Regeneracja

Regeneracja

ponad rok temu  13.06.2018, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Wymiana świec zapłonowych w youngtimerze

Komplet świec zapłonowych wymontowanych z silnika w dobrym stanie technicznym. Na izolatorach elektrod środkowych widoczny lekki nalot o zabarwieniu kawowym. Lewa świeca z efektem koronowym na izolatorze zewnętrznym. Efekt koronowy nie ma istotnego wpływu

Każda nieprawidłowość w procesie spalania lub nierównomierność pracy silnika powinna skierować naszą uwagę na świece zapłonowe. Niesprawność świecy zapłonowej niekoniecznie musi powodować stałe wyłączenie z pracy tego cylindra, w którym jest ona zamontowana.

Najcięższe warunki pracy świecy zapłonowej, które występują podczas rozruchu i nadmiernego nagrzania silnika, mogą sprawić, że wadliwa świeca zapłonowa tylko wówczas ujawni swoją niesprawność. Przeciętny użytkownik samochodu może w ogóle nie zauważyć takiego defektu lub nie będzie potrafił określić, co z silnikiem jest nie w porządku. Może uskarżać się na wibracje w fazie rozgrzewania silnika lub okresowy brak mocy. Dla nas jest to sygnał, że być może winna jest świeca. Diagnoza taka zyskuje wyższe prawdopodobieństwo, jeżeli nie wykryliśmy usterki w silniku i w układzie zasilania.
Radykalnym rozwiązaniem problemu będzie wymiana kompletu świec zapłonowych i jeżeli nawet wpis w książce serwisowej informuje nas o tym, że taka miała miejsce całkiem niedawno, to warto ją wykonać choćby na próbę, aby przekonać się, czy przypadkiem nie przyniesie poprawy.
Sprawna świeca zapłonowa jest bardzo ważna dla prawidłowej pracy silnika w samochodach zabytkowych i klasycznych, gdyż napięcie zapłonu, generowane w układzie zapłonowym, jest tu zazwyczaj niższe niż we współczesnych konstrukcjach. Niższe napięcie na elektrodach świecy zapłonowej sprawia, że dużo częściej nie dochodzi do prawidłowego zapłonu mieszanki w wypadku zbyt dużej przerwy na elektrodach, w wypadku zużycia elektrod lub wtedy, gdy izolator elektrody środkowej pokryty jest nagarem lub jest uszkodzony.
Niestety, świece zapłonowe zużywają się nie tylko w toku eksploatacji, niekiedy ulegają rozmaitym uszkodzeniom. Mogą wystąpić w nich wady fabryczne lub uszkodzenia powstałe w fazie montażu. Spadek rezystancji izolatora wewnętrznego lub zewnętrznego, pęknięcie izolatora, zaolejenie lub zanieczyszczenie nagarem, częściowe nadtopienie elektrod – to typowe niedomagania świec zapłonowych. Uszkodzona świeca może zupełnie normalnie pracować w rozgrzanym silniku, a w warunkach utrudnionych ujawni swoją niesprawność. Czynniki takie, jak podwyższona wilgotność powietrza, niska temperatura otoczenia, bogata mieszanka paliwowo-powietrzna, wysokie obciążenia termiczne, wpływają na pogorszenie warunków pracy świec zapłonowych. Większość z nich występuje zimą, warto więc właśnie teraz zwrócić szczególną uwagę na stan świec.
Często zapominamy, że za prawidłowy zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej w komorze spalania nadal odpowiedzialna jest świeca zapłonowa, zasadnicze cechy konstrukcji której nie zmieniły się od wielu lat. Świeca zapłonowa była kiedyś jednym z bardziej skomplikowanych elementów silnika spalinowego, a obecnie jej konstrukcja wydaje się niezmiernie prosta. Mimo tego jej funkcja jest nadal kluczowa. Bez sprawnej świecy zapłonowej nowoczesny silnik nie zadziała bądź będzie pracował wadliwie, dlatego podczas okresowych przeglądów, napraw i remontów należy poświęcić czas na jej wnikliwe sprawdzenie, czyszczenie lub wymianę.
Przy okazji warto zwrócić uwagę na gwint i powierzchnię uszczelnienia świecy zapłonowej w głowicy silnika. Samochody zabytkowe często mają zużyte gwinty lub powierzchnie uszczelnienia. Zazwyczaj naprawa gwintu świecy w głowicy jest możliwa. Wykonujemy ją najczęściej przez rozwiercenie i nagwintowanie otworu na świecę, a następnie wkręcenie w przygotowany otwór tulei naprawczej z gwintem zewnętrznym i wewnętrznym. Gwint wewnętrzny tulei ma wymiar gwintu świecy. Aby nie doszło do przypadkowego wykręcenia tulei podczas pracy silnika lub podczas demontażu świecy zapłonowej, tuleja po zamontowaniu w głowicy musi zostać rozwalcowana z obu stron lub spęczona i ponownie przegwintowana. Po naprawie gwintu powinno się skontrolować szczelność głowicy. Niestety nie zawsze jest miejsce na rozwiercenie i przegwintowanie otworu, czasem gniazda zaworowe osadzone są zbyt blisko niego.

Rafał Dmowski

GALERIA ZDJĘĆ

Świeca z elektrodami pokrytymi grubą warstwą nagaru. Świadczy to o zużyciu silnika lub stosowaniu niskiej jakości oleju i paliwa
Świeca z elektrodami pokrytymi grubą warstwą nagaru. Świadczy to o zużyciu silnika lub stosowaniu niskiej jakości oleju i paliwa
Świeca zapłonowa z platynowym rdzeniem charakteryzuje się bardzo niską rezystancją wewnętrzną
Tania świeca z elektrodą miedzianą szybko się zużywa, ale jeśli jest nowa, pracuje prawidłowo
Głowica z gwintem świecy naprawionym za pomocą tulei gwintowanej. Widoczne rozwalcowanie i zapunktowanie tulei, zapobiegające przypadkowemu wykręceniu
Głowica z gwintem świecy naprawionym za pomocą tulei gwintowanej. Widoczne rozwalcowanie i zapunktowanie tulei, zapobiegające przypadkowemu wykręceniu
Gwint świecy zapłonowej naprawiony gwintowaną tuleją. Kołnierz widoczny od strony zewnętrznej zapobiega przypadkowemu głębszemu wkręceniu się tulei
Świeca zapłonowa wkręcona w tuleję naprawczą. Po naprawie trzeba dobrać świecę o takiej długości gwintu, aby elektrody znajdowały się ponad krawędzią otworu na świecę

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony