Inne

ponad rok temu  04.02.2011, ~ Administrator - ,   Czas czytania 11 minut

Strona 1 z 3

Firma Bosch ma obecnie ponad 300 spółek zależnych i regionalnyc
w ponad 60 krajach świata i zatrudnia ponad 280 000 pracowników. Międzynarodowa sieć spółek i partnerów handlowych w ok. 150 krajach jest gwarancją dostępności produktów i usług firmy Bosch na ważnych rynkach wzrostowych.

[img_full]8243|10093[/img_full]

1905 r. – majstrzy firmy Bosch. Fot. Bosch.


Solidna baza na przyszłość
Około 3 800 zgłoszeń patentowych i ponad 3,5 mld euro inwestycji rocznie na badania i rozwój (4 mld euro w 2010 roku), pozwoli Grupie Bosch także w przyszłości kontynuować kurs innowatora i stworzy warunki dla dalszego wzrostu przedsiębiorstwa. Kierując się swoim mottem strategicznym – „Technologia bliżej nas “ – Bosch oferuje produkty i usługi w ramach trzech działów przedsiębiorstwa: Techniki Motoryzacyjnej, Techniki Przemysłowej oraz Dóbr Użytkowych i Technicznego Wyposażenia Budynków.
Bosch należy dziś do wiodących na świecie producentów systemów wtrysku paliwa do silników benzynowych i Diesla oraz systemów bezpieczeństwa pojazdów, takich jak ABS czy ESP®. Jest ponadto jednym z najbardziej znaczących dostawców elektronarzędzi, techniki grzewczej, sprzętu AGD oraz systemów zabezpieczeń. Dział przedsiębiorstwa Bosch Technika Przemysłowa to uznany na świecie specjalista w dziedzinie technologii napędów i sterowań, np. przekładni do elektrowni wiatrowych. Do tego działu należą także działy branżowe Technika Opakowaniowa i Solar Energy.

[img_full]8243|10094[/img_full]

1907 r. – dyrektorzy firmy Bosch podczas jazdy próbnej. Gustav Klein, Gottlob Honold, Ernst Ulmer i Arnold Zähringer (od lewej do prawej). Fot. Bosch.


Przełomowy produkt – zapłon elektromagnetyczny firmy Bosch dla pojazdów
Ogromny potencjał innowacyjności oraz wysoka jakość produktów Bosch do dziś pozostają kluczem do sukcesu przedsiębiorstwa. Dzięki tym dwóm cechom produktów i usług już pod koniec XIX wieku założycielowi firmy, Robertowi Boschowi, udało się zdobyć międzynarodowe rynki. Pierwszy warsztat w Stuttgarcie stał się zalążkiem błyskawicznego rozwoju firmy, także na arenie międzynarodowej. Skonstruowanie w roku 1897 niskonapięciowego zapłonu elektromagnetycznego do silników w pojazdach mechanicznych rozpoczyna długą listę innowacyjnych rozwiązań firmy Bosch. Udoskonalony zapłon w wersji wysokonapięciowej ze świecą zapłonową, wprowadzony na rynek w 1902 roku, okazał się przełomem komercyjnym i początkiem międzynarodowej kariery firmy Bosch, jako producenta części i akcesoriów samochodowych.

[img_full]8243|10100[/img_full]

Robert Bosch, zdjęcie z 1886 roku. Fot. Bosch.


Innowacyjność i wysoka jakość oferowanych produktów – sposobem na osiągnięcie statusu lidera rynku
Od samego początku Bosch brał udział w rozwoju motoryzacji i przyczynił się do tego, że w XX wieku samochody stały się środkiem masowego transportu. Paleta produktów dedykowanych samochodom była stopniowo rozszerzana. W 1913 roku wprowadzono na rynek tzw. Światła Bosch, czyli system oświetlenia pojazdu z własnym zasilaniem przy pomocy prądnicy i akumulatora. Potem pojawiły się kolejne innowacje, np. elektryczny rozrusznik, klakson, wycieraczki, hamulec i kierunkowskaz. Produkty te przyczyniły się do poprawy komfortu i bezpieczeństwa użytkowania pojazdów. Powstanie pierwszych serwisów Bosch (1921), rozbudowa sieci placówek handlowych oraz przedstawicielstw zagranicznych, pomogły stworzyć kompleksową ofertę napraw dla klientów, a przy okazji bazę placówek sprzedających produkty Bosch o zasięgu międzynarodowym. W roku 1927 Bosch wprowadził do produkcji seryjnej pompę wtryskową do Diesla dla pojazdów ciężarowych. Była to przełomowa technologia wtrysku, którą w 1936 roku zaczęto stosować także w pierwszych samochodach osobowych z silnikami Diesla. System wtrysku benzyny, który Bosch wprowadził w 1951 roku, najpierw w silniku dwusuwowym małego samochodu Gutbrod Superior, stał się kamieniem węgielnym rozwoju nowoczesnych silników benzynowych dla samochodów osobowych, które wyróżniały się wyższą mocą, mniejszym zużyciem paliwa i niższą emisją spalin. Trzy lata później na rynku zadebiutował system wtrysku benzyny dla silników czterosuwowych – po raz pierwszy zamontowano go w modelu Mercedes-Benz 300 SL ze skrzydłowymi drzwiami.

[img_full]8243|10095[/img_full]

1921 r. – od pierwszego serwisu Bosch w Hamburgu firma rozpoczęła tworzenie sieci obsługi klientów. Zaczęły powstawać nowe serwisy Bosch. Fot. Bosch.


Również w segmencie elektrycznego wyposażenia pojazdów przedsiębiorstwo stale rozbudowywało swoją ofertę. Od drugiej połowy XX wieku upowszechniły się półprzewodniki, które stały się decydującym elementem nowych systemów elektronicznych w pojazdach – od sterowników silników aż po systemy wspomagające. Elementy elektroniczne z produkcji własnej zostały zastosowane w regulatorach prądnic Bosch, w roku 1958. Od roku 1967 Bosch podjął produkcję systemów Jetronic, pierwszych na świecie elektronicznych systemów wtrysku benzyny dostępnych w produkcji wielkoseryjnej. Rosnące znaczenie elektroniki samochodowej było przyczyną otwarcia w 1970 roku nowej fabryki Bosch w Reutlingen niedaleko Stuttgartu, która produkowała wyłącznie półprzewodniki. Bez półprzewodników Bosch trudno byłoby sobie wyobrazić takie innowacje, jak sonda lambda do katalizatorów (1976), system przeciwblokujący ABS (1978) czy elektroniczny system kontroli trakcji ESP® (1995). Systemy ABS i ESP® w znaczący sposób przyczyniły się do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach i zmniejszenia liczby ofiar śmiertelnych wypadków. Przedsiębiorstwo w dalszym ciągu stawia na przełomowe technologie i w roku 2010 otworzyło nową, najnowocześniejszą fabrykę półprzewodników w Reutlingen. Była to, jak dotąd, największa pojedyncza inwestycja w 125-letniej historii przedsiębiorstwa. Na jej budowę przeznaczono 600 mln euro.

W przypadku samochodów i silników spalinowych nowe systemy Bosch umożliwiły obniżenie zużycia paliwa i emisji spalin. Z drugiej strony przedsiębiorstwo angażuje się w prace nad dalszą elektryfikacją napędów w pojazdach. Równoległe systemy hybrydowe – technologia umożliwiająca także jazdę z napędem czysto elektrycznym – jest już stosowana seryjnie przez niemieckich producentów pojazdów, VW i Porsche. Równocześnie trwają prace nad napędami czysto elektrycznymi. Technika Motoryzacyjna jest działem przedsiębiorstwa odnotowującym do dziś największe obroty.

Bosch, jako firma silnie przywiązana do tradycji, dba także o miłośników samochodów klasycznych. Dział Bosch Automotive Tradition oferuje asortyment ponad 50 000 części zamiennych do samochodów zabytkowych i klasycznych. Tym samym firma wnosi wkład w utrzymanie w dobrym stanie floty pojazdów historycznych.

Sukces dzięki internacjonalizacji i dywersyfikacji

Ze Stuttgartu w świat – tak najkrócej można by opisać historię sukcesu Roberta Boscha. Bosch szybko zdał sobie sprawę z możliwości, jakie oferowała sprzedaż produktów na światowych rynkach i już w 1898 roku założył pierwsze przedstawicielstwo w Wielkiej Brytanii, a w 1899 roku spółkę handlową dla Francji i Belgii z siedzibą w Paryżu. W kolejnych latach powstały przedstawicielstwa m.in. w USA (1906), Afryce Południowej (1906), Australii i Nowej Zelandii (1907), w Chinach (1909), Brazylii (1910) oraz w Japonii (1911). W kolejnych dziesięcioleciach Bosch wprowadził na rynek wiele innowacji, które były reakcją na szybką ekspansję sektora motoryzacyjnego, oraz przystąpił do budowy światowej organizacji badawczo-rozwojowej, produkcyjnej i handlowej. Przeniesienie produkcji na kluczowe rynki lokalne Europy, obu Ameryk i Azji do dziś jest gwarancją konkurencyjności produktów Bosch oraz solidną bazą dla dalszych sukcesów przedsiębiorstwa.

GALERIA ZDJĘĆ

125-lecie firmy Bosch
125-lecie firmy Bosch
125-lecie firmy Bosch
125-lecie firmy Bosch
125-lecie firmy Bosch
125-lecie firmy Bosch
125-lecie firmy Bosch
125-lecie firmy Bosch
125-lecie firmy Bosch

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony