Przedstawicieli producentów i dystrybutorów działających na rynku poprosiliśmy o krótkie podsumowanie roku 2015 i sformułowanie prognoz, a także wyjawienie planów swoich firm w nadchodzącym roku. Wśród komentarzy nie zabrakło nawiązań do głośnych, a nawet niemających precedensu wydarzeń na rynku motoryzacyjnym, których skutki odczujemy w niedalekiej przyszłości.
Przedstawicieli sześciu firm zapytaliśmy o najważniejsze, ich zdaniem, problemy i wyzwania, ale także o przyszłość branży automotive.
Zdzisław Ogrodnik, prezes zarządu firmy DAT Polska Sp. z o.o.
W roku 2015 przedstawiciele DAT Polska uczestniczyli w spotkaniach organizacji motoryzacyjnych tworzących "okrągły stół". Efekty tych spotkań będą podstawą do dalszych rozmów na temat potrzeby zmian na rynku motoryzacyjnym w odniesieniu do organów rządowych i komisji sejmowych. Wszystkie działania powinny zmierzać do zwiększenia liczby napraw kończonych fakturami Vat w serwisach, bo oznacza to większe obroty wszystkich uczestników rynku, więcej miejsc pracy, a więc siłą rzeczy również zwiększone dochody budżetu.
Efektem tych działań byłaby poprawa stanu technicznego pojazdów, a co za tym idzie – bezpieczeństwa na drogach. Być może na nowo udałoby się również zdefiniować rynek handlu pojazdami używanymi i ważniejsze niż obietnice sprzedawców byłyby fakty. Ponadto samochód z udokumentowaną historią napraw, nawet pokolizyjnych, ale rzetelnie wykonanych, byłby co najmniej tak samo interesujący jak świeżo sprowadzony, ale nieskatalogowany w krajowej bazie. Przykładem tego typu rozwiązań jest choćby Holandia – spojrzenie Triplle Better. Nie można zapomnieć, że w całym rynkowym otoczeniu najważniejszy jest klient, który powinien mieć możliwość sprawdzenia, jak odnosi się kalkulacja szkody ubezpieczeniowej czy też naprawy w warsztacie do technologii naprawy producenta pojazdu. Czytelnym i zrozumiałym źródłem informacji na temat sposobu naprawy są narzędzia DAT. Aby zaspokoić potrzeby rynku, w ostatnim kwartale 2015 wprowadziliśmy do użytku calculatePro – nowoczesny system kalkulacji kosztów naprawy.
Nadchodzący rok to najwyższy czas na zmiany, które wymagają odpowiedzialności i gwarancji środowiska motoryzacyjnego za wszystko, co dzieje się z samochodem klienta, co wymaga czynnego udziału Polskiej Izby Motoryzacji, Cechu Rzemiosł Motoryzacyjnych i Związek Dealerów Samochodów.
Bogumił Papierniok, dyrektor zarządzający firmy Moto-Profil
Rok 2015 jest pierwszym rokiem, w którym pojawiły się na drogach auta z techniką telematyczną. Od oplowskiego OnStar do Volvo XC90, całkowicie niedostępnego dla niezależnego mechanika. Ta technologia na długie lata zdominuje rynek i albo da nam, niezależnym jego uczestnikom, niesamowite szanse na rozwój, albo zdławi nas i wolny wybór konsumenta. Cała rzecz rozgrywa się obecnie w Brukseli i choć tego bardzo nie widać i nie słychać, to jest to batalia o dużo większej wadze niż niegdysiejsze boje o GVO i dostęp do danych technicznych. A zaczyna się od prostego pytania: do kogo należą dane zbierane przez systemy pokładowe samochodu? O sposobie jazdy, o odwiedzanych miejscach, o zasobach telefonu komórkowego… Drugie pytanie jest już oczywiste: a kto powinien mieć do nich dostęp? Producenci samochodów na obydwa pytania odpowiadają: my! Czy tak samo odpowiedziałbyś Ty, Drogi Czytelniku? Czy aby przypadkiem pod pozorem objęcia nas wszechstronnym nadzorem w celu zapewnienia bezpieczeństwa nie chodzi o zwykły biznes, który polega na sprzedaniu danych np. towarzystwu ubezpieczeniowemu? A przy okazji o wyeliminowanie warsztatów niezależnych z rynku napraw nowych pojazdów?
Tomasz Tomczyk, zastępca dyrektora Działu Szkoleń firmy Novol
W dzisiejszych czasach można dostrzec wzrost znaczenia kwalifikacji zawodowych. Mając na uwadze powyższe założenie, funkcjonowanie szkolnictwa zawodowego należy rozpatrzyć tu w kontekście potrzeb rynku pracy. Z jednej strony mamy do czynienia z ciągłym rozwojem techniki motoryzacyjnej, z drugiej – z niedoskonałością systemu edukacji. Jak wielką rolę odgrywa potrzeba stałego (ustawicznego) dokształcania się fachowców z branży warsztatowej? Jak bardzo zyskuje na tym klient (kierowca)? Ustawiczne dokształcanie się fachowca z branży warsztatowej jest według mnie najlepszą drogą do tego, żeby lepiej i łatwiej wykonywać powierzone zadania i w rezultacie podwyższać zysk z napraw. Każdego roku pojawiają się nowe rozwiązania lub produkty, bez których znajomości nie jesteśmy w stanie nadążać za błyskawicznie zmieniającym się rynkiem ani utrzymać swojej konkurencyjności.
Firma Novol prowadzi od wielu lat szeroko zakrojoną działalność szkoleniową dla lakierników zarówno w centrum szkoleniowym, jak i w serwisach lakierniczych swoich klientów. Ponadto wspieramy szkoły przez organizację szkoleń dla nauczycieli zawodu oraz uczniów klas lakierniczych. Pomagamy również w organizacji praktyk zawodowych w serwisach lakierniczych, które z nami współpracują. Angażujemy młodych adeptów szkół lakierniczych, organizując i sprawując opiekę merytoryczną nad Ogólnopolskimi Mistrzostwami Młodych Lakierników, których 2. edycja odbędzie się na targach Motor Show w Poznaniu w 2016 r.
Andrzej Senkowski, dyrektor firmy Polcar
Młodzi ludzie są otwarci na nowe rozwiązania technologiczne, które proponuje im motoryzacja. Generacja Y bardziej niż inne pokolenia chce używać różnych aplikacji na smartfony, które mają ułatwić jazdę samochodem. Swoją internetową wyszukiwarkę części (katalog internetowy), dostępną na stronie www.polcar.com, przeprogramowujemy na wersję dostosowaną do urządzeń mobilnych. Za priorytet uznajemy rozwiązania służące transparentności. Wspieramy firmy internetowe oferujące nasze części on-line pod warunkiem przekazywania klientom pełnych opisów części, stanowiących podstawę naszej filozofii uczciwego wyboru (więcej informacji na stronie http://www.polcar.com/Oferta/Filozofiawyboru.aspx). Przed dystrybutorami części na rynku wtórnym stoi wiele wyzwań. Do najważniejszych należy brak profesjonalizmu wśród wielu importerów i dystrybutorów, którzy zarzucają rynek produktami o niskiej jakości, co powoduje, że klienci tracą zaufanie do części z rynku niezależnego. Drugim ważnym wyzwaniem jest zderzanie się ze sobą w internecie dobrych jakościowo towarów z produktami bardzo złej jakości. Ponieważ internauta nie ma możliwości fizycznego porównania produktów, więc często po zakupie taniej i złej jakościowo części wystawia złą opinię całej branży.
Niezwykle pilnym zagadnieniem jest dziś konieczność szkolenia się w dziedzinie procedur naprawczych. Nieustannie szkolimy warsztaty w zakresie doboru części i technologii napraw. Inną sprawą jest, że duża fluktuacja pracowników w polskich warsztatach, m.in. wywołana emigracją zarobkową, może jednak osłabiać skuteczność oddziaływania takich szkoleń.
Krzysztof Dumowski, dyrektor handlowy firmy Precyzja-Technik
Rok 2015, a zwłaszcza jego drugie półrocze, przyniósł wiele zmian. Dotyczy to zarówno nowych wyrobów, jak i poważnych zmian organizacyjnych w Precyzji-Technik, co wymagało od naszych pracowników wykonania ogromu prac oraz naprawdę dużego zaangażowania. Przy czym wszystkie te działania prowadzone były przy wzrastającej sprzedaży wyrobów.
Spółka wprowadziła do sprzedaży trzy nowe, innowacyjne wyroby: Progeo 3D – urządzenie wyposażone w ekrany pasywne do pomiaru samochodów osobowych, GeoHybrid – uniwersalny przyrząd komputerowy do pomiaru samochodów osobowych i ciężarowych oraz GeoTruck – komputerowy przyrząd do pomiaru samochodów ciężarowych, autobusów, przyczep i naczep.
Z kolei zmiany organizacyjne miały na celu skrócenie drogi między producentem a użytkownikiem. W tym celu stworzyliśmy w październiku nowy, dynamiczny dział handlowy, którego aktywność została na pewno zauważona przez klientów. Jednocześnie uwagi klientów są praktycznie natychmiast przekazywane konstruktorom, którzy uwzględniają je w produkowanych wyrobach.
Rok 2016 to przede wszystkim rok najważniejszych dla nas imprez: Targów Techniki Motoryzacyjnej w Poznaniu oraz targów Automechanika we Frankfurcie nad Menem. Obie imprezy są dla nas bardzo ważne, ponieważ umożliwią nam spotkanie z dotychczasowymi użytkownikami naszych wyrobów oraz potencjalnymi klientami. Do obu imprez przygotowujemy się starannie, tym bardziej, że będzie to rok paru ważnych dla nas rocznic, o których poinformujemy czytelników w stosownym czasie.
W styczniu 2015 roku, w ramach skracania drogi między producentem a użytkownikiem, uruchomiliśmy także własny serwis fabryczny dla produkowanych przez nas urządzeń. Chcemy, by obsługa sprzedażna i posprzedażna naszych klientów była na jak najwyższym poziomie.
Zmiany organizacyjne przeprowadzone w ubiegłym roku i na początku tego oraz wprowadzone do sprzedaży nowe wyroby powodują, że patrzymy w przyszłość z optymizmem.
Piotr Kasprzak, prezes zarządu Liqui Moly Polska Sp. z o.o.
W dobie szybkich zmian rynkowych, społecznych i technologicznych szansę na sukces mają te organizacje, które potrafią szybko się uczyć i przekazywać tę wiedzę dalej. Trzeba jednak pamiętać, że raz przyswojone informacje dość szybko przestają być aktualne, przez co kluczowe jest pogłębianie wiedzy w sposób ciągły i usystematyzowany. Dotyczy to również pracowników warsztatów samochodowych. Szczególnie dużą dynamikę w tym względzie obserwujemy w zakresie diagnostyki pojazdów i w elektronice samochodowej. Na szczęście większość mechaników, z którymi współpracujemy, rozumie tę potrzebę i realizuje ją, wykorzystując dostępne możliwości.
Korzystając ze wsparcia naszej niemieckiej centrali, Liqui Moly Polska od kilku lat realizuje projekt pod nazwą „Akademia Liqui Moly”. Zakłada on ścisłą współpracę z dwiema czołowymi firmami szkoleniowymi w Polsce: Biurem Ekspertyz Technicznych i Szkoleń oraz Akademią Praktycznych Umiejętności. Wymieniamy się wiedzą i doświadczeniem, wspieramy te firmy, przekazując im nasze produkty i urządzenia, które są później wykorzystywane podczas szkoleń praktycznych dla mechaników. Co więcej, w ramach „Akademii Liqui Moly” współpracujemy także z Uniwersytetem Technologiczno-Humanistycznym w Radomiu oraz Politechniką Poznańską. Oczywiście również sami prowadzimy wiele szkoleń teoretycznych z elementami praktyki, często wybiegających poza naszą ofertę produktową. Organizujemy te spotkania w porozumieniu z naszymi dystrybutorami. Dodatkowo współpracujemy z technikami mechanicznymi i szkołami zawodowymi.
Jeżeli chodzi o nas, to proszę pamiętać, że Liqui Moly Polska jest firmą handlową, która zapewnia wsparcie techniczne. Dlatego zawsze poszukujemy fachowców w dziedzinie handlu i szeroko rozumianego wsparcia sprzedaży, którzy – co oczywiste – muszą być entuzjastami i pasjonatami branży motoryzacyjnej.
Barbara Masłowska, managing director Texa Poland Sp. z o.o.
W 2015 roku Texa Poland odnotowała ponad 10-procentowy wzrost sprzedaży produktów i usług oferowanych dla rynku warsztatów w Polsce oraz powiększyła swój zespół specjalistów. Był to czas bardzo korzystny dla spółki, obfitujący w wiele ważnych imprez targowych i nowych produktów. W ramach innowacyjnej linii stacji obsługi klimatyzacji Konfort serii 700 wprowadziliśmy dwa nowe modele: Konfort 705 OFF ROAD do zastosowań w terenie oraz Konfort 707R przeznaczony wyłącznie do nowego czynnika 1234yf. Na jubileuszowych targach Inter Cars zaprezentowaliśmy nasz najnowszy produkt telematyczny Texa CARe, który jest pomostem między warsztatem a jego klientami, zapewniając ich maksymalne przywiązanie do warsztatu. Wśród premier jest też nowa postać naszego oprogramowania diagnostycznego IDC4E we wszystkich środowiskach.
Zdajemy sobie sprawę z powierzonej nam odpowiedzialności związanej z wyborem naszych urządzeń do warsztatu. W zamian staramy się zapewnić mechanikom coraz lepsze, bardziej innowacyjne i prostsze w obsłudze produkty. Oczywiście mamy już plany na rok 2016, które będą kontynuacją naszych starań rozpoczętych w ubiegłych latach. Skupimy się na takich potrzebach warsztatów, jak: wdrożenie nowego czynnika chłodniczego, promocje naszych stacji obsługi klimatyzacji Konfort, rozwój narzędzi i usług diagnostycznych, szczególnie intensyfikacja działań w ramach naszej infolinii technicznej Call Center. Chcemy nadal rozwijać ofertę szkoleń specjalistycznych, zwłaszcza dotyczących samochodów ciężarowych, maszyn rolniczych oraz motocykli.
Komentarze (0)