Statystyczny Polak spotyka się z ich produktami aż 17 razy dziennie. To jedna z najsilniej obecnych marek w Polsce. Amerykański gigant, zatrudniający w naszym kraju blisko 2,9 tysiąca osób i współpracujący z ponad 6 tysiącami rodzimych przedsiębiorstw. To tylko część faktów, które pokazują jaką drogę od 1991 roku przebyła wraz z wejściem na polski rynek firma 3M. Podsumowaniem 25 lat działań amerykańskiej korporacji w naszym kraju jest Raport Wpływu, wydany przez firmę doradczą Deloitte.
Zmieniamy oblicze Polski
– Przez 25 lat działania 3M w Polsce udało nam się zbudować innowacyjne przedsiębiorstwo, które realnie wpływa na kształt i rozwój gospodarki w kraju. Zainwestowaliśmy tu 500 milionów dolarów, zatrudniamy blisko 3 tysiące osób, w naszej ofercie znajduje się ponad 10 tysięcy produktów. Od początku naszej działalności konsekwentnie wspieramy naszych pracowników i partnerów, priorytetem jest dla nas nauka i innowacje, a silną podstawą – zrównoważony rozwój – o ćwierćwieczu 3M w Polsce mówi Sebastian Arana, Dyrektor Zarządzający 3M Poland.
3M Poland przoduje w rejonie Europy Środkowo-Wschodniej. W przyszłości to właśnie stąd pochodzić ma 70% produkcji eksportowej. Firma posiada 4 ośrodki produkcyjne – dwa we Wrocławiu i po jednym w Janowie koło Grodziska Mazowieckiego i Skomielnej koło Rabki. Centrala 3M mieści się natomiast w Kajetanach pod Warszawą.
Firma jest w tych miejscowościach jednym z największych pracodawców i stanowi istotne źródło dochodu budżetów gmin. Efekty działania koncernu widać zarówno w wymiarze lokalnym i regionalnym – jak i w skali całego kraju. Właśnie dlatego w 2015 roku marka otrzymała od Ministra Gospodarki honorową odznakę „Za zasługi dla rozwoju gospodarki Rzeczypospolitej Polskiej”.
3M w Polsce to jednak nie tylko produkcja, ale także dział badań i rozwoju. Powstałe w 2005 roku Centrum R&D we Wrocławiu zatrudnia 60 polskich inżynierów, a wrocławskie Centrum Innowacji od otwarcia w 2013 roku odwiedziło już ponad 5 tysięcy osób - przedsiębiorców, osób publicznych, naukowców i studentów. W 2016 roku firma weszła na polski rynek z kolejną inwestycją – Centrum Usług Wspólnych, obsługującym dziś 52 kraje regionu EMEA.
Inwestujemy w naukę i innowacje
Firma 3M pojawiła się w Polsce na długo zanim koncern formalnie rozpoczął tu swoją działalność w 1991 roku. Już w latach 60. stomatolodzy sprowadzali na własną rękę produkty 3M, by leczyć swoich pacjentów korzystając z najnowszych rozwiązań technologicznych.
Obecnie, każdego roku na działalność badawczo-rozwojową 3M przeznacza aż 5 do 6 proc. środków finansowych pochodzących ze światowej sprzedaży. Tylko w 2015 roku kwota ta wynosiła 1,763 miliarda dolarów.
- Projekty badawczo-rozwojowe to jeden z czynników, które coraz silniej napędzają rozwój polskiej gospodarki. Firmy, które dobrze rozumieją tę funkcję mają większe szanse odnosić rynkowe sukcesy. Wśród nich z pewnością jest 3M Poland, która jako oddział globalnej firmy kreuje wysokie standardy efektywności w zakresie rozwiązań technologicznych i wdrażania innowacji od wielu lat – mówi Andrzej Jacaszek, Wiceprezydent Pracodawców RP, Wiceprezes ICAN Institute oraz Wydawca Harvard Business Review Polska.
– Nauka pozostaje tylko nauką do czasu, gdy zaczyna zmieniać otaczający nas świat. Rozwiązywanie najtrudniejszych problemów cywilizacyjnych i kształtowanie przyszłości – to jest właśnie Science Applied To Life. W 2015 roku ponad połowa pomysłów na nowe produkty w Europie Środkowo-Wschodniej wygenerowana została właśnie w Polsce. Plasujemy się tym samym w pierwszej piętnastce pod względem wpływu na rozwój nowych technologii i produktów 3M na świecie – o podejściu 3M do nauki i innowacji mówi Tomasz Duda, Country Technical Manager w 3M Poland.
Rozwijamy kapitał społeczny
3M Poland zapewnia transfer nowoczesnych technologii, pomaga w kształtowaniu kultury biznesowej, stymuluje rozwój talentów, udziela wsparcia merytorycznego jednostkom naukowym i prowadzi szeroko rozumianą działalność edukacyjną skierowaną do profesjonalistów różnych branż.
- O skali inwestycji świadczą nie tylko wydatkowane kwoty. Inwestowanie w Polskę, to również zaszczepianie tu zagranicznych wzorców, standardów i dobrych praktyk z zakresu organizacji pracy, ochrony środowiska naturalnego, marketingu, bezpieczeństwa pracy, czy zasad etycznego prowadzenia biznesu – mówi Iwona Chojnowska-Haponik, Dyrektor Departamentu Inwestycji Zagranicznych w Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych.
- Sukcesem, z którego jesteśmy szczególnie dumni, jest wkład w rozwój społeczny. Działanie firmy od początku jej funkcjonowania w kraju opiera się przede wszystkim na pracownikach urodzonych i wykształconych w Polsce – dodaje Sebastian Arana, Dyrektor Zarządzający 3M Poland.
Ważną grupą, do której 3M adresuje swoje działania są studenci. Młodzi ludzie skorzystać mogą miedzy innymi z programów mentorskich, praktyk i płatnych staży, a także z warsztatów i wewnętrznych wykładów obejmujących takie zagadnienia jak supply chain, inżynieria procesowa, R&D, rekrutacja i rynek pracy oraz marketing.
Komentarze (0)