Kazimierz Monkiewicz, Manager ds. CSV w Echo Investment nie podzielił tej opinii.
- W zakresie rynku nieruchomości musimy zastanawiać się, jakie budynki oddamy klientom za kilka lat. W odniesieniu do planowanych budynków, już dzisiaj staramy się zapewnić możliwości zainstalowania infrastruktury do ładowania samochodów elektrycznych – powiedział.
Kilka wskazówek dla polskiego rynku mieli także zagraniczni goście konferencji.
- Jeżeli chcecie dobry przykład rozwoju rynku samochodów elektrycznych, spójrzcie na Norwegię. Nie ma tam systemu dopłat bezpośrednich, lecz funkcjonują rozbudowane ulgi. To nie są pieniądze, które rząd rozdaje, lecz pieniądze, których rząd nie odbiera. Jeżeli różnica w cenie pomiędzy samochodem elektrycznym a spalinowym będzie zbyt duża, nikt nie kupi EV, a jeżeli okaże się nieznaczna, klient wybierze samochód elektryczny – powiedział Bjorn Utgard, Director of New Markets w EV BOX.
Lasse Anbuhl, Market Develompment w Hubject dodał:
- W Niemczech sprzedaż EV wynosi 2 proc., to ciągle stosunkowo mało, jednak szybko rośnie. Subsydia obejmują zarówno samochody elektryczne, jak i infrastrukturę. W przeciwieństwie do Polski, wprowadzono system dopłat. Jednak mimo to, sprzedaż EV nie jest wysoka z powodu na ciągle wysokie ceny. Przeszkodą są również obawy o dostępność infrastruktury. Zdecydowana większość osób, bo aż 80 proc., ładuje swoje EV w domach. Aby zachęcić klientów do samochodów elektrycznych, konieczna jest współpraca między podmiotami odpowiedzialnymi za rozwój infrastruktury i to na poziomie międzynarodowym.
Transport, spedycja, logistyka
O rozwoju elektromobilności i gazomobilności w sektorze TSL rozmawiali uczestnicy III panelu.
- Idziemy w stronę konkretnych rozwiązań ekologicznych. Coraz więcej świadomych klientów wymusza bowiem na firmach transportowych przejście na niską emisję. Przedsiębiorcy powinni dostosowywać się do tego oczekiwania, ale wykonując szereg małych ruchów. Dzisiaj stosujemy rozwiązania CNG i LNG, bo największym problem przedsiębiorców z naszej branży jest brak odpowiednich, praktycznych samochodów elektrycznych na rynku – powiedział Marcin Blauth, Prezes Zarządu No Limit, lidera niskoemisyjnego transportu w Polsce.
Jacek Nowakowski, Gas Business Development Manager w Iveco Poland, stwierdził:
- Polscy przedsiębiorcy dysponują najnowocześniejszą flotą pojazdów użytkowych w Europie. Rozwiązania im dedykowane muszą być zarówno ekologiczne, jak i ekonomicznie opłacalne. Zgadzam się z tezą, że stosowanie niskoemisyjnego transportu wymusi rynek. Oprócz elektromobilności niezwykle ważny jest rozwój gazomobilności. Pojazdy na LNG stanowią doskonałą alternatywę dla Diesli.
- Największy potencjał samochodów elektrycznych leży w logistyce miejskiej. Unia Europejska zaostrza normy emisji spalin. Zgadzamy się, że na rynku nie ma zbyt wielu zeroemisyjnych pojazdów dostawczych, ale koncerny mają plany wprowadzania kolejnych modeli na rynek. Na prawdziwe przyspieszenie elektromobilności w tym obszarze trzeba jednak poczekać jeszcze kilka lat – powiedział Ivan Kondratenko, Consulting Analyst, Mobility Practice we Frost & Sullivan.
Wiktor Zaremba, Sustainability Developer w IKEA Distribution Services:
- Miasta zaczynają się zamykać na Diesle. Zmiany w tym zakresie mogą nastąpić z dnia na dzień. Postawienie na transport niskoemisyjny to nie tylko troska o ekologiczność, ale także o przyszłość firmy. Przedsiębiorstwo, które nie stawia na samochody elektryczne, może znaleźć się w trudnej sytuacji biznesowej.
Wdrożyć elektromobilność w segmencie, w którym jest największe na nią zapotrzebowanie, czyli krótkodystansowym transporcie miejskim, postanowił m.in. Mercedes.
- Wymóg zakupu samochodów elektrycznych wymuszą np. strefy czystego transportu. W niedalekim czasie wprowadzimy na rynek modele eVito i eSprinter, które wpasują się idealnie w ten segment rynku - zapowiedział Paweł Szczygieł, National Key Account Manager w Mercedes-Benz Vans.
- Technologia idzie do przodu. Zasięgi rosną. Samochody elektryczne są dedykowane głównie do jazdy w miastach na krótkich trasach. Nie tylko redukują zanieczyszczenie powietrza, ale również redukują poziom hałasu. W Polsce należy rozkręcić koło elektromobilności i informować firmy na temat zalet EV – podkreślił Frederic Lustig, Prezes Zarządu, Carefleet.
Iwona Bartosik, Corporate Sales Manager oddziału NISSAN SCEE w Polsce podsumowała:
- Konieczne jest edukowanie na temat samochodów elektrycznych. Elektromobilność to nie jest science-fiction, ona rozwija się obecnie. W Polsce musi zmienić się nastawienie do samochodów elektrycznych. Nie możemy bać się elektromobilności, tylko się do niej przekonywać.
Komentarze (1)