AURES Holdings sprzedał w 2023 roku prawie 100 000 samochodów – najwięcej od 31 lat obecności na rynku. To nowoczesne technologie, cyfryzacja, wykorzystanie sztucznej inteligencji i ugruntowanie pozycji na rynku stanowią o sukcesie biznesowym firmy.
AURES Holdings, operator sieci salonów samochodowych AAA AUTO, Mototechna, Auto Diskont i Driverama, osiągnął w zeszłym roku najlepszy wynik sprzedaży w swojej historii, sprzedając łącznie 98 134 samochody. Grupa zanotowała też najwyższą w swojej historii miesięczną sprzedaż w ciągu dziesięciu miesięcy ubiegłego roku. W sierpniu klienci odebrali najwięcej samochodów w historii - prawie dziewięć tysięcy. W Czechach Grupa po raz pierwszy sprzedała ponad pięćdziesiąt tysięcy samochodów. Rekordy padły także w Słowacji i w Polsce.
Firma swój sukces upatruje głównie w związku z zastosowaniem nowoczesnych technologii, cyfryzacji przedsiębiorstwa i umocnienia swojej pozycji na rynku jako największego sprzedawcy w Europie Środkowo-Wschodniej.
- Rekordowe wolumeny sprzedaży to w dużej mierze zasługa naszych wcześniejszych decyzji o inwestowaniu w nowoczesne technologie. Zwłaszcza jeśli chodzi o integrację z naszymi narzędziami do automatyzacji biznesu opartymi na samouczeniu się maszyn i sztucznej inteligencji. Z powodzeniem wykorzystaliśmy już generatywną sztuczną inteligencję, która jest ogólnie dostępna dopiero od roku, w dwóch obszarach: w marketingu oraz we wzmacnianiu efektywności działania naszego Centrum Obsługi Klienta - powiedziała Karolína Topolová, dyrektor generalna i prezes zarządu AURES Holdings.
W ten sposób firma uzyskuje zwrot z długoterminowych inwestycji w technologię i automatyzację, których realizację rozpoczęła ponad dziesięć lat temu.
Firma utworzyła centrum doskonalenia Resulmatic do pracy z aplikacjami danych, które stały się kluczowym czynnikiem jej biznesowego sukcesu. „Resulmatic zajmuje się rozwojem, eksperymentowaniem i wdrażaniem najnowocześniejszych technologii sztucznej inteligencji i inteligencji biznesowej.
- Wszystkie nasze marki we wszystkich krajach, w których działamy, korzystają z pracy Resulmatic, a także oferujemy swoje usługi podmiotom trzecim. Jesteśmy gotowi kontynuować inwestycje w tę spółkę także w tym roku. Wierzymy, że technologia i maksymalne wykorzystanie dostępnych danych, zadecydują o sukcesie w nadchodzących latach. Naszym celem jest także dalsze rozszerzanie wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji, abyśmy utrzymali wiodącą pozycję w tej dziedzinie i skutecznie radzili sobie z trendami rynkowymi oraz konkurencją - kontynuuje Karolina Topolová.
Klienci biznesowi i korporacyjni
Klienci biznesowi i korporacyjni mają coraz większy udział w sprzedaży samochodów.
- W grudniu sprzedaliśmy 18% samochodów przedsiębiorcom, osobom prowadzącym działalność na własny rachunek i firmom. W 2024 roku będzie to jeden z segmentów wzrostu, który będziemy wspierać. Mamy rozwiązania dla przedsiębiorców, którzy na co dzień mierzą się z różnymi wyzwaniami. W Czechach mamy jedną z największych ofert pojazdów użytkowych, luksusowych i samochodów z odliczeniem podatku VAT - dodaje Karolina Topolová.
Najlepiej sprzedającą się marką w czeskiej sieci salonów samochodowych AAA AUTO jest Škoda z 28% udziałem, który w 2023 roku poprawił się rok do roku dzięki popularności poszczególnych modeli marki. Dwa lata z rzędu pierwsze trzy miejsca najlepiej sprzedających się samochodów należą do Škody, a konkretnie do modeli Octavia (10%), Fabia (7%) i Superb (3,2%). W ubiegłorocznym rankingu dziesięciu najlepiej sprzedających się samochodów, dodatkowe pięć miejsc przypadło samochodom Skody. Na czwartym i piątym miejscu plasuje się Volkswagen z modelami Passat i Golf. Czesi od dawna preferują samochody tego koncernu, które postrzegają jako niezawodne. Również na Słowacji Škoda przoduje dzięki modelom Octavia i Fabia. Z kolei w Polsce na czele rankingu znajduje się tradycyjnie Opel z modelem Astra, ale zaraz za nim znalazła się Škoda z modelem Octavia.
Podobnie jak rok wcześniej, w ubiegłym roku najczęściej sprzedawanym typem samochodów były hatchbacki (27,5%), a na drugim miejscu uplasowały się kombi (27,2%). SUV-y od trzech lat zajmują w Czechach trzecie miejsce (22,6%). Podobnie jest w przypadku Słowacji, gdzie ranking popularnych nadwozi jest w tej samej kolejności – hatchback (32,3%), kombi (23,6%) i SUV (22%). Natomiast w Polsce, pierwsze miejsce zajęły hatchbacki (37,6%), a kolejne SUV-y (23,1%) i popularne od lat kombi (18,1%).
Benzynowe coraz popularniejsze
Ponad połowa klientów grupy AURES Holdings preferowała w ubiegłym roku samochody benzynowe. W ujęciu rok do roku udział ten nieznacznie spadł, co było spowodowane skłonnością do paliw alternatywnych.
Obecnie klienci mają coraz większe wymagania wobec wyposażenia aut, dlatego w zeszłym roku 29,3% Czechów, 27,1% Słowaków i 20,5% Polaków kupujących w AAA AUTO oraz Mototechna, wybrało w swoich samochodach automatyczną skrzynię biegów. Z kolei, zainteresowanie pojazdami z napędem na cztery koła nieznacznie spadło rok do roku. W Czechach wersję 4x4 kupiło 16,7% klientów, w Słowacji 14,6% i w Polsce 8,6%. Mężczyźni stanowili 70% kupujących we wszystkich krajach, w których działa AURES Holdings. Najpopularniejsze kolory samochodów używanych wśród Czechów i Słowaków to srebrno-szary, biało-czarny, a wśród Polaków czarny, srebrzysto-szary i biały.
Fot. AAA AUTO
Komentarze (0)