Wydarzenia

Wydarzenia

miesiąc temu  26.09.2024, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Retro Motor Show 2024 w Poznaniu - PODSUMOWANIE

Blisko 27 tysięcy osób odwiedziło targi pojazdów zabytkowych Retro Motor Show w Poznaniu. Relacjonując tę imprezę po raz kolejny, przywykliśmy już do rekordów. W tym roku nie było inaczej, a to za sprawą rekordowej powierzchni. Wystawcy zajęli pięć hal o łącznej powierzchni 35 tysięcy metrów kwadratowych.

Wystawiono blisko tysiąc pojazdów - motocykli, traktorów, wozów specjalnych i innych pojazdów z różnych epok, od przedwojennych, aż po youngtimery. Na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich można było spotkać wszystko – od legendarnych ikon lat 60., po futurystyczne projekty z czasów PRL-u, które na zawsze wpisały się w krajobraz motoryzacyjny Polski. Wśród perełek z dawnych lat znalazły się także Velorex 16/350 z 1968 roku, wyrzutnia rakiet BM-13 „Katjusza”, ciężarówka Kenworth, a także klasyczne Polonezy czy Maluchy. Nietypowym pojazdem, który pojawił się na Retro Motor Show był motocykl z wanną Ural M63.

W kategorii „Najlepszy Youngtimer” targowa nagroda trafiła do Ferrari 348 TS. To fabrycznie nowy model, nigdy nie zarejestrowany, o przebiegu poniżej 1000 km

Retro Motor Show to nie tylko wystawa, ale także Giełda Pojazdów Zabytkowych. Chętnych nie brakowało, a pierwsze samochody sprzedano chwilę po otwarciu bram. Wśród pojazdów na sprzedaż znalazły się m.in. Lamborghini Aventador lp720-4 50 Anniversario, Mg Midget Mark Ii z 1965 r., Subaru Impreza 555 Gt N-Group Show Car, Renault 4l z 1964 r. czy Velorex 16/350 z1968 r. Nie brakowało także Porsche, Mercedesów, a nawet autobusu.

Strefa Renowacji

Tradycją targów jest to, że poza możliwością obejrzenia czy nawet zakupu pojazdów zabytkowych, w jednej z hal odbywała się Strefa Renowacji. To miejsce, gdzie można było poznać techniki renowacji samochodów zabytkowych. Były pokazy na żywo, które cieszyły się ogromnym zainteresowaniem.

Po lewej firma Herkules, która zaprezentowała m.in. spotter blacharski, który pozwala wyciągnąć wgniecenia w karoserii. Na stoisku, przy współpracy z Doman Project, zaprezentowano wyjątkowy model BMW 1 M, produkowany jedynie przez rok. Po prawej stronie Indasa, która poczas targów zaprezentowała po raz pierwszy nową linię ceramiczną, która sprawdzi się przy renowacji zabytków

Wystawiały się tutaj firmy z branży blacharskiej i lakierniczej, ale też dostawcy części zamiennych czy firmy zajmujące się regeneracją. Wszak regeneracja to czasami jedyna możliwość, by samochód zabytkowy przywrócić do stanu używalności. - W temacie renowacji samochodów musimy rozróżnić dwa kierunki – mówi Adam Niedzwiedzki z Akademii Renowacji, organizacji promującej renowację pojazdów zabytkowych. - Mowa o oldtimerach, którymi zajmują się warsztaty doświadczone, z ustabilizowaną pozycją. Trzeba dodać, że polscy fachowcy są doceniani i znani za granicą. Tutaj renowacja to m.in. całkowita odbudowa powłoki lakierniczej, zabezpieczenia antykorozyjne, a wcześniej odbudowa blacharska. Zakres prac jest bardzo wymagający. Natomiast rozwija się także bardzo mocno rynek youngtimerów. To samochody w miarę współczesne, ale nietuzinkowe za sprawą np. silnika czy limitowanej serii. Te samochody wymagają odświeżenia, bardziej mówimy o naprawie niż renowacji. Takimi samochodami może się zajmować praktycznie każdy dobry zakład.

Ws-Primer - najnowszy pistolet do podkładów wypełniających oraz aplikacji mokro na mokro na stoisku Anest Iwata Polska

Spotkanie w Poznaniu było więc także okazją do tego, by warsztaty mogły zapoznać się z technologiami, które pozwolą im zrobić pierwsze kroki na tym rynku. Do dyspozycji gości byli liczni eksperci, chętnie dzielący się wiedzą.

Na stoisku polskiego producenta materiałów lakierniczych NOVOL rozmawialiśmy o doborze produktów do renowacji. Jak wybrać materiały, by renowacja była stosunkowo prosta, a jednocześnie skuteczna i trwała? - Ważna jest jakość produktów do budowania profili, tzw. rekonstrukcji kształtu. Tutaj szpachlówki odgrywają bardzo ważną rolę – mówi Krzysztof Grześkowiak z NOVOL-a. - Warto dobierać szpachlówki, które mają najniższy skurcz objętościowy. W naszej linii NOVOL for Classic Cars mamy trzy szpachlówki, z których jedna dedykowana jest właśnie do wyprowadzania kształtów.

Auto Stodoła, warsztat specjalizujący się w renowacji modelu 190 SL, prezentował swoje pojazdy na stoisku NOVOL. Lakiernicy tego zakładu korzystają z linii NOVOL For Classic Cars

Kolejne retro wydarzenie już wiosną. 12-13 kwietnia 2025 w Warszawie odbędzie się Auto Nostalgia. To najstarsze targi pojazdów zabytkowych w Polsce. Cztery hale EXPO XXI wypełnione będą setkami samochodów, motocykli i pojazdów specjalnych. To prawdziwa gratka dla miłośników klasycznej motoryzacji ze stolicy, ale nie tylko.

Stoisko w afrykańskim klimacie – na taką eskpozycję zdecydowała się firma Kaliński Układy Wydechowe, która została za to wyróżniona tytułem „Aranżacja roku” w konkursie Retro Motor Show 2024 Awards.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony