
Niemal 30 lat temu firma SNR opracowała pierwszy na świecie aktywny czujnik prędkości ASB, który zastąpił dotychczas stosowaną technologię pasywną. Ten aktywny czujnik z enkoderem magnetycznym dostarcza sygnał cyfrowy określający prędkość obrotową koła. Zapoczątkowało to nowy rozdział w historii firmy NTN, prowadząc do powstania gamy aż 1500 różnych czujników.
Obecna oferta pogrupowana została w 7 głównych rodzin produktowych. Dzięki nim współczesne pojazdy są nie tylko bezpieczniejsze i bardziej ekonomiczne, ale również bardziej komfortowe oraz dostosowane do wymogów ekologicznych.
Zrównoważony rozwój oraz zgodność z przepisami dotyczącymi ochrony środowiska są dla SNR aspektami kluczowymi. Dlatego, wykorzystując doświadczenie inżynierów, firma wprowadza na rynek czujniki, które spełniają najwyższe wymagania w zakresie elektryfikacji, efektywności, wydajności, ochrony środowiska i bezpieczeństwa.
Czujnik prędkości – ASB
Łożysko koła z systemem ASB wyposażone jest w uszczelniacz zespolony z enkoderem magnetycznym, który dzięki czujnikowi dostarcza sygnał cyfrowy, określający prędkość obrotową koła. Sygnał ten odczytywany jest przez komputer pojazdu i pozwala na sterowanie systemami takimi jak ABS, ESC, HHS czy PDC. Rozwiązanie to ma wiele zalet – pozwala na pomiar prędkości koła już od zera, oszczędza miejsce i wagę, a także ułatwia montaż i standaryzację komponentów.
Czujnik ciśnienia spalin – EGP
Jako element kontroli emisji spalin w silnikach wysokoprężnych czujnik ten mierzy różnicę ciśnienia spalin między wlotem i wylotem filtra cząstek stałych w stosunku do ciśnienia atmosferycznego. Pomiar ten ma kluczowe znaczenie dla monitorowania stanu nasycenia filtra cząstek stałych i dostarczania dokładnych informacji do systemu zarządzania silnikiem.
W układach filtra cząstek stałych – DPF (Diesel Particulate Filter) – czujnik różnicy ciśnień mierzy ciśnienie przed i za filtrem, pomagając określić optymalny czas jego regeneracji, zapewniając skuteczne oczyszczanie z nagromadzonych cząstek. Gwarantuje to utrzymanie emisji cząstek stałych z silnika wysokoprężnego na poziomie zgodnym z normami środowiskowymi
Czujnik położenia wału korbowego – CKP
Niezbędny do określenia prędkości obrotowej silnika i położenia wału korbowego. Zazwyczaj montowany jest w pobliżu koła korbowego na kole zamachowym. Ruch obrotowy tego koła zębatego powoduje zmiany w polu magnetycznym, generując sygnały napięciowe, które są przesyłane do jednostki sterującej silnika (ECU). Na podstawie tych sygnałów ECU oblicza prędkość obrotową silnika i położenie wału korbowego, które są niezbędne do wtrysku paliwa i synchronizacji zapłonu.
Czujnik położenia wałka rozrządu – CMP
Odpowiada za prawidłowe działanie silnika. Umieszczony jest na wałku rozrządu lub kole pasowym, a jego zadaniem jest informowanie jednostki sterującej silnika o dokładnym położeniu kątowym, co umożliwia zarządzanie wtryskiem i zapłonem dla każdego cylindra. W połączeniu z czujnikiem TDC (Top Dead Centre) CMP pozwala ECU na określenie fazy tłoków i kolejności zapłonu, wymaganej do uruchomienia silnika.
Zarówno w przypadku czujnika położenia wału korbowego, jak i wału rozrządu w ofercie NTN znajdują się dwa typy czujników:
- czujnik indukcyjny, wytwarzający pole elektromagnetyczne zakłócane przez ruch zębów koła zamachowego, generując sygnał sinusoidalny proporcjonalny do prędkości obrotowej;
- czujnik efektu Halla, który stosowany jest w najnowszych silnikach. Wysyła on precyzyjne sygnały do ECU za każdym razem, gdy zęby koła zamachowego przechodzą, generując sygnał fali prostokątnej.
Czujnik temperatury spalin – EGT
Czujniki temperatury spalin są niezbędne do ochrony elementów układu wydechowego przed krytycznym przegrzaniem. Ponieważ silniki w nowych samochodach stały się czystsze, bardziej ekonomiczne i mocniejsze, technologia czujników również musiała stać się bardziej wyrafinowana, aby sprostać tym wymaganiom.
Czujniki EGT, pierwotnie zaprojektowane do ochrony katalizatora, obecnie odgrywają kluczową rolę w ochronie wszystkich elementów układu wydechowego. Mają one postać czujników podłączonych do przewodu wydechowego, mierzących temperaturę gazów przed lub za turbosprężarką lub filtrem cząstek stałych. Dane o temperaturze są przesyłane do sterownika silnika. Dostarczając dokładnych informacji na temat temperatury gazów spalinowych, pomagają regulować pracę silnika w celu zmniejszenia emisji i poprawy efektywności spalania, maksymalizując wydajność i żywotność silnika oraz dbając o środowisko.
Czujnik temperatury płynu chłodzącego – CTS
Niezbędny do prawidłowego działania silnika, ponieważ monitoruje temperaturę płynu chłodzącego. Czujnik przekazuje informacje do jednostki sterującej silnika (ECU), która odpowiednio dostosowuje czas wtrysku i kąt zapłonu, aby utrzymać optymalną wydajność i zapobiec przegrzaniu. CTS może również wyświetlać temperaturę na desce rozdzielczej w przypadku przegrzania, ostrzegając kierowcę o ewentualnych kłopotach. Czujniki temperatury mogą być aktywne lub pasywne, a każdy z nich oferuje określone korzyści pod względem dokładności i reakcji.
Komentarze (0)