Wydarzenia

Warto wiedzieć

ponad rok temu  05.07.2023, ~ Michał Żak - ,   Czas czytania 5

Zrównoważona produkcja i łańcuch dostaw ZF
Strona 1 z 2

W wirtualnym spotkaniu pt. Aftermarket Chat 2023, a dotyczącym zrównoważonego rozwoju na rynku aftermarket – padło dziś sporo zapowiedzi interesujących dla przedsiębiorców. Jednym z największych wyzwań w dzisiejszych czasach jest dostosowanie procesów gospodarczych w taki sposób, aby były bardziej zrównoważone i przyjazne dla środowiska. Dla ZF zapewnienie zgodności z normami środowiskowymi i społecznymi w łańcuchu dostaw ma najwyższy priorytet.

Aftermarket Chat 2023 (13: 30-15: 00, 5 lipca 2023 r.) niemal w całości poświęcono omówieniu sytuacji na rynku wtórnym. W spotkaniu uczestniczyło kilkudziesięciu dziennikarzy. Nie zabrakło oczywiście naszej redakcji.

Reprezentanci firmy ZF omówili cyfrowe prognozowanie oraz planowanie sprzedaży, zarządzanie zasobami magazynowymi oraz działaniami operacyjnymi w celu skrócenia czasu dostaw i zmniejszenia emisji dwutlenku węgla. Okazuje się, że współpraca z klientami w zakresie zarządzania inwentarzem minimalizuje zapotrzebowanie na przesyłki ekspresowe nawet o 70 %.

Dla ZF zapewnienie zgodności z normami środowiskowymi i społecznymi w łańcuchu dostaw ma najwyższy priorytet. Do 2040 r. firma ZF stanie się całkowicie neutralna dla klimatu. Plan ten obejmuje również emisje z poziomu 3 (ang. Scope 3 emissions), które występują w łańcuchu dostaw i w fazie użytkowania produktu. Działalność na rynku części zamiennych odgrywa zatem ważną rolę w osiągnięciu tego celu.

- Zadaniem zrównoważonego procesu logistyki ZF Aftermarket jest dostarczanie odpowiedniej ilości produktów we właściwe miejsce i we właściwym czasie, w odpowiedniej jakości i cenie, przy możliwie najniższym zużyciu zasobów i najniższej możliwej emisji - wyjaśnia Everton da Silva, Dyrektor Działu Global Operations Excellence ZF Aftermarket.

- Poprawiamy też procesy dla zrównoważonego rozwoju dzięki cyfryzacji łańcucha dostaw.

Zalety cyfrowej platformy produkcyjnej

Firma ZF zawsze opracowywała swoje produkty z myślą o jak największej redukcji emisji CO2. Produkty ZF są światowymi liderami pod względem wydajności i pomagają producentom pojazdów zmniejszyć zużycie paliwa, a tym samym emisje dwutlenku węgla. Produkty wytwarzane w sposób zrównoważony są dostępne na rynku części zamiennych jako jeden z elementów naszej zielonej mapy rynku aftermarketowego. Przykłady obejmują np. klocki hamulcowe TRW, które są produkowane w procesie neutralnym pod względem emisji CO2 oraz regenerowane fabrycznie części zamienne, takie jak sprzęgła SACHS.

Wykorzystanie cyfrowej platformy produkcyjnej minimalizuje straty energii. Przykładami są: zarządzanie sprężonym powietrzem, zarządzanie wyłączaniem produkcji, redukcja temperatury mycia, automatyczne zarządzanie obciążeniem, kontrola oparta na potrzebach systemów technicznych budynków i dużych odbiorników energii, takich jak prasy i narzędzia maszynowe, zastępowanie procesów opartych na gazie, takich jak hartowanie, oraz zaawansowane systemy konserwacji zapobiegawczej linii produkcyjnych.

ZF stara się zmniejszyć emisję CO2 na wszystkich etapach produkcji - zaczynając od wytwarzania energii potrzebnej do produkcji, na przykład poprzez samodzielnie obsługiwane elektrociepłownie lub systemy fotowoltaiczne.

- Energia jest tak samo ważna dla ZF jak stal i aluminium. Zobowiązaliśmy się, że do 2030 r. będziemy wykorzystywać energię elektryczną wyłącznie ze źródeł odnawialnych - podkreśliła Everton da Silva.

Priorytet wydajności i dalekowzroczności

Padła zapowiedź, że osiągnięcie zerowej emisji gazów cieplarnianych (GHG) nie jest nierealistycznym celem środowiskowym. Jest to raczej konieczność spełnienia rosnących oczekiwań interesariuszy, przy jednoczesnym osiągnięciu dekarbonizacji gospodarki.

Zaawansowane narzędzia do prognozowania i cyfrowego planowania sprzedaży, magazynowania i działań operacyjnych (SIOP) poprawiają jakość magazynowanych towarów, ograniczają dostawy ekspresowe, niepotrzebną produkcję i utratę zasobów. ZF Aftermarket codziennie rejestruje ponad 5 milionów punktów danych ze swojego łańcucha dostaw, od surowców po klientów końcowych, tworząc tym samym jedno źródło danych. Samoobsługowa analityka pomaga zespołowi łańcucha dostaw przekształcać dane w czasie rzeczywistym i zbliżonym do rzeczywistego w praktyczne i przydatne informacje.

Wysokiej klasy działania operacyjne w centrach logistycznych

Dzięki wglądowi w czasie rzeczywistym w realizację zamówień, stan zapasów magazynowych i aktualizacje wysyłek, cyfrowa logistyka zapewni lepszą obsługę klienta, a jednocześnie umożliwi bardziej wydajne procesy wewnętrzne.

Everton da Silva szczegółowo wyjaśnia te procesy w następujący sposób: Dzięki dokładnemu przewidywaniu zapotrzebowania klientów przy użyciu inteligentnej analityki predykcyjnej, będziemy w stanie umieścić towary bliżej naszych klientów, aby skrócić czas dostawy i emisję dwutlenku węgla, obniżając liczbę przejechanych kilometrów i koszty operacyjne.

Ponadto, bardziej wydajna struktura magazynu oszczędza czas, energię, przestrzeń i pieniądze - a także pomaga zmniejszyć emisję spalin. Inteligentne technologie i automatyzacja mogą w tym pomóc. Redukcja ilości odpadów to dla ZF Aftermarket również priorytet, który realizuje dzięki zautomatyzowanym procesom pakowania, na przykład dbając o działania operacyjne bez użycia papieru i zmieniając matrycę energetyczną na źródła odnawialne na całym świecie. W 2023 roku ZF Aftermarket zmniejszy zużycie energii o około 6 % w skali globalnej poprzez usprawnienie procesów, automatyzację i zmianę źródeł energii (np. panele słoneczne).

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony