Lakiernictwo i blacharstwo

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 6 minut

125 lat firmy Spies Hecker
Sukces zawsze ma historię

Firma Spies Hecker tworzy historię branży lakierniczej już od 125 lat. Dzięki innowacyjnym produktom do naprawy samochodów osobowych i pojazdów użytkowych jest aktualnie jednym z czołowych dostawców w tej dziedzinie. Firma może poszczycić się długą tradycją pionierstwa w zakresie najważniejszych osiągnięć w branży lakierniczej w każdej epoce. Od lakieru do powozów w roku 1882, po lakiery do nowoczesnych pojazdów, firma Spies Hecker przebyła długą drogę. Warto więc przedstawić jej historię w pigułce.


1882. Wynalazcy i przedsiębiorcy, tacy jak Daimler czy Siemens, byli opoką dla przedsiębiorstw, które jeszcze dziś mają światową sławę. Wśród nich był również Adolf Friedrich Hecker, młody biznesmen, który z wizjonerską siłą zbudował swoją fabrykę lakierów w Kolonii. Właściwych partnerów znalazł w Londynie. Bracia Adolf i Hermann Spies posiadali odpowiednie środki finansowe i najważniejsze surowce. Równocześnie w Kolonii i Londynie założono przedsiębiorstwo “Anglo Continental Varnish Company” z dopiskiem “Spies, Hecker & Co.”




1892. Dzięki telefonowi i telegrafowi ludzie zbliżyli się do siebie. Jedno z największych marzeń ludzkości spełniło się – chęć latania, nawet jeśli to było tylko latające cygaro hrabiego Zeppelina. W tym czasie powozy i samochody lakierowano pędzlem i pędzlem nanoszono również napisy. W Kolonii młode przedsiębiorstwo zaczęło produkcję gotowych farb, podczas gdy wcześniej w przeważającej mierze produkowano lakier bezbarwny. Wysokiej jakości produkty lakiernicze występowały na rynku pod nazwą PERMANENT.

1902. Wyżej, szybciej, dalej – szczególnie w przypadku samochodów. Ustanowiono nowe rekordy prędkości, wiele dotąd nieznanych zakątków zostało odkrytych. Wzrost produkcji samochodów nie pozostał również bez znaczenia dla przemysłu lakierniczego. Po śmierci założyciela przedsiębiorstwa, Adolfa Friedricha Heckera, jego synowie Fritz i Paul Hecker przejęli prowadzenie interesów. 1 stycznia 1912 r. firma przekształciła się w spółkę Spies, Hecker & Co. Sp. z o.o.

1912. To było burzliwe dziesięciolecie. Dzięki produkcji taśmowej samochód był teraz dostępny szerszym kręgom społeczeństwa. Zarówno przemysł motoryzacyjny, jak i lakierniczy stawiały na szybkość. Odpowiedzią na racjonalną produkcję pojazdów są lakiery nitrocelulozowe szybko schnące. Już na początku lat 20. Spies Hecker przestawił część swojej produkcji na lakiery nitrocelulozowe - PERMALOID. Z wybuchem I wojny światowej firma odczuła duże straty w interesach, lecz dzięki energii i mądremu gospodarowaniu surowcami udawało się dalej prowadzić przedsiębiorstwo.




1922. “Złote lata” 20.: eleganckie karoserie o opływowych kształtach, długie maski i wywinięte błotniki. Przemysł lakierniczy został zrewolucjonizowany przez lakiery nitrocelulozowe i technikę natrysku powietrznego. Nowe techniki napływały z Ameryki do Europy. Początek kryzysu światowej gospodarki na giełdzie nowojorskiej zakończył szczęśliwy czas “złotych lat” 20. Rozpoczęły się lata inflacji, bezrobocia i upadku przedsiębiorstw. W 1929 r. Paul Adolf Hecker przejął interesy i prowadził przedsiębiorstwo w ciężkich czasach wraz z osobami trzeciego już pokolenia rodziny.

1932. Nowy obrót spraw: wynaleziono telewizor, zbudowano pierwszy mikroskop elektronowy. W laboratoriach szukano nowych technologii produkcji lakieru. Spies Hecker miał ogromny wkład w promowanie lakieru z żywic sztucznych i lakieru piecowego. Błyszczące lakiery Nitrokombi o nazwie PERMALOID nie wymagały już dodatkowego polerowania. Pierwszy odcień koloru metallic został zaprezentowany na wystawie światowej. W roku 1932, na 50 rocznicę powstania przedsiębiorstwa, Spies Hecker wydał markę jubileuszową - “Koronę Renu”. Była to biała japońska emalia przeznaczona do malowania pojazdów wewnątrz i na zewnątrz. Skala produkcji znacznie się rozszerzyła, aż do momentu wybuchu II wojny światowej.





1942. Pod koniec wojny firma była zniszczona w 80 proc., tylko 10 pracowników pozostawało w Kolonii, podczas gdy małe grupki rozsiane były po całych Niemczech. Jednak już od 1948 r. sprawy miały się coraz lepiej. Powstał nowy zmodernizowany budynek firmy i rozwinięto innowacyjne technologie. Wkrótce nowa marka PERMANAL, schnący na powietrzu lakier alkidowy, stała się numerem 1 w lakiernictwie. Wraz z cudem gospodarczym rozwinęło się również przedsiębiorstwo Spies Hecker.

1952. Teraz dopiero gospodarka zaczęła się rozwijać na dobre. Wszędzie budowano, inwestowano, konsumowano. Wraz z rozwojem przemysłu motoryzacyjnego rozwinął się też przemysł lakierniczy - Spies Hecker również. Zbudowano halę z kabiną natryskową do lakierowania automatycznego wg najnowocześniejszych naukowych odkryć. Asortyment obejmował wytworzenie takich lakierów i kolorów, które nadawałyby się do każdego zastosowania i na wielorakiej bazie surowców. Spies Hecker zaczął systematycznie opanowywać rynki zagraniczne. Najpierw od głównych przedstawicielstw w Holandii i Danii, a później w Grecji, Włoszech i Francji.




1962. Swingujące lata 60. – spódniczka mini zrobiła furorę, grupa The Beatles tworzy historię muzyki. W 1969 r. pierwszy człowiek wylądował na Księżycu. Wraz ze wzrostem liczby samochodów wzrosła liczba wypadków, a co za tym idzie napraw lakierniczych. Aby zapewnić szybszy proces wysychania, wynaleziono tzw. lakier 80 stopni. I w tenże sposób przedsiębiorstwo pod kierownictwem Adolfa Heckera II i Fritza Heckera juniora wprowadziło nowy trend – “system klocków” obejmujący lakier podstawowy + utwardzacz.

1972. Komputer zaczął swój zwycięski pochód. Walkman Sony był ogromnym osiągnięciem – dokładnie jak nowy Golf, który zastąpił popularnego VW-garbusa. Wprowadzenie technologii 2K było również rewolucją w branży lakiernictwa. Od połowy lat 70. na znaczeniu coraz bardziej zyskiwały lakiery 2K na bazie akrylu oraz lakiery nawierzchniowe (PERMACRON). Rozwój przedsiębiorstwa w kraju i zagranicą wymagał silnego partnera w przemyśle chemicznym, tak więc w 1974 roku Spies Hecker przyłączył się do Hoechst AG. Rolf Hecker, ostatni założyciel firmy, opuścił przedsiębiorstwo w 1982 roku.

1982. Najważniejszą teraz jest różnorodność kolorów. Najbardziej pożądanymi kolorami w branży lakierniczej są kolory o odcieniu metalicznym i perłowym. Spies Hecker systematycznie ulepszał swoją dokumentację kolorystyczną – wraz ze spisem wszystkich kolorów, który zawierał ich 9500. Była to tak ogromna liczba kolorów, że sensownym było stworzenie systemu mieszającego kolory. Za pomocą systemu mieszającego PERMACOLOR lakiernicy mogli założyć swoją własną “fabrykę lakierów”.

1992. Cykl innowacji staje się coraz krótszy. Wzrost świadomości ochrony środowiska i surowsze przepisy nabierają coraz większego znaczenia. Spies Hecker rozwija coraz więcej produktów o małej zawartości rozpuszczalników. Aby wyjść naprzeciw wzrastającym wymogom na rynkach światowych, Spies Hecker staje się w roku 1999 członkiem koncernu DuPont. Dla ponad 160 tysięcy klientów w 55 krajach opracowywane są wciąż nowe produkty i rozwijany jest serwis.




2002. Wiele się zmieniło od “Anglo Continental Varnish Company” w 1882 roku do międzynarodowego koncernu, jakim Spies Hecker jest obecnie. Jedno pozostało niezmienne przez te wszystkie dziesięciolecia: partnerski stosunek firmy do klienta, jej wysokiej jakości produkty do lakierowania samochodów osobowych, ciężarowych i dla przemysłu, a wszystko to poparte doświadczeniem ponad 120 lat.

2007. Kolejny jubileusz, 125-lecie, to powstanie nowej siedziby firmy w Kolonii. Poza tym postęp w zakresie kolorów – do dyspozycji jest aż 46 tys. kolorów OEM, gdy niespełna dziesięć lat temu można było wybierać spośród 33 tys. kolorów OEM. Następuje też postęp w zakresie schnięcia kolorów. Dzięki technologii UV niewielkie powierzchnie schną w ciągu kilku sekund.

Pionierzy innowacyjnych trendów
Przedsiębiorcy obdarzeni pasją i wizjonerską siłą niejednokrotnie okazywali się pionierami innowacyjnych trendów. Doskonałym przykładem jest tu historia firmy Spies Hecker GmbH. Zarówno dawniej, jak i obecnie, wysokiej klasy lakiery oraz ścisła współpraca z klientami i lakiernikami stanowi centralny element naszej filozofii, będącej fundamentem sukcesów naszej firmy. W centrum naszych zainteresowań niezmiennie pozostaje warsztat lakierniczy. Dlatego też opracowujemy praktyczne rozwiązania systemowe ułatwiające stosowanie naszych produktów. Osiągnięcia te są owocem doświadczeń 125 lat nieustannego postępu technologicznego – to solidna podstawa pozwalająca nam na wspólne podjęcie wyzwań przyszłości.
Thomas Melzer Brand Manager International Spies Hecker
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony