Katarzyna Byczkowska, dyrektorka zarządzająca BASF Polska
2022 był dla BASF Polska rokiem wyjątkowym. Firma świętowała 30 lat obecności na polskim rynku! 24 listopada 2022 roku w Elektrowni Powiśle w Warszawie odbyła się konferencja prasowa zorganizowana z tej okazji.
Spółka powstała w 1992 r., chociaż, kiedy poszperać w dokumentach, okazuje się, że już w latach 50. XX w. odnotowano współpracę handlową między centralą BASF a łódzkimi zakładami bawełnianymi. Jednak tak oficjalnie wszystko zaczęło się właśnie w latach 90. Podobnie jak dynamicznie zmieniała się Polska gospodarka, tak i firma rosła, poszerzała zakres działalności, nabierała znaczenia na rynku.
W 1992 r. zaczynało kilkanaście osób, pracowały wówczas jedynie zespół handlowy i administracja. W maju 1997 r. BASF Polska nabyła od Polfy Kutno pierwszy zakład produkcyjny – fabrykę premiksów. Wtedy w firmie pracowało już 100 osób. Wkrótce został powołany zespół, który zajmował się farbami, lakierami samochodowymi, a w 2005 r. utworzono spółkę BASF Coatings Services w Janikowie. 2 lata później uruchomiony został zakład produkcyjny domieszek do betonu w Myślenicach, w 2010 r. otwarto dwa zakłady w Śremie, gdzie na początku komponowano i mieszano systemy poliuretanowe, a później ruszyła produkcja chemii budowlanej.
Jednak najbardziej spektakularnym krokiem w historii BASF w Polsce było otwarcie Zakładu Produkcji Katalizatorów Samochodowych w Środzie Śląskiej w 2014 r. To był pierwszy tak duży projekt stworzony zupełnie od podstaw. W 2019 r. zatrudnialiśmy już 700 osób. Obecnie jest to niemal 750 pracowników.
BASF Polska to nie tylko działalność produkcyjna i handlowa. Od wielu lat firma prowadzi różne inicjatywy związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu.
Współpraca, innowacje, rozwój
Podczas spotkania dyrektorka zarządzająca BASF Polska Katarzyna Byczkowska zwróciła uwagę na wyzwania, z którymi zmagają się branże bliskie BASF, takie jak rolnicza, zdrowie i higiena człowieka, motoryzacja i transport czy budownictwo. Wspomniała także o takich segmentach, jak energia, gospodarka tworzywami sztucznymi czy digitalizacja, w których także pojawia się przestrzeń do wprowadzania innowacji. W większości obszarów głównym wyzwaniem współczesności jest ograniczanie emisji CO2, na które BASF ma w swoim portfolio wiele innowacyjnych odpowiedzi, w kolejnej części spotkania opowiedzieli o nich eksperci z działów BASF Polska.
– Naszą globalną strategią już od wielu lat jest tworzenie chemii dla zrównoważonego rozwoju – mówiła Katarzyna Byczkowska, dyrektorka zarządzająca BASF Polska. – Globalnie i lokalnie skupiamy się na tworzeniu i implementacji innowacyjnych produktów zgodnych z tą właśnie strategią niezależnie od wyzwań, które stawia sytuacja gospodarcza. W naszych planach koncentrujemy się m.in. na rozwiązaniach dla gospodarki obiegu zamkniętego czy dążeniu do zeroemisyjności. BASF wspiera cele Europejskiego Zielonego Ładu i ambicje Europy w dążeniu do neutralności klimatycznej poprzez dostarczanie innowacji, takich jak materiały izolacyjne do energooszczędnych domów, materiały do elektromobilności czy rozwiązania cyfrowe dla zrównoważonego rolnictwa.
Cezary Urban, dyrektor działu Agricultural Solutions, opowiedział o wybranych produktach, które wspierają rolników w uprawach. Revysol® pomaga uzyskać wyższe i zdrowsze plony, niezależnie od pogody. Systiva® z kolei wspomaga zwalczanie chorób i pozwala zaoszczędzić czas, a feromon RAK 3+4 umożliwia biologiczną redukcję szkodników w sadownictwie.
Z kolei Tatiana Wróblewska, dyrektor działu Personal Care, opowiedziała o innowacyjnych rozwiązaniach w obszarze higieny i zdrowia, m.in. o filtrach UV chroniących skórę człowieka przed szkodliwymi promieniami słonecznymi.
Rozwiązania dla branży samochodowej przedstawił Marcin Walczak, sales manager w BASF Polska. Zaprezentował m.in. lakiery samochodowe o obniżonym śladzie węglowym z linii eco balance.
W branży automotive istotne są także katalizatory samochodowe produkowane w zakładzie BASF znajdującym się w Środzie Śląskiej, które pomagają zredukować 99% zanieczyszczeń powietrza. O nich opowiedział dyrektor zakładu Jan Eberhardt.
W wielu branżach wykorzystywany jest asortyment działu Performance Materials, którego dyrektorem jest Sławomir Górski. Opowiedział on o produkcie Elastan 6568/107, który jest wykorzystywany np. do tworzenia podłoża na placach zabaw. Produkt ten charakteryzuje się dużą paletą zastosowań, bezpieczeństwem w procesie produkcyjnym, a także możliwością wielokrotnego użycia ścieru gumowego (zgodnie z hasłem: „Give a rubber a second chance").
Katarzyna Jedynak, szefowa działu Customer Development oraz Sprzedaży, zaprezentowała gościom rozwiązania BASF dla gospodarki obiegu zamkniętego. Przedstawiła m.in. szczegóły projektu ChemCycling™, czyli chemicznego recyklingu, pozwalającego na produkcję spodni trekkingowych ze zużytych opon, a także biodegradowalny polimer ecovio, z którego produkowane są m.in. worki na bioodpady czy folia do ściółkowania wykorzystywana w rolnictwie.
Społeczna odpowiedzialność biznesu
BASF Polska to nie tylko działalność produkcyjna i handlowa. Od wielu lat firma prowadzi różne inicjatywy związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu.
W 2011 r. BASF Polska została partnerem laboratorium chemicznego w Centrum Nauki Kopernik, gdzie do dziś dzieci i młodzież mogą odkrywać tajniki chemii. Na uczelniach firma działa na zasadzie zajęć specjalistycznych i programów dla studentów. Współpracuje ponadto z Politechniką Warszawską, gdzie stworzono specjalny przedmiot – zarządzanie biznesem technologicznym. Firma kooperuje także z Politechniką Wrocławską i Politechniką Śląską oraz uczelniami rolniczymi.
Za tegoroczny duży sukces można uznać także konkurs „Drive Innovation – Przyszłość Transportu”, zorganizowany z myślą o studentach kierunków i uczelni technicznych. Projekty, które zostały do niego zgłoszone, spotkały się z ogromnym zainteresowaniem ze strony jury.
BASF Polska wspiera także społeczności lokalne w miejscach działania swojego biznesu. Począwszy od pomocy finansowej czy produktowej, np. w pandemii Covid-19, kończąc na działalności charytatywnej, np. przy wsparciu osób z Ukrainy po wybuchu wojny w tym kraju.
W październiku 2022 r. ukazała się trzecia odsłona kampanii „Chemia jest Kobietą”, która ma być zachętą dla wszystkich kobiet, zarówno tych młodszych, które dopiero wchodzą na ścieżkę zawodowej karier, jak i tych starszych, z dużym doświadczeniem, by podejmować odważne decyzje zawodowe. W tej edycji organizatorki zdecydowały się zaprezentować wizerunki klientek BASF Polska, które na co dzień pracują w męskich zespołach.
Z okazji 30 lat BASF Polska na zlecenie firmy zostały przygotowane także wyjątkowe obrazy. Marta Zawadzka, artystka, inspirowana innowacjami BASF przygotowała 8 wyjątkowych dzieł w neonowych, energetyzujących barwach. 6 z nich nawiązuje do produktów firmy, jeden został przygotowany w tematyce 30-lecia, a ostatni nawiązuje do kampanii społecznej BASF Polska: „Chemia jest Kobietą”. Część obrazów została zlicytowana na aukcji, z której środki zostaną przekazane na fundacje charytatywne.
Komentarze (0)