Części i regeneracja

wczoraj  06.08.2025, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

1500 sposobów, aby uczynić auta lepszymi. Przegląd czujników SNR
Strona 1 z 2

Niemal 30 lat temu firma SNR opracowała pierwszy na świecie aktywny czujnik prędkości ASB, który zastąpił dotychczas stosowaną technologię pasywną. Ten aktywny czujnik z enkoderem magnetycznym dostarcza sygnał cyfrowy określający prędkość obrotową koła. Zapoczątkowało to nowy rozdział w historii firmy NTN, prowadząc do powstania gamy aż 1500 różnych czujników.

Obecna oferta pogrupowana została w 7 głównych rodzin produktowych. Dzięki nim współczesne pojazdy są nie tylko bezpieczniejsze i bardziej ekonomiczne, ale również bardziej komfortowe oraz dostosowane do wymogów ekologicznych. 
Zrównoważony rozwój oraz zgodność z przepisami dotyczącymi ochrony środowiska są dla SNR aspektami kluczowymi. Dlatego, wykorzystując doświadczenie inżynierów, firma wprowadza na rynek czujniki, które spełniają najwyższe wymagania w zakresie elektryfikacji, efektywności, wydajności, ochrony środowiska i bezpieczeństwa.

Czujnik prędkości – ASB

Łożysko koła z systemem ASB wyposażone jest w uszczelniacz zespolony z enkoderem magnetycznym, który dzięki czujnikowi dostarcza sygnał cyfrowy, określający prędkość obrotową koła. Sygnał ten odczytywany jest przez komputer pojazdu i pozwala na sterowanie systemami takimi jak ABS, ESC, HHS czy PDC. Rozwiązanie to ma wiele zalet – pozwala na pomiar prędkości koła już od zera, oszczędza miejsce i wagę, a także ułatwia montaż i standaryzację komponentów.

Czujnik ciśnienia spalin – EGP

Jako element kontroli emisji spalin w silnikach wysokoprężnych czujnik ten mierzy różnicę ciśnienia spalin między wlotem i wylotem filtra cząstek stałych w stosunku do ciśnienia atmosferycznego. Pomiar ten ma kluczowe znaczenie dla monitorowania stanu nasycenia filtra cząstek stałych i dostarczania dokładnych informacji do systemu zarządzania silnikiem. 

W układach filtra cząstek stałych – DPF (Diesel Particulate Filter) – czujnik różnicy ciśnień mierzy ciśnienie przed i za filtrem, pomagając określić optymalny czas jego regeneracji, zapewniając skuteczne oczyszczanie z nagromadzonych cząstek. Gwarantuje to utrzymanie emisji cząstek stałych z silnika wysokoprężnego na poziomie zgodnym z normami środowiskowymi

Czujnik położenia wału korbowego – CKP

Niezbędny do określenia prędkości obrotowej silnika i położenia wału korbowego. Zazwyczaj montowany jest w pobliżu koła korbowego na kole zamachowym. Ruch obrotowy tego koła zębatego powoduje zmiany w polu magnetycznym, generując sygnały napięciowe, które są przesyłane do jednostki sterującej silnika (ECU). Na podstawie tych sygnałów ECU oblicza prędkość obrotową silnika i położenie wału korbowego, które są niezbędne do wtrysku paliwa i synchronizacji zapłonu.

Czujnik położenia wałka rozrządu – CMP

Odpowiada za prawidłowe działanie silnika. Umieszczony jest na wałku rozrządu lub kole pasowym, a jego zadaniem jest informowanie jednostki sterującej silnika o dokładnym położeniu kątowym, co umożliwia zarządzanie wtryskiem i zapłonem dla każdego cylindra. W połączeniu z czujnikiem TDC (Top Dead Centre) CMP pozwala ECU na określenie fazy tłoków i kolejności zapłonu, wymaganej do uruchomienia silnika.

Zarówno w przypadku czujnika położenia wału korbowego, jak i wału rozrządu w ofercie NTN znajdują się dwa typy czujników:

  • czujnik indukcyjny, wytwarzający pole elektromagnetyczne zakłócane przez ruch zębów koła zamachowego, generując sygnał sinusoidalny proporcjonalny do prędkości obrotowej;
  • czujnik efektu Halla, który stosowany jest w najnowszych silnikach. Wysyła on precyzyjne sygnały do ECU za każdym razem, gdy zęby koła zamachowego przechodzą, generując sygnał fali prostokątnej.

Czujnik temperatury spalin – EGT

Czujniki temperatury spalin są niezbędne do ochrony elementów układu wydechowego przed krytycznym przegrzaniem. Ponieważ silniki w nowych samochodach stały się czystsze, bardziej ekonomiczne i mocniejsze, technologia czujników również musiała stać się bardziej wyrafinowana, aby sprostać tym wymaganiom.

Czujniki EGT, pierwotnie zaprojektowane do ochrony katalizatora, obecnie odgrywają kluczową rolę w ochronie wszystkich elementów układu wydechowego. Mają one postać czujników podłączonych do przewodu wydechowego, mierzących temperaturę gazów przed lub za turbosprężarką lub filtrem cząstek stałych. Dane o temperaturze są przesyłane do sterownika silnika. Dostarczając dokładnych informacji na temat temperatury gazów spalinowych, pomagają regulować pracę silnika w celu zmniejszenia emisji i poprawy efektywności spalania, maksymalizując wydajność i żywotność silnika oraz dbając o środowisko.

Czujnik temperatury płynu chłodzącego – CTS

Niezbędny do prawidłowego działania silnika, ponieważ monitoruje temperaturę płynu chłodzącego. Czujnik przekazuje informacje do jednostki sterującej silnika (ECU), która odpowiednio dostosowuje czas wtrysku i kąt zapłonu, aby utrzymać optymalną wydajność i zapobiec przegrzaniu. CTS może również wyświetlać temperaturę na desce rozdzielczej w przypadku przegrzania, ostrzegając kierowcę o ewentualnych kłopotach. Czujniki temperatury mogą być aktywne lub pasywne, a każdy z nich oferuje określone korzyści pod względem dokładności i reakcji.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony