Ogumienie

ponad rok temu  05.07.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

125 lat marki Dunlop

Lato roku 1888. Jack, syn Johna Boyda Dunlopa, jeździ na rowerku. Twarde koła trójkołowca sprawiają, że jazda po brukowanej ulicy nie należy do najprzyjemniejszych. Pomysłowy ojciec z kawałka płótna, gumy i smoczka z butelki do karmienia niemowląt konstruuje pierwszą na świecie oponę z dętką.

John Boyd Dunlop zapewne nie przypuszczał, że jego wynalazek – opona pneumatyczna – stanie się kamieniem milowym światowej motoryzacji.

Od wynalezienia pierwszej opony mija 125 lat. Dziś Dunlop, marka należąca do The Goodyear Tire & Rubber Company, jest jednym z wiodących producentów opon klasy high i ultra high performance, z imponującą historią sukcesów i rekordów w sportach motorowych. Przy udziale Dunlopa odbyło się wiele przełomów w historii motoryzacji.

Kalendarium odkryć Dunlopa

- 1906 r. – Dunlop wprowadza swoją pierwszą oponę bieżnikowaną, z bieżnikiem wyrzeźbionym w gumie. W ten sposób wyeliminowano potrzebę stosowania pasów z kolcami czy pasów skórzanych mocowanych wcześniej do opony w celu zwiększania jej przyczepności.

- 1922 r. – Dunlop wprowadza pierwszą stalową drutówkę opony z kordem tekstylnym. Dzięki temu okres eksploatacji opony potroił się, a nowy wynalazek stał się standardem w branży oponiarskiej.

- lata 20. XX w. – Dunlop angażuje się w bicie rekordu prędkości podczas jazdy po lądzie. Henry Segrave jako pierwszy osiągnął prędkość 320 km/h, dostarczając Dunlopowi cennych danych do produkcji przyszłych generacji opon wyścigowych i szosowych.

- 1948 r. - Dunlop wprowadza oponę z warstwą samouszczelniającą się z tworzywa sztucznego po wewnętrznej stronie korpusu opony, zapobiegając utracie powietrza w razie przedziurawienia ogumienia. Tak powstała prekursorka standardowej opony bezdętkowej.

- lata 50. XX w. – Dunlop eksperymentuje z tarczami hamulcowymi. Zaprojektowane przez Dunlopa hamulce zamontowano w samochodzie Jaguar podczas wyścigu na torze Le Mans.

- 1962 r. – dział techniczny Dunlopa odkrył zjawisko aquaplaningu. Stało się to na nowym torze do testów na terenie fabryki Fort Dunlop w Wielkiej Brytanii, kiedy technicy Dunlopa próbowali przeanalizować zjawisko dużej utraty przyczepności opon przy wzroście prędkości na mokrej nawierzchni.

- lata 70. XX w. – Dunlop tworzy pionierską konstrukcję opony RunOnFlat, która pozwala na jazdę przez pewien czas z przebitą oponą, nawet po znacznej utracie w niej powietrza. Opona Denovo Dunlopa była zakładana na specjalne koło, wyposażone w mechanizm nadmuchiwania i uszczelniania przebitej opony. Konstrukcja była bardzo skomplikowana i dlatego opona ta nie odniosła spektakularnego sukcesu rynkowego, mimo że wybrana została na pierwsze wyposażenie do modelu Mini 1275GT.

- lata 80. XX w. – świat sportów motorowych zostaje zainspirowany rozwiązaniami stosowanymi w branży oponiarskiej przy produkcji opon szosowych, czyli oponami radialnymi. Dunlop przyczynił się do sukcesu wyścigów Le Mans dzięki konstrukcjom opon radialnych zrealizowanym dla Jaguara i Porsche – odnosząc w efekcie rekordowe 34. zwycięstwo na torze Sarthe na początku lat 90.

- 1999 r. – Dunlop wprowadza „Warnair”, pierwszy system wykrywania utraty ciśnienia w kole poprzez czujniki wbudowane w oponę.

- 2008 r. – Kevlar EE, jedno z najbardziej rewolucyjnych sztucznych włókien na świecie, wykorzystane w konstrukcji najnowszej opony Dunlop SP Sport Maxx TT.

- 2012 r. – w pierwszym dniu dobrowolnego oznaczania opon zgodnie z nowymi europejskimi przepisami Dunlop przedstawia pierwszą koncepcyjną oponę z najwyższej kategorii AA.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony