Regeneracja

Regeneracja

ponad rok temu  16.02.2021, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Wpływ układu smarowania na pracę turbosprężarki

Większość awarii turbosprężarek związanych jest z problemami układu olejowego

Jakość oleju ma zasadniczy wpływ na żywotność turbosprężarki. Pozornie niewielka niewydolność układu smarowania prowadzi do katastrofalnych skutków. Co robić, aby uniknąć awarii? 

Jedną z najczęstszych przyczyn awarii turbosprężarki jest problem ze smarowaniem wynikający z:

  • niedostatecznej ilości oleju (brak smarowania),
  • kondycji/jakości oleju (zanieczyszczenie).

System ułożyskowania – działanie
Aby zrozumieć istotę problemu, należy uświadomić sobie, jak skomplikowana jest budowa turbosprężarki. System ułożyskowania skonstruowany jest w taki sposób, że tuleje umiejscowione są pomiędzy nieruchomą obudową rdzenia turbosprężarki oraz obracającym się z dużymi prędkościami wałkiem turbiny. Konstrukcja uniemożliwia jakąkolwiek styczność współpracujących ze sobą elementów w całym zakresie pracy turbosprężarki. Oprócz smarowania i chłodzenia powstały film olejowy ma również za zadanie zapewnić stabilność pracy wałka i koła turbiny przy jednoczesnym zachowaniu krytycznych tolerancji luzów rzędu kilku mikronów.

Wpływ zanieczyszczeń na turbosprężarkę
Jakość oleju decyduje o prawidłowej pracy i żywotności turbosprężarki. Istnieje wiele rodzajów zanieczyszczeń, które mogą być przenoszone wraz z olejem silnikowym do jej wnętrza i w konsekwencji powodować uszkodzenie. Najczęściej spotykane są drobne cząstki, zwykle zwęglony olej powstały podczas spalania. Jeśli stężenie tych cząstek jest zbyt duże, oddziałują one jak ścierniwo, stopniowo erodując i polerując powierzchnie łożyska i wałka. W konsekwencji następuje zwiększenie luzu pomiędzy wspomnianymi elementami i zamykanie otworów smarujących łożysk aż do momentu, gdy film olejowy nie będzie w stanie kontrolować ruchu wałka turbiny. Jeśli już dojdzie do styku pomiędzy wałkiem, łożyskiem i obudową rdzenia, w krótkim czasie następuje ocieranie bocznych krawędzi łopatek kół kompresji i turbiny o obudowy, przegięcie wałka i ostatecznie jego pęknięcie.

Drobne fragmenty kół mogą przedostać się do intercoolera lub/i układu wydechowego, powodując dalsze uszkodzenia. W przypadku większych zanieczyszczeń w oleju, np. fragmentów zużytych elementów silnika, jeśli nie zostaną wychwycone przez filtr oleju, spowodują głębokie rysy na powierzchniach elementów roboczych i w finale doprowadzą do zniszczenia turbosprężarki.

Jaki olej?
Bardzo ważne jest stosowanie właściwego, zgodnego z zaleceniami producentów pojazdów oleju silnikowego i uzupełnianie go do odpowiedniego poziomu. Olej, który nie spełnia specyfikacji producenta, o innej klasie lepkości, wreszcie zawierający dodatki może również doprowadzić do uszkodzenia turbosprężarki.

Główne przyczyny awarii:

  • zbyt niski poziom oleju w silniku (turbosprężarka nie jest wystarczająco smarowana i chłodzona),
  • stosowanie oleju niskiej jakości, nieodpornego na wysokie temperatury,
  • blokada, najczęściej przez karbonizację, przewodu doprowadzającego olej i kanałów olejowych wewnątrz turbosprężarki (blokada przepływu oleju),
  • gwałtowne wyłączanie silnika,
  • niska wydajność pompy olejowej,
  • zużyty, zablokowany lub słabej jakości filtr oleju,
  • rozcieńczenie oleju paliwem wskutek częstej regeneracji filtra cząstek stałych (jazda na krótkich odcinkach),
  • wydłużone okresy między przeglądami,
  • silnik niewystarczająco dokładnie wyczyszczony po remoncie kapitalnym,
  • rozcieńczenie oleju wodą z powodu wycieku spod uszczelki głowicy,
  • zła kondycja silnika (zużycie elementów silnika, metalowe opiłki mogą przedostać się do obiegu oleju),
  • nieprawidłowe spalanie.

Zasady eksploatacji
Aby zapobiec uszkodzeniu turbosprężarki, zaleca się przestrzeganie żelaznych zasad:

  • należy stosować dobrej jakości olej silnikowy i filtr oleju, zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu,
  • należy przestrzegać zalecanych odstępów między przeglądami,
  • przewody zasilające i spływowe oleju powinny być wymienione na nowe,
  • zawsze należy stosować nowe uszczelki olejowe,
  • silnik powinien być schłodzony po jeździe z dużą prędkością i rozgrzany przed osiągnięciem wysokiej prędkości,
  • po poważnej awarii turbosprężarki (wytarcie elementów) należy oczyścić układ olejowy wraz z miską olejową,
  • należy unikać jazdy wyłącznie na krótkich dystansach.

Większość awarii turbosprężarek związanych jest z problemami układu olejowego. Odpowiednio traktowana turbosprężarka powinna bezawaryjnie działać tak długo, jak długo pracuje silnik, dlatego tak ważne jest przestrzeganie zasad prawidłowej obsługi silnika turbodoładowanego.

Komentarze (1)

dodaj komentarz
  • ~ Pavveł 1 ponad rok temu Olej 0W20 C5 wymieniany co 30 tyś km i jazda. Filtr powietrza co 60 tyś. Niedługo okresową wymianę turbosprężarki też umieszczą na liście przeglądowej. Co 90 tyś km nowa i po sprawie.
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
do góry strony