Nasze rozmowy

Nasze rozmowy

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Konferencja była bardzo potrzebnym spotkaniem ludzi naszego środowiska

Z Kazimierzem Zbylutem, Prezesem Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów, rozmawia Mirosław Giecewicz.

- Ile osób wzięło udział w kwietniowej konferencji? Czy były jakieś znane osobistości?
Organizowana po raz pierwszy przez Polską Izbę Stacji Kontroli Pojazdów i Transportowy Dozór Techniczny oraz Stowarzyszenie Techniki Motoryzacyjnej konferencja “Stacje Kontroli Pojazdów – 2005”, pod honorowym patronatem Ministra Infrastruktury, zgromadziła w zakopiańskim hotelu „Mercure Kasprowy” blisko 400 uczestników. Wśród gości honorowych, a zarazem prelegentów konferencji byli:
- prof. Ryszard Krystek – podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury,
- minister Seweryn Kaczmarek – Główny Inspektor Transportu Drogowego,
- Maciej Wroński – Dyrektor Departamentu Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury,
- Andrzej Bogdanowicz – Zastępca Dyrektora Departamentu Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury,
- Hans Fokker i Albert Top z Centrum Informacji i Technologii Pojazdów w Holandii,
- oraz wielu innych gości, uczestników wnoszących trwały wkład w życie tego sektora.

- Jakie tematy zostały poruszone podczas konferencji?
Tematyka konferencji zawarta została już w samym jej tytule ”Stacje Kontroli Pojazdów – 2005”. Dotyczyła wszystkiego co związane jest z działalnością stacji kontroli pojazdów, a więc wyposażenia stacji w urządzenia i przyrządy, wydawania poświadczeń zgodności przez Transportowy Dozór Techniczny, prawnych warunków działalności stacji i wielu innych zagadnień dotyczących tego sektora.

- Jakie wnioski nasuwają się po konferencji Stacje Kontroli Pojazdów 2005?
Konferencja “Stacje Kontroli Pojazdów 2005” jest dla organizatorów, a przede wszystkim Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów bardzo cennym doświadczeniem organizacyjnym i merytorycznym. Cennym tym bardziej, że Izba jest organizacją młodą, bo mamy zaledwie roczny okres działalności. Dlatego zdobyte doświadczenie pozwoli nam na jeszcze lepszą organizację kolejnej konferencji. Tegoroczna konferencja była także dowodem, że trzy firmy: Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów, Transportowy Dozór Techniczny i Stowarzyszenie Techniki Motoryzacyjnej, potrafiły doskonale ze sobą współpracować, tak pod względem organizacyjnym, jak i merytorycznym, oferując uczestnikom spotkania pełny przegląd wiedzy i informacji dotyczącej stacji kontroli pojazdów. Zdaniem Izby konferencja „Stacje Kontroli Pojazdów – 2005” była bardzo potrzebnym spotkaniem ludzi naszego środowiska, okazją do wymiany poglądów, doświadczeń i informacji, odbycia spotkań towarzyskich, a także chwilą wypoczynku w otoczeniu pięknych, polskich gór.

- Kiedy odbedzie się następna konferencja?
Myślę, że w kontekście zmieniających się przepisów prawa dotyczących naszego sektora, zmian, które są w trakcie konsultacji lub tych, które są dopiero planowane, warto będzie spotkać się znowu wiosną przyszłego roku.

- Obecnie w Polsce działa już kilka stowarzyszeń skupiających w swoich szeregach SKP. Co zyskują członkowie PISKP? Czym Wasza oferta różni się od konkurencyjnych?
Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów jest organizacją samorządu gospodarczego o charakterze ogólnopolskim. Posiadamy osobowość prawną i jesteśmy jedyną organizacją tego typu skupiającą stacje kontroli pojazdów z całej Polski. W związku z tym, że taki właśnie jest charakter naszej organizacji, jesteśmy także jedynym prawnym reprezentantem tego środowiska. Obok nas działa jeszcze kilka innych, bardziej formalnych czy nieformalnych organizacji, lecz z tych właśnie względów ich siła przebicia jest znacznie mniejsza. O pozycji naszej Izby decydują także jej osiągnięcia. To, że stacje kontroli pojazdów o rozszerzonym zakresie badań technicznych nadal mogą działać jest naszą skromną zasługą, choć przyczynili się do tego także inni rozsądni ludzie. Fakt, że jako partner społeczny reprezentujący środowisko stacji kontroli pojazdów uczestniczymy w konsultacjach dotyczących zmian przepisów prawa, że informujemy władze państwowe o niekorzystnych dla środowiska skutkach rozwiązań prawnych sprawia, że jesteśmy aktywnym i czynnym uczestnikiem życia gospodarczego w naszej dziedzinie.
Nasi członkowie otrzymują pakiet bieżących informacji i materiałów dotyczących działalności stacji, informacje i opinie prawne, projekty aktów prawnych, prawną obronę interesów, stałe doradztwo prawne i techniczno-organizacyjne, pomoc w indywidualnych sprawach, a przede wszystkim coraz bardziej przyjazne rozwiązania prawne, na które stale uczulamy decydujące o ich kształcie władze państwowe. Organizujemy szkolenia dla właścicieli i pracowników stacji, kursy zawodowe i doskonalące dla diagnostów w formie stacjonarnej i wyjazdowej. Wkrótce rozpoczniemy pierwszą edycję dwóch konkursów organizowanych wspólnie z innymi organizacjami i instytucjami. To tylko niektóre elementy naszej oferty. Już niedługo rozpoczniemy kolejny cykl spotkań z naszymi członkami w terenie.



Naszą ofertą staramy się zaspokoić w miarę wszystkie różnorodne oczekiwania naszych członków. Nie zamierzamy z nikim konkurować, ani prowadzić działań na pokaz. Działanie dla dobra i w interesie naszych członków jest naszą naczelną zasadą. Władze Izby pochodzą z wyboru i wywodzą się ze środowiska, które doskonale znają. To nam bardzo pomaga we właściwym formułowaniu naszej oferty. Na tym rynku wszystkie działające organizacje mogą znaleźć swoje miejsce i nie koniecznie ze sobą konkurować.

- Plany PISKP na przyszłość…
O naszych planach i zamierzeniach na przyszłość trudno jest powiedzieć w kilku zdaniach, bowiem zamierzeń i planów przed nami jest bardzo wiele. Będziemy o nich informować na bieżąco w kolejnych wydaniach “Nowoczesnego Warsztatu”. Powiem tylko ogólnie, że w chwili obecnej pracujemy nad zmianą ustawy “Prawo o ruchu drogowym” i kilkoma rozporządzeniami wykonawczymi do tej ustawy, a szczególnie rozporządzeniem dotyczącym wymagań w stosunku do SKP. Znalezienie dobrych i rozsądnych rozwiązań w kwestii przepisów prawnych jest na najbliższy okres naszym naczelnym zadaniem i na nim głównie skupiamy naszą uwagę. Mam nadzieję, że efekt naszych konsultacji będzie pozytywny, a jego skutkiem będą dobre rozwiązania dla całego środowiska stacji kontroli pojazdów.

Kazimierz Zbylut Prezes Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów

- Dziękuję za rozmowę.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony