Wraz z pierwszą na świecie aktywną cyfrową sygnaturą świetlną, Audi Q6 e-tron rozpoczyna nową erę, charakteryzującą się niepowtarzalnym designem i estetyką. Druga generacja cyfrowej techniki oświetleniowej OLED kształtuje wygląd nowych modeli aut i wielokrotnie zwiększa zakres dostępnych w nich funkcji.
Po raz pierwszy klienci mogą za pośrednictwem MMI i aplikacji myAudi wybrać cyfrowe sygnatury świetlne reflektorów przednich i świateł tylnych. Na życzenie dostępny pakiet z cyfrową sygnaturą świetlną. Ta innowacja już na stałe zmieni konstrukcję świateł samochodowych i komunikację między pojazdami. Dzięki cyfrowym światłom tylnym OLED drugiej generacji zastosowanym w Audi Q6 e-tron, stylistyka świateł, zakres ich funkcji i bezpieczeństwo na drodze osiągnęły zupełnie nowy poziom.
Audi stopniowo rozwija tę technologię. Docelowo światłe te mają być zupełnie nowym sposobem komunikacji: inteligentnymi wyświetlaczami, które wyświetlając określone informacje mogą komunikować się z innymi użytkownikami dróg. Aktywna cyfrowa sygnatura świetlna to kolejna nowość, która debiutując w Audi Q6 e tron ma jednocześnie swoją światową premierę. Jest dynamiczna i wskazuje drogę do przyszłości techniki oświetleniowej Audi. Ponadto, po raz pierwszy klienci mogą w reflektorach Matrix LED i w nowej generacji cyfrowych tylnych świateł OLED opcjonalnie wybierać cyfrowe sygnatury świetlne. To kolejny stopień ewolucji świateł do jazdy w dzień. Mogą też, już w toku eksploatacji pojazdu, wybierać cyfrowe sygnatury świetlne na żądanie.
Audi Q6 e-tron wyznacza również nowe standardy personalizacji. Dzięki ośmiu opcjonalnym cyfrowym sygnaturom świetlnym w przeprojektowanych światłach do jazdy w dzień zintegrowanych z reflektorami Matrix LED i w cyfrowych tylnych światłach OLED 2.0, klienci mogą zaprojektować stylistykę swojego Q6 e-tron. Możliwe jest to za pośrednictwem interfejsu MMI i, po raz pierwszy, za pośrednictwem aplikacji myAudi. Klienci mogą również, już w trakcie eksploatacji samochodu, dokupić cyfrowe sygnatury świetlne.
- W Audi Q6 e-tron, po raz pierwszy w przypadku seryjnie produkowanego modelu, projektujemy zarówno kształt świateł, jak i cały ich ruch. Dzięki doskonałej symbiozie między designem oświetlenia a nową technologią, światła nowego Audi Q6 e-tron wyglądają na bardziej żywotne, dynamiczne i inteligentne. Nadaliśmy sygnaturom świetlnym ich własną osobowość, a cyfrowemu światu jego własną estetykę - wyjaśnia César Muntada, szef działu designu świateł Audi.
- Dzięki pierwszej na świecie aktywnej cyfrowej sygnaturze świetlnej, model Q6 e-tron jest początkiem nowej ery wyróżniającej się stylistyki i unikalnej dla Audi estetyki.
Moduł oprogramowania w jednym z komputerów w domenie Audi Q6 e-tron, opracowany wspólnie przez Audi i firmę programistyczną CARIAD, umożliwia tego typu sygnaturę świetlną. W przypadku tylnych świateł OLED drugiej generacji, sześć 360-segmentowych paneli OLED, co dziesięć milisekund, przy użyciu specjalnie opracowanego algorytmu, generuje nowy obraz. Algorytm ten pozwala aktywnej cyfrowej sygnaturze świetlnej, poprzez uwidaczniającą się w ciągłym ruchu „aktywność mózgu” Audi Q6 e-tron, zademonstrować żywiołowość samochodu i jego zdolność do osobistej interakcji. Aktywna cyfrowa sygnatura świetlna z przodu jest tworzona poprzez interakcję algorytmu z dwunastoma przyciemnianymi segmentami, podczas gdy z tyłu wykorzystywane są wszystkie cyfrowe segmenty OLED. Poszczególne segmenty świetlne współdziałają ze sobą, dzięki czemu ogólny obraz sygnatury świetlnej nie zmienia się pod względem natężenia światła.
Druga generacja cyfrowej techniki OLED
W roku 2016 Audi, w modelu TT RS, wprowadziło do przemysłu motoryzacyjnego nową technologię oświetlenia. Po raz pierwszy w tylnych światłach zastosowano wtedy organiczne diody LED (w skrócie OLED). Elementy OLED to oparte na półprzewodnikach powierzchniowe źródła światła, które generują światło o doskonałej jednorodności i wysokich wartościach kontrastu. Ich jasność można regulować. Ponadto kształt świateł OLED można dowolnie konfigurować i precyzyjnie dzielić na włączane i wyłączane segmenty. Właśnie wtedy i właśnie w Audi TT RS, zadebiutowały również dynamiczne scenariusze świetlne tylnych świateł OLED.
Natomiast w roku 2020 klienci kupujący Audi Q5 mogli, dzięki zamontowaniu w tym modelu cyfrowych tylnych świateł OLED, po raz pierwszy wybrać zindywidualizowaną sygnaturę tylnych świateł. Dzięki temu rozwiązaniu, Audi stało się pierwszym na świecie producentem samochodów, który cyfrowo zmodyfikował sygnaturę tylnych świateł. Technicznie, zmiana bazowała na podstawowych właściwościach diod OLED: wysokim kontraście, segmentacji na przełączalne strefy, wysokiej jednorodności światła i możliwości bardzo ciasnego rozmieszczenia segmentów. Do dziś Audi pozostaje jedynym producentem samochodów, który oferuje to unikalne rozwiązanie.
W roku 2022, w Audi A8 z cyfrowymi tylnymi światłami OLED, opcja ta stała się standardem. Cyfrowa magistrala samochodu pozwoliła oprogramowaniu sterować każdym tylnym panelem świetlnym i każdym segmentem OLED indywidualnie. W A8 klienci mogli za pośrednictwem MMI wybrać jedną z trzech sygnatur tylnych świateł, w S8 – jedną z czterech.
Komentarze (0)