Powinien on charakteryzować się następującymi cechami:
- wysoką temperaturą wrzenia oraz niską prężnością par, ponieważ w trakcie intensywnego hamowania temperatura płynu może przekroczyć nawet 150°C, stwarzając warunki do tzw. korków parowych, które mogą spowodować zakłócenia w funkcjonowaniu układu; korek parowy powstaje, gdy płyn hamulcowy wrze, tworzy się faza gazowa, której ściśliwość jest duża; pedał hamulca nie wykazuje wówczas oporu i układ hamulcowy jest niesprawny; po ostygnięciu (zanik fazy gazowej) powraca sprawność układu;
- odpowiednią charakterystyką lepkościową z możliwie najmniejszymi zmianami lepkości płynu w zależności od temperatury; zbyt wysoka lepkość powoduje powstawanie znacznych oporów przepływu w układzie i w efekcie duże obciążenie pompy, natomiast zbyt niska stwarza niebezpieczeństwo przecieków oraz większego zużycia współpracujących części w układzie hamulcowym;
- właściwościami niskotemperaturowymi – w niskich temperaturach (ok. -50°C) płyn nie powinien się rozwarstwiać czy krystalizować bez względu na czas działania tych temperatur;
- tolerancją wodną, tj. jak najmniejszą zdolnością do pochłaniania wilgoci z powietrza z jednej strony i zdolnością do całkowitego rozpuszczenia wody, która dostała się do płynu z drugiej; nawet niewielka zawartość wody w płynie znacznie obniża jego temperaturę wrzenia; obecność 3% wody w płynie hamulcowym stwarza konieczność jego całkowitej wymiany;
- antykorozyjnym działaniem, które osiąga się przez dodatek odpowiednich inhibitorów i antyutleniaczy;
- nieznacznym działaniem spęczniającym gumę utrzymywanym w ściśle określonych granicach;
- odpornością na pienienie;
- ogólną stabilnością.
Badania przeprowadzone we wcześniejszych latach przez pracowników ORGANIKI S.A. na wytypowanych stacjach wykazały, że jedynie 25% zbadanych pojazdów posiadała płyn gwarantujący bezpieczną jazdę (temperatura wrzenia 175°C), natomiast aż 56% zbadanych pojazdów kwalifikuje się do natychmiastowej wymiany płynu hamulcowego (temperatura poniżej 155°C), w 19% pojazdów należy wymienić w ciągu 8 tygodni (temperatura wrzenia 155°C-175°C). Reasumując, aż 75% pojazdów poruszających się po naszych drogach zagraża bezpieczeństwu w ruchu drogowym w wyniku posiadania niepełnowartościowego płynu hamulcowego. Z roku na rok stan ten się pogarsza, ponieważ kierowcy nie mają świadomości, że należy wymieniać płyn hamulcowy (ponad 23% ankietowanych), a 46% wymienia go bardzo rzadko. Natomiast badania przeprowadzone wśród warsztatów wykazały, że ponad 81% przebadanych serwisów nie proponuje swoim klientom usługi wymiany płynów hamulcowych. Potwierdzają to statystyki KG Policji dotyczące liczby wypadków spowodowanych przez niesprawny układ hamulcowy. W 2009 r. było to 15,8% w ogólnej liczbie wypadków, w 2010 już 19,7%, a w roku 2011 ponad 22% wypadków było spowodowanych przez niewłaściwe działanie układu hamulcowego.
Sprawność płynu hamulcowego maleje wraz z upływem czasu i użytkowaniem.
W trakcie eksploatacji płyn hamulcowy podlega wpływom czasu, a także różnych czynników powodujących zmiany w jego składzie. Równolegle zmieniają się też właściwości fizykochemiczne płynu, dlatego należy go bezwzględnie wymieniać w określonych odstępach czasu.
Konieczna jest wymiana płynu hamulcowego po dwóch latach eksploatacji lub przejechaniu 40 tysięcy kilometrów. W przeciwnym wypadku hamulce mogą zawieść nas wtedy, kiedy ich będziemy najbardziej potrzebować.
Organika S.A. jest znanym producentem produktów dla motoryzacji. Pierwszy środek dla tej branży opracowany został na początku lat 50. Obecnie oferujemy naszym klientom 4 rodzaje płynów hamulcowych dla różnych typów samochodów R-3: DOT-3 Organika, DOT-4 Organika oraz DOT-5.1 Organika oraz płyn hydrauliczny DA-1. Płyny te spełniają wymagania PN-C-40005 oraz światowych norm obowiązujących wszystkich producentów samochodów i układów hamulcowych na świecie, a mianowicie: amerykańską normę Motor Brake Fluid Standard SA J 1703, amerykańską normę federalną FMVSS nr 116 wprowadzoną przez Departament Transportu USA oraz ISO 4925.
Warto zaznaczyć, że płyny Organiki przewyższają parametry wymagane powyższymi normami, zapewniając większą barierę bezpieczeństwa sprawności.
W dobie intensywnego rozwoju motoryzacji i stale rosnącej liczby samochodów poruszających się po naszych drogach bezpieczeństwo jazdy staje się sprawą priorytetową. Firmy produkujące samochody wyposażają je w coraz nowocześniejsze, a co za tym idzie – skuteczniejsze układy hamulcowe, wydatnie skracające drogę hamowania. Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę z faktu, że o prawidłowym funkcjonowaniu hamulców w znacznej mierze decyduje użyty płyn hamulcowy.
Komentarze (0)