Fabryka układów hamulcowych Bosch w Mirkowie k. Wrocławia obchodzi jubileusz 25-lecia. Należący do koncernu od 1996 r. zakład produkcyjny to dziś kompleksowy ośrodek produkcyjno-badawczy. Na ponad 33 000 m2 powierzchni zespół ponad 900 specjalistów odpowiada za rozwój i produkcję komponentów do układów hamowania, które stosowane są w pojazdach wiodących koncernów motoryzacyjnych.
W ciągu ostatniego ćwierćwiecza na liniach produkcyjnych podwrocławskiego zakładu wytworzono ponad 37 milionów komponentów i dostarczono je na 5 kontynentów.
Fabryka odpowiedzialna jest m.in. za produkcję iBoostera, niezależnego od próżni produktu, który wspiera układ hamulcowy, umożliwiając skrócenie drogi hamowania. iBooster stosowany jest głównie w samochodach elektrycznych i hybrydowych.
– Komponenty wytwarzane w zakładzie Bosch w Mirkowie dbają o bezpieczeństwo milionów kierowców i pasażerów na całym świecie – mówi Rafał Rudziński, prezes spółki Robert Bosch w Polsce. – Przez 25 lat udało nam się zbudować silną pozycję w koncernie. Dziś fabryka pod Wrocławiem odpowiada za produkcję najbardziej innowacyjnych elementów układów hamulcowych oferowanych przez Bosch.
Obecnie w Mirkowie co 3 sekundy produkowany jest nowy zespół mocy. Historia fabryki sięga lat 60. ubiegłego wieku, ale jej dynamiczny rozwój w firmie Bosch rozpoczął się w roku 1996. W pierwszych latach produkcja obejmowała hamulce tarczowe i bębnowe, pompy hamulcowe i korektory siły hamowania. W 2003 r. fabryka została przeniesiona do obecnej lokalizacji – Mirkowa pod Wrocławiem. W roku 2009 rozpoczęła się dalsza rozbudowa nowego zakładu, a w 2012 r. działalność zainicjowało centrum badawczo-rozwojowe.
Badania i rozwój
Centrum B&R, w którym pracuje obecnie ponad 70 inżynierów, od początku wspiera zarówno zakład produkcyjny w Mirkowie, jak i inne fabryki koncernu Bosch, rozwijając produkty z portfolio motoryzacyjnego firmy. Wrocławski ośrodek jest centrum kompetencji w zakresie prac nad zbiornikiem wyrównawczym płynu hamulcowego – podstawowym komponentem zespołów mocy każdej generacji. Eksperci z Mirkowa są też odpowiedzialni za konstrukcję pierwszej generacji iBoostera.
Zespół centrum aktywnie uczestniczy również w pracach rozwojowych koncernu przy opracowywaniu kolejnych generacji układów hamulcowych, np. zintegrowanego zespołu mocy (eng. Integrated Power Brake). Tym samym współtworzy trendy elektryfikacji i wspiera dalszą automatyzację jazdy. Prowadzone są tu także prace z wykorzystaniem zaawansowanych symulacji numerycznych i sztucznej inteligencji. Celem jest optymalizacja procesu rozwoju produktu również dla innych lokacji.
Obecnie w ramach jednostki tworzony jest nowy zespół odpowiedzialny za obszar testowy, który uzupełni istniejące obszary badań funkcjonalnych i wytrzymałościowych o wibroakustykę. Tym samym liczba ekspertów centrum badawczo-rozwojowego w Mirkowie przekroczy 80.
Plany inwestycyjne i rozbudowa zakładu
Bosch zainwestował już w polską fabrykę ponad miliard złotych. Wysoka jakość pracy i zaangażowanie zespołu przekonały koncern do dalszych inwestycji pod Wrocławiem. Jesienią br. rozpocznie się rozbudowa zakładu, którego powierzchnia do końca 2022 r. powiększy się o 25%. Uruchomione zostaną też nowe, zautomatyzowane linie produkcyjne.
Firma rozwija również centrum kompetencji z szeregiem funkcji centralnych wspierających globalne operacje biznesowe Bosch.
Siła zespołu
Sukces fabryki nie byłby możliwy bez silnego, zmotywowanego zespołu.
– W ciągu ostatnich 25 lat pracownicy naszej fabryki wielokrotnie wypracowywali standardy działania, które były wdrażane w innych zakładach produkcyjnych Bosch. Naszą siłą jest kreatywność i wysokie kompetencje kadry w każdym obszarze – podkreśla Piotr Pyzio.
Komentarze (0)