R&D.
Z tym problem przychodzi mierzyć się coraz częściej, a polscy pracodawcy muszą efektywnie konkurować o specjalistów z międzynarodowymi korporacjami. Wakaty w działach badawczych firm produkcyjnych obniżają ich potencjał i osłabiają wypracowaną przez lata pozycję na rynku. Potrzebne są więc atrakcyjne warunki zatrudnienia, jak też ciekawe projekty przyciągające ambitnych ludzi. Pod tym względem mamy wiele do zaoferowania, ale to pracodawcy muszą zrobić ten pierwszy krok i bezpośrednio dotrzeć do takich specjalistów - mówi Paulina Połowniak – specjalista ds. R&D z firmy Vanstar.
Dobrym miejscem do ich rekrutowania są wyższe uczelnie, dlatego wśród zaproszonych gości znaleźli się przedstawiciele Politechniki Świętokrzyskiej. To spójne działanie, bo zgodnie ze statutem PGM w organizacji jest też miejsce dla instytucji naukowych i badawczych.
Drugi dzień spotkania poświęcony był na robocze wizyty w przedsiębiorstwie gospodarza. Dzięki temu wszyscy uczestnicy mogli bezpośrednio zapoznać się z profilem działalności, co w przeszłości niejednokrotnie sprzyjało nawiązywaniu wspólnych relacji biznesowych. To także okazja do narodzin nowych idei, dzielenia się własnymi doświadczeniami, wskazywaniem popełnionych błędów i sposobów na rozwiązywanie problemów.
Firma Vanstar powstała w pierwszych latach po przemianach gospodarczych w Polsce. Był to zarówno dynamiczny, jak i burzliwy okres dla osób podejmujących jakąkolwiek działalność gospodarczą. Dopiero z perspektywy ponad 25 lat istnienia widać, przed jak olbrzymimi wyzwaniami staliśmy. Podołaliśmy im, zebraliśmy spory bagaż doświadczeń, z każdym rokiem umacniamy swoją pozycję. Ale zawsze jest ryzyko podjęcia błędnej decyzji czy odwrócenia się koniunktury. Dzięki przystąpieniu do Polskiej Grupy Motoryzacyjnej, współpracy z innymi podmiotami z naszej branży, łatwiej jest dostrzec nadchodzące trendy czy potencjalne zagrożenie, rozpocząć nowy projekt czy przygotować atrakcyjną ofertę także na rynki zagraniczne - dodaje Leszek Szostak, założyciel firmy Vanstar.
Obecnie Vanstar tworzą dwie spółki. Główną działalnością jest fabryka wysoce zaawansowanych układów wydechowych do pojazdów ciężarowych, autobusów, maszyn budowlanych i rolniczych oraz do agregatów prądotwórczych. Część z nich trafia do fabryk na pierwszy montaż, pozostałe na aftermarket. Dział R&D tworzy osobne Centrum Badawczo-Rozwojowe Vanstar Service, które zajmuje się tworzeniem prototypów i prowadzeniem prób wytrzymałości materiałów i łączeń. Usługi te świadczone są także dla firm zewnętrznych, co przed członkami PGM otwiera nowe perspektywy współpracy.
Kolejna wizyta studyjna przedstawicieli Polskiej Grupy Motoryzacyjnej zaplanowana jest na okres maj - czerwiec.
Komentarze (0)