Warto wiedzieć

5 miesięcy temu  10.07.2025, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

2267 km na litrze paliwa

Po raz pierwszy w Polsce odbył się Shell Eco-marathon Europe & Africa 2025. Jubileuszowa, 40. edycja wydarzenia przyciągnęła do naszego kraju ponad 120 zespołów z 25 państw. Wydarzenie odbyło się na torze Silesia Ring.

Młodzi inżynierowie rywalizowali w dwóch klasach: Prototype i Urban Concept, testując pojazdy napędzane energią elektryczną, wodorem lub silnikami spalinowymi. Cel: zaprojektowanie jak najbardziej energooszczędnych pojazdów. W klasie Prototype najlepsze wyniki osiągnęły drużyny z Francji i Niemiec: 2267 km/l (silnik spalinowy), 1024 km/m³ (ogniwa wodorowe) oraz 1221 km/kWh (silnik elektryczny). W klasie Urban Concept triumfowali Duńczycy, pokonując 518 km na litrze (kategoria: silnik spalinowy). W kategorii silnik wodorowy wygrała ponownie Francja z wynikiem 343 km/m³, a w kategorii silnik elektryczny pierwsze miejsce zajęła drużyna z Węgier z wynikiem 327 km/kWh.

Znakomicie zaprezentowały się polskie drużyny, w tym Project Hydrive z AGH w Krakowie, który poprawił swój wynik aż o 35% (osiągając 327,4 km/m³ wodoru), oraz najliczniej reprezentowany Hydrogreen Pollub z Politechniki Lubelskiej, debiutujący z dwoma pojazdami wodorowymi w obydwu kategoriach. Rotor z Krosna i zespół z Politechniki Łódzkiej również wzbudzili uznanie swoją determinacją i przygotowaniem.

Podczas finału nagrodzono też innowacyjne rozwiązania – w tej kategorii ponownie wyróżniono Hydrive z AGH.

Tegoroczna edycja była okazją do podsumowania 40 lat Shell Eco-marathon, czyli niezwykłej podróży w kształtowaniu kolejnych pokoleń inżynierów, wynalazców i wizjonerów, którzy będą odpowiadać na globalne wyzwania energetyczne. Organizatorzy i uczestnicy zgodnie podkreślali niesamowitą atmosferę wydarzenia oraz jego znaczenie dla rozwoju przyszłości mobilności. W 2026 roku Shell Eco-marathon powróci, by znów inspirować młodych twórców do przełamywania barier technologicznych.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony