Wydarzenia

Wydarzenia

11 miesięcy temu  19.12.2023, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Stowarzyszenie Techniki Motoryzacyjnej

Listopad upłynął pod znakiem konferencji i spotkań szeroko rozumianej branży motoryzacyjnej. 23 listopada odbył się XVIII Kongres Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego SDCM. Jedna z jego części dotyczyła sytuacji stacji kontroli pojazdów. Prowadzoną dyskusję moderował Paweł Misierewicz, a relację dla „Nowoczesnego Warsztatu” przygotował Hubert Banasiewicz. Tego samego dnia odbyła się 13. Gala na rzecz Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, w trakcie której poznaliśmy laureatów konkursu. To wydarzenie relacjonuje dla nas Marcin Żaak.

SKP na krawędzi – jaka przyszłość czeka branżę
Dyskusja, w jakiej udział wzięli Marcin Barankiewicz (PISKP), Rafał Sosnowski (STM), Andrzej Bogdanowicz (OZPTD) oraz Sławomir Olszowski (BETIS), krążyła wokół cennika. Nie został on zmieniony od 2004 r., co oznacza faktyczne obniżenie cen badań technicznych w stosunku do miarodajnych wskaźników gospodarczych, takich jak: inflacja, wzrost płacy minimalnej, koszty ogrzewania, podatki itp. Przychody z działalności są niewspółmierne do odpowiedzialności, jaką ponosi przedsiębiorca prowadzący SKP oraz diagnosta w związku z wykonywaniem badań technicznych. Dyskutanci przytaczali statystyki, m.in. dane z CEPiK: 

  •     mamy na rynku około 5500 SKP;
  •     każda ze stacji powinna wykonywać około 3500 badań rocznie;
  •     roczne przychody takiej stacji można szacować na około 440 tys. zł brutto, czyli miesięcznie około 37 tys. zł brutto;
  •     z tych przychodów przedsiębiorca musi opłacić podatki, media, płace, szkolenia, amortyzację;
  •     w okresie od 2021 do 2022 r. przybyło jedynie 99 SKP i 440 tys. pojazdów.

Biorąc pod uwagę wskazane dane, Sławomir Olszowski ocenił, że koszt okresowego badania pojazdu do 3,5 t powinien wynosić 428 zł.
W dyskusji nie padły nowe argumenty, przy czym należy podkreślić, że system badań technicznych pełni rolę „języczka u wagi” w branży motoryzacyjnej, wpływając istotnie na bezpieczeństwo ruchu drogowego, obniżenie obciążenia dla środowiska naturalnego poprzez eliminację z ruchu niesprawnych pojazdów emitujących nadmiernie ilości spalin. Wnikliwe wykonywanie badań technicznych zwiększy również popyt na usługi warsztatów samochodowych, wpłynie też na segment recyklingu zużytych pojazdów.

Gala Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
Jako przedstawiciel STM miałem przyjemność uczestniczyć w bardzo miłym wydarzeniu, jakim było wręczenie nagród dla firm, osób i instytucji wyjątkowo zaangażowanych w bezpieczeństwo ruchu drogowego. 13. gala przygotowana została z rozmachem w hotelu Sofitel i gościła wszystkich, którym na sercu leżą problemy bezpieczeństwa ruchu drogowego, i tych, którzy finansowo wspierają akcje pomagające we wdrażaniu polityki bezpieczeństwa wśród najmłodszych. 
Jedną z nagród wręczał minister infrastruktury Rafał Weber, inne – osobistości wybrane z kapituły gali, m.in. wiceprezes zarządu Dekra Polska Mariusz Mankiewicz.
Nagrody przyznawane były w pięciu kategoriach. Ich znaczenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego jest bardzo ważne, a laureatom należy się podziękowanie od nas wszystkich za wykonywaną pracę, niejednokrotnie społeczną. Od strony artystycznej uroczystość uświetnił występ Wiktorii Trynkiewicz, laureatki festiwalu piosenki angielskiej.
Bardzo smaczny lunch i podniosła atmosfera wręczenia nagród z możliwością rozmowy z laureatami przyniosła sukces tej imprezie propagującej bezpieczeństwo na naszych drogach. STM przyczynia się do tego sukcesu, uczestnicząc w radzie bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Zredagował: Sławomir Kocznur

Pytania i uwagi: sekretariat@stm.org.pl
 

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony